Gå til innhold

Spørsmål til alle om svangerskapsplager!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sniker meg inn en tur fra 2 trim jeg..

Tenkte jeg skulle spørre, litt sånn for nysjerringhetens skyld (og håpets:)

Har dere hatt "jevne" plager i svangerskapet?

Er det litt sånn at enten har man et grusomt svangerskap, midt i mellom eller kjempeenkelt??

Eller varierer det??

Jeg føler meg nemlig nesten litt urolig, og lettet når jeg leser en del innlegg her:)

Jeg har nemlig hatt det kjempeenkelt så lang.. (er 24 uker på vei)

Var litt trett i første trim og har litt vondt i halebenet og det er det, føler jeg har hatt utrolig lite plager og et veldig greit svangerskap hittil..

Så kan jeg håpe på at det holder seg?

Har dere hatt enten lite eller mye plager hele veien??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stadig hatt noe, men ikke noe som har holdt seg gjennom hele. Mens f.eks mamma var kjempefin gjennom hele svangerskapet. Så skiller fra person til person, og ikke noe som sier at du må få plager :o)

Skrevet

Jeg er 29+5 og jeg har ikke hatt noen plager annet enn vond rygg, neseblod og Melk lekking! Men de plagene har vært der siden uke 19 og de er her enda. Men jeg har ikke no problem med de, syns jeg har ett lett og enkelt svangerskap:)

Skrevet

Jeg har vært kvalm hele veien...bortsett fra et par-tre uker midt i svangerskapet...(gjett om jeg var skuffet da det startet opp igjen...)er nå helt på slutten og kaster opp enda, har halsbrann og vondt i ryggen..Bekkenet har jeg ikke hatt noen problemer med, så det er jeg veldig takknemlig for;)

Det kan jo komme ting senere i svangerskapet ditt, men ikke tenk på det nå, kos deg så lenge du føler deg pigg:)mot slutten er det mange som opplever kvalme og bekkenplager pga alle forandringene i kroppen og hormoner, men da er man så nærme målet at det er lettere å holde ut...syns jeg ihvertfall:)

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt et tilnærmet problemfritt svangerskap stort sett hele tiden.

Dette tror jeg skyldes 50% flaks, at jeg bare er heldig og har sluppet unna mye.

Men jeg tror 50% skyldes min egen hodlning og insats. Det jeg mener er at min holdning til eventuelle plager har vært at de er til å leve med. Hvis jeg hadde hatt behov for det, kunne jeg garantert ha sett på diverse småplager som svært betydningsfulle, fått sykemelding og satt meg ned og syns synd på meg selv. Men det har jeg hatt lite lyst til. Derfor har jeg prøvd å dysse ned det som har vært plagsomt og heller gledet meg over alt det positive. Har jobbet fullt hele tiden til tross for en del fæle smerter. Har også trent jevnt, noe jeg absolutt tror har gjort svangerskapet lettere.

Jeg mener absolutt ikke at de som er dårlige ikke er det, men mange plager kan man prøve å gjøre noe med selv eller rett og slett bestemme seg for at man ikke vil la de få dominere så mye.

Men for all del. 50% er rett og slett flaks. For de som ikke er heldige, og som virkelig er dårlige, så er det nok ikke lett å bare overse en masse plager.

Likevel. Prøv å konsentrere deg om alt det positive. Mange av de vonde plagene kommer på grunn av fantasteske ting som at den lille babyen vokser og utvikler deg og at din kropp er istand til å gi den lille det den trenger til å bli et menneske! Det tenker i hvert fall jeg når min lille nesten sparker hull i alt jeg har av organer i kroppen min. Spark i vei, du, og bli stor og sterk! Au! :-)

Lykke til videre.

Skrevet

Jeg har hatt et super lett svangerskap! Er i uke 36 nå.. Fikk noen bekkenplager fra uke 30, men er ikke så mye å klage over. Den siste tiden har jeg vært endel trøtt og ukonsentrert.. Har tenkt hele tiden "nå er jeg SÅ langt uten særlig med plager så da holder jeg ut".. Nå er det to uker til jeg går i permisjon. Så føler meg heldig:-) Lykke til med resten av svangerskapet!

Skrevet

Jeg har nok også hatt et såkalt lett svangerskap.

Nå er jeg i uke 38, og det er først nå i det siste at jeg har merket noe til bekken. Har hatt litt vondt i ryggen til tider, men ikke veldig plagsomt.

Skrevet

Jeg må si jeg er overrasket over hvor bra form jeg føler meg i nå på slutten... Får mye hjelp til matlaging og husarbeid etc, så trenger ikke gjøre så mye annet enn å ta vare på meg selv og kose meg, men... allikevel! Alle har jo bare snakket dritt om denne siste tiden! Ja, man gleder seg jo, men det haster ikke ennå! Vi koser oss sammen hver dag, og gleder oss til den lille kommer, håper selvfølgelig ikke at det drøyer da, he he.

Ellers har jeg vært en del sykemeldt hele veien, og tatt alle små signaler om trøtthet i kroppen aløvorlig! Tror det betaler seg nå!

Var kvalm i 18 uker, kastet ikke opp, og ellers litt ryggsmerter, men det gikk over da jeg droppet å jobbe så mye :-)

Nå er det under 2 uker til termin!!

Du kommer nok til å holde formen skal du se! Men ta vare på deg selv!

Skrevet

Vil bare si at forskjellen på første gang jeg var gravid og nå er kjempestor! Men har hørt at det er ganske så vanlig, alt går greiere første gang, man har lite plager og greier seg i grunnen fint hele veien.

Senere svangerskap bærer nok preg av nettopp det at man har gått gravid tidligere, med litt løsere leddbånd her og der, litt mer krevende hjemme på grunn av barn man allerede har osv.

Hva slags jobb du har har jo mye å si, om du kan hvile deg eller om du er nødt til å stå på uansett hvor vondt du har, eller hvor mye kynnere du har. Kvalme er en annen ting man ikke kan gjøre noe med, spyr du så spyr du. Ikke så greit når du jobber med pasienter selv...

Slapphet er også noe som spiller inn på hva man orker. De fleste trenger noe mer hvile og å ta igjen for dårligere søvnkvalitet på natten.

Hvordan blodprøver og blodtrykket er spiller selvsagt også inn. Greit nok å ha en positiv innstilling, men det er en del ting man rett og slett ikke kan gjøre noe med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...