Gå til innhold

Dere som har bilbelte for gravide;...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å bruke det? Jeg er 14 uker på vei og det synes ikke så godt at jeg er gravid, og mange som ikke vet det enda. Hvis det ikke har noen effekt ved bråstopp enda så drøyer jeg det litt med å sette det på, men om det kan redde fosteret i en nødsituasjon så bruker jeg det naturligvis. Noen som vet? Jeg har lånt et belte og har ikke bruksanvisning.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte det fra start. Står i min bruksanvisning at det anbefales fra andre måned:)

Skrevet

På min står bruksanvisning på merkelappen på bilbeltet. Sjekk der.

Skrevet

Hei, hei!

Selv kjøpte jeg sånn bilbelte da jeg var rundt uke 15, hadde heller ikke fått særlig mage da, så jeg tenkte å la det ligge en stund. Men så så jeg i vedlegget at det bør brukes fra 2. trimester... :-) Så da var det bare å installere saken! ;-)

Skrevet

eg begynte med bilbelte ca fra uke 12 tenke eg.. e vel berre å begynne med det so fort so mulig:)

Skrevet

Jeg begynte å bruke mitt i uke 8-9. Er jo ikke så mange som titter inn i bilen og tenker over at det er et gravidbelte der, iallefall ikke her jeg bor... Men er det en hemmelighet kan man jo vente.

Men står i bruksanvisningen /på beltet at det anbefales fra 2 mnd. Har ei vennidne som hadde en SA etter et fall på magen der nede så dersom man først er i ulykke og magebeltet strammer kan den jo være kjekk å ha. Sannsynligheten for dette er vel heller noe annet!

Vet iallefall at beltet normalt strammer VELDIG dersom man er i ulykke..

Skrevet

jeg begynte med det i uke 10 jeg.

hadde nok kanskje brukt det før og jeg om jeg hadde kjøpt det tidligere.

Skrevet

Trygg trafikk sier at dette beltet ikke er sikrere for babyen enn vanlig bilbelte. Har lest at de anbefaler vanlig bilbelte i stedet, men dersom det er veldig ukomfortabelt bør du bruke gravidbeltet. Jeg syns faktisk vanlig belte er bedre å bruke, samt at det tar lenger tid å feste gravidbeltet. Er 20 uker på vei nå, så det kan jo bli bedre med gravidbeltet når magen vokser mer. Men inntil da følger jeg trygg trafikks anbefalinger.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943

Skrevet

syns det er merkelig vis ikke det skal hjelpe, tar jo tross alt det store presset bort så det ikke kommer direkte på fosteret..?

Skrevet

Dersom man har på seg beltet rett, dvs tversover-delen under babymagen og skrådelen mellom puppene og ned på siden av babymagen, skal ikke dette være noe problem. I tillegg skal man sitte rett i ryggen og så langt fra dashbordet som mulig (særlig som passasjer, man må jo rekke fram til pedalene:)

Dette er hva jeg har lest... Noen som har mer enn trygg trafikk å vise til?

Regner med at alle vil gjøre det som er best for barnet. Det vil jo jeg også, og siden jeg har gravidbeltet bruker jeg det selvsagt om det viser seg at jeg har feil!!

Skrevet

Jeg har brukt det siden uke 8 slik som anbefalt. Det er mange som diskuterer vitsen med det, men hver og en får vel kjenne på det selv. Jeg trives veldig godt med gravid-beltet, og ville ikke vært foruten.

Skrevet

Tusen takk for alle svar!! Beltet er nå på plass i bilen :)) Kjør pent, alle sammen! Hilsen innlegger

Skrevet

(Hentet fra Trygg Trafikks nettsider)

Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men kollisjonstester viser at det ikke har betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon.

Produsenter og forhandlere av gravidbelte sier at de har effekt på sikkerheten. Trygg Trafikk baserer det vi skriver om gravidbelte på tester utført ved Vag- och Transportsforskningsinstitutet (VTI) i Sverige, som også gjennomfører tester av barnesikringsutstyr for bil for norske og svenske produsenter. Og de sier at gravidbeltet ikke påvirker selve bilbeltet i en kollisjon, men de kan gjøre det mer komfortabelt å bruke bilbeltet.

Her er det VTI skriver om dette (oversatt til norsk):

"Hva skal jeg som gravid tenke på?

For gravide finnes en puten man skal sitte på og som skal holde hoftebeltet borte fra magen. Ulike produkter har navn som BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid.

Gravide spør ofte om det er farlig med bilbeltet direkte over magen. Hva skjer dersom man kolliderer? Skades fosteret? Dessuten sies det ofte at beltet er ubehagelig fordi det klemmer over mage och blære.

Det kan ikke utelukkes at et foster kan skades av bilbeltet i en kollisjon, men man må ikke glemme at alternativet alltid er at mor og foster løper enda større risiko dersom bilbeltet ikke brukes. Ved en kollision slår den usikrede moren både seg selv, mage og foster hardt inn mot bilens innreding eller i rattet dersom det er hun som kjører. Derfor er risikoen alltid større ved å kjøre usikret enn risikoen med beltet over magen.

Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute og BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten.

I tillegg kan kan kanskje legge til at sent i graviditeten kan det være risikabelt å sitte bak rattet, spesielt når det er kollisjonspute der. Dersom man har mulighet til det er det bedre å være passasjer, og skyve stolen så langt bak som mulig, på slutten av graviditeten."

Skrevet

Da er det vel ikke mye tvil, gravidbelte hjelper ikke. Det er kanskje mer komfortabelt, men ikke sikrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...