Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 velger å legge innlegget inn her også, i tilfelle noen flere kan hjelpe. både jeg og barnefar studerer. vi går første år av et treårig studie. jeg skal ha barn i sommerferien og lurer på noen ting. jeg strøk i et fag til jul, og må ta eksamen i begynnelsen av august. jeg vet at jeg kan utsette den eksamen, noe jeg kommer til å gjøre, siden babyen ikke er mer enn ca tre uker gammel da. men jeg har funnet ut at det jeg studerer ikke er noe for meg. viste seg å være litt anderledes enn jeg hadde trodd. jeg skal fortsette studiet frem til sommeren. men har jeg rett på penger fra lånekassen om jeg ikke melder meg opp til de to siste årene? jeg har jo ett fag som jeg må ta opp (kanskje flere om jeg stryker til sommeren også). holder det for å få penger, eller vil det bli veldig lite jeg mottar da? så det jeg lurer på er, om jeg stryker i et fag til sommeren og har to fag jeg må ta opp, vil det være nok til at jeg får støtte når jeg har permisjon? takk for svar..
Singeline Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Gå inn på lanekassen.no og sjekk. Men slik jeg har forstått det, så har du krav på fullt stipend og helt rentefritt lån i 40 uker etter fødsel så lenge du hadde krav på lån senest 6 mnd før fødsel, og dersom du KOMMER INN på et studie til høsten. Du trenger ikke dermed gjennomføre dette studiet, men du må ha fått plass neste år. Spiller forresten ingen rolle HVILKET studie du søker på, bare du kommer inn, etter som jeg har forstått. Men sjekk!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Tusen takk for svar! jeg håpet egentlig på det, men skal undersøke nærmere. ringte til lånekassen men fikk ikke helt forklart situasjonen slik at hun forstod det, men skal prøve igjen=)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Jeg var i akkurat samme situasjon da jeg fikk min sønn sist. Jeg strøyk, det eneste jeg tapte var at såsåmange prosent ikke ble omgjort til stipend, alt ble lån. Men jeg tok opp eksamen 2 år etterpå, da fikk jeg lån omgjort til stipend. Jeg meldte meg til nytt studie etter permisjonen, men vet ikke om det var nødvendig. Tror ikke det. "ikke din feil at du har permisjon rett etter du er ferdig å studere, har jo ikke tid til å få deg jobb før du får barn". Den ene av dere får fullt lån/stipend, den andre får alt i lån tror det var 40 uker etterpå. I tillegg fikk vi begge forsørgerstipend som da var 1200kr pr måned i år 2004. I tillegg har dere rett på engansstønad som er ca 35 000 3 mnd før fødsel, det får dere fra NAV hvis dere ikke har hatt en inntekt på tror det var 180 000 året før. Men ring og spør for å være sikker, da får du klart svar
endelig mamma t 2 :) Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Du har rett på stipend/fødselsstipend fra Lånekassen etter to kriterier: 1. Du må være aktiv student 2. Du må ha permisjon fra et studie Du havner altså i den siste kategorien... Du må ta opp med studieadministrasjonen der du studerer for å høre om evt permisjonsrettigheter. Så lenge du får permisjon fra studiet der, har du rett på fødselsstipend fra Lånekassen fom 3 uker før fødsel tom 42 uker. I permisjonsperioden behøver du ikke å ta noen eksamener.
Lille Luna Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Du trenger ikke å ha bestått studiet. det eneste som gjelder (slik jeg skjønner reglene) er at du må ha hatt rett på studielån i 6 måneder før fødselen. Når du skal søke på fødselsstipend må du ha fødselsattesten til babyen din. Det vil si at du ikke kan søke om fødselsstipend før du har født. Du må søke og bli tatt opp som student ved ett studiested fra høsten av, så be om permisjon fra dette studiet, som du må dokumentere for lånekassen sammen med søknaden om fødselsstipend. Det aller første du må gjøre er å søke om studielån for neste semester, og på dette skjemaet fylle ut at du er gravid og når du har termin. Men dette visste du kanskje fra før?;-) Vi er i ganske lik situasjon, og jeg vil ikke gå i noen feller slik at jeg ikke får fødselsstipend, så jeg har nilest alle reglene...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 tusen takk for alle svar=) er ikke så lett å forstå alle regler. må få det inn med teskje. da skal jeg snakke med studenttorget på skolen min og forhøre meg ang permisjon. HI
endelig mamma t 2 :) Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Søknader om fødselsstipend tar lang tid å behandle. Det er derfor lurt å gjøre klart så mye som mulig på forhånd Søk på stipend som "vanlig" så tidlig som mulig, slik at dette vedtaket ligger klart før du søker om fødselsstipend. Etter fødselen skal man som sagt sende inn fødselsattest, men denne kan ta lang tid å få fra folkeregisteret. Det er derfor lurt å ta kopi av fødselsmeldingen man får på sykehuset og sende med fødselsblankett fra Lånekassen rett etter fødsel. Husk også på at far må erklære farskapet på sykehuset hvis man ikke er gift! Det er endel andre dokumenter som også skal ligge ved søknaden om fødselsstipend, bl.a. erklæring fra far (hvis man bor sammen) på inntekt, samt dokumentasjon på dette. Om det er noe man er usikker på lønner det seg å ta kontakt med Lånekassen, og be dem forklare nøye fremgangsmåte. Vanlig behandlingstid hos Lånekassen på slike saker er 8 uker tror jeg, og det er ganske kjipt å måtte vente enda lengre pga at papirene ikke er iorden...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Ser at du har fått gode svar fra snart mamma t 2, og vil bare legge til at du kan stryke på et helt år tilsammen før Lånekassen regner deg som forsinket i utdanningen, og at du dermed miste retten på støtte.( 60 Studiepoeng.)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 dersom du søker på ett studie og kommer inn, dereter søker du om fødselspenger og får dette de 40 ukene du har rett på, må du fulføre dette studie for å få hele summen omgjort til stipend, dersom du ikke fullfører eller tar dette studiet etter permisjonen, blir det ikke omgjort til stipend. å du må betale til bake alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå