Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Jeg er i en veldig vanskelig situasjon nå. Sønnen min har ikke villet spise siden juletider omtrent, eller, dvs han spiser, men veeldig lite, på det meste så har han spist ca 80 ml, men stort sett så går det i mellom 40-60 ml. Dette er altfor lite til en gutt på 66 cm og 7 kilo. Han skal jo spise i underkant av 800ml. Jeg er heldig om jeg får i han 250-300ml på et helt døgn. Har tatt opp dette med både fastlege og helsestasjon. Legen tar meg sjeldent seriøs da jeg er førstegangs og ungen har hatt kolikk og har KISS, noe som han mener ikke finnes osv. Da jeg var i kontakt med helsestasjonen så så dem heller ikke noe problem i dette. "Han ser jo så frisk og fin ut og smiler og står i". Osv. Men dette hjelper ikke, klart han klarer seg, han får jo i seg bittelitt hver dag, så han sulter jo ikke. Men for hver gang han spiste så fikk han så utroolig vondt i magen, det buldret og braket, og han spente seg og hylskreik bare det kom litt melk i magen. Fikk tips fra helsestasjonen om at jeg skulle prøve Nutramigen (mme som ikke er basert på soya eller melkeproteiner). Så det var kanskje snakk om at han har melkeallergi. Har ei venninde som har en datter med melkeallergi, hun ble sendt til barnelege med det samme det var mistanke, det ble tatt prøver og hun fikk Nutramigenen på blå resept siden det er så himla dyrt. Koster 269 kr for en liten boks som varer i ca 3 dager. Mitt store problem er, hvis sønnen min ikke har melkeallergi, så vil vi jo ikke få noe som helst dekket. og siden vi allerede har masse ekstra utgifter på kiropraktor (siden han har KISS) på ca 600kr i uka, så takler ikke økonomien våres 1000kr ekstra i UKA for mat til lillemann.. Hva gjør jeg ? Magen hans tåler tydeligvis ikke mme som er melkebasert, men de fleste tviler samtidig på at han har melkeallergi, for da skal han visstnok få masse utslett og slikt på kroppen. Jeg skal til fastlegen våres på torsdagen (synes dette var veeldig lenge til, men dem hadde ingen ledige timer før, og skjønner tydeligvis ikke hvor problematisk dette er). Nutramigenen er helt tydelig mye bedre for magen hans, han får ikke like vondt i magen nå som da han fikk melkebasert mme, men han spiser jo fortsatt veldig lite. Tror dette kan ha an sammenheng med at han assosierer mat med AUAU. Men uansett, noen som har noe tips og råd til hva jeg skal si når jeg kommer til legen min på torsdagen for at han skal ta meg seriøst, han ville ikke sende meg til barnelege sist jeg var der, og tviler på at han vil gjøre det også denne gangen, siden han ikke har tydelige tegn på å være "utsultet". Jeg føler at alt er så vanskelig, er så utrolig trist å ikke bli tatt skikkelig seriøst når man ikke får i ungen sin mat. Dette går jo utover alt, Han er sulten hele tiden, får ikke sove, blir overtrøtt og kjempe sutrete og hele dagen går ut på å få i han litt mat, med masse hyling og skriking. Noen som vet hva jeg kan gjøre hvis det viser seg at han ikke har melkeallergi ? Har virkelig ikke råd til 1000kr i uka på mat til lillegutt, men igjen så er dette jo den eneste maten han kan få i seg litt av uten at han får hysterisk vondt i magen. Usj dette ble sikkert veldig rotete, og frem og tilbake, men håper på noen gode råd eller tips :-) På forhånd tusen takk! Hilsen en fortvilet, rist og sliten førstegangsmamma.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Hvis ikke legen din tar deg alvorlig så bytt lege, forlang at ungen blir sjekket. Hvis ungen får veldig vondt når han spiser så er jo noe galt. Om det ikke er melkeallergi så kan det være noe annet. Noe galt i fordøyelse systemet for eksempel. Stå på dit, desverre er det ofte sånn med leger idag at man må virkelig forlange før man kommer videre. Jeg har foresten melkeallergi men får ikke utslett av melk, smerter derimot får jeg masse av.
2-barns mor Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Hvor gammel er han? Får han kun MM el MME? Gulper han mye/sprutbrekninger? Hvordan får han melk, bryst, flaske. Ligger han i armkroken elller sitter han i stol. Hos oss hjalp det å gi han flaske mens han satt i vippestolen, da han tydleig hadde vondt i nakken. Skjønner godt at dette sliter, har selv et Kiss barn og blir heller ikke trodd av legene og heller ikke tatt på alvor. Han er 9 mnd og har slitt med gulping og sprutbrekninger, dette har blitt bedre nå etter behandling hos manuell terapeut. Men han plages voldsomt av magen og sliter med å få det ut. Hvorfor ikke gå til manuell terapeut istedet, dette er gratis.Man trenger heller ingen henvisning. Kiss barn skal ikke "overbehandles", det er viktig at nakken får ro mellom hver behandling. For mye behandling kan gjøre barnet mer urolig. Det anbefales av manuell terapeuter at det skal gå mellom 4 -6 uker mellom hver behandling, siden det tar tid for barnet å respondere på de nye mulighetene de får etter en slik behandling. Så vil jeg bare si at du ikke må gi deg, be om en henvisning til en spesialist. Det er du som kjenner barnet ditt best og du er slett ingen hysterisk mamma. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Først vil jeg anbefale deg å gå til manuell terpeut. Dette er gratis og anbefales av kiss-kidd foreningen. Og hvis legen ikke tror deg, så bytt lege! Og hvis du synes denne heller ikke tar dere på alvor, så finnes det private leger som sikkert kan hjelpe dere. Det må finnes en måte å få denne melka på blå resept selv om allergi ikke påvises. I verste fall får du bare dra på sykehuset og forlange å få hjelp og oppfølging. En baby skal ikke ha det på denne måten. Føler med deg i denne fortvilte situasjonen. Men bare stå på ditt, ikke gi deg før legene har forstått alvoret i spiseproblemene.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Hei, ville bedt legen om en henvisning til allergilege eller allergitester. Så ville jeg testet med bare Nutramigen som MME i en uke. Hvis du ammer i tillegg til MME må du selv passe på å ikke få i deg noen melkeprodukter innkludert osteprodukter i samme periode. Jeg kan ingenting om KISS men har sett noen beskrivelser her inne som ligner på det vi så da datteren min reagerte på melkeprotein."-Har tydelig smerter, trekker bena opp og hyler og kan ofte bæsje grønt." Hvis barnet reagerer på melkeprotein er det ofte smerter i tarmsystemet, ikke nødvendigvis utslett. Ville i allefall beskrive symptomene som du tror er knyttet til KISS også for legen, ikke bare dette at barnet ikke spiser.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Hadde akkurat en samtale her om dette å ikke bli tatt på alvor av legen når det gjelder små barn. Er selv tante til en liten gutt som har slitt med mat/mage siden han var baby. Gulping, hosting, brekninger, spisevegring osv.. Hun ble avvist som hysterisk og fikk etterhvert diagnoser som astma osv. Nå 4 år gammel har endelig en lege tatt de på alvor og henvist til rønken osv, og det viser seg at han har alvorlig reflux, med syreskader og arr på spiserøret og han trenger oprasjoner for å bli bra! Så mitt eneste råd er, følg magefølelsen din! Mener du det er noe galt sjekk det opp. Bytt lege, eller gjør som meg, sjekk gule sider og ring en barnelage og spør hva som skal til for å komme inn uten henvisning. Den barnelegen jeg ringte til kunne ta imot akuttpasienter uten henvisning, så sønnen min kom inn på dagen med den astmaen min fastlege kalte hysteri.. Eller ring en privatklinikk, det kan bli billigere med en undersøkelse der enn å kjøpe den dyre erstatningen i lengden. Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå