Gå til innhold

rett til fri fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når barna skal begynne i ny bhg? har jeg noe rettigheter der? går det på dag-dager? timer? de skal jo ha en "innkjøringsperiode.."

og er det med eller uten lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du nok spørre sjefen din om hvordan det er på din arbeidsplass. Man har ingen slik rett etter loven, men mange bedrifter har velferdsdager med eller uten lønn man kan søke om.

Skrevet

her kommer 2 heltforskjellige svar...

hm,...hva er riktig?

Skrevet

Jeg jobber i butikk og følger "reglene" til handel og kontor pluss arbeidmiljøloven. Vi har krav på tre dagers velferdspermisjon uten lønn. Mannen min som jobber i industrien har også krav på tre dagers velferdspermisjon, men han får lønn.

Så skal jeg tippe har alle krav på fri, men det er opp til arbeidgiver om de gir lønn.

Skrevet

ok..hmm....håper jeg har rett til lønn:)) men synes sjefen min sa noe om 1 dag bare.hmm,,,

Skrevet

Har jeg rett til permisjon ved tilvenning av barn i barnehage eller skole?

Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved tilvenning av barn i barnehage eller skole. De lovbestemte rettene til fri fra arbeid finner du i arbeidsmiljølovens kapittel 12 Rett til permisjon . Fri fra arbeidet i forbindelse med skolestart eller oppstart i barnehage må derfor enten være avtalefestet i tariffavtale eller lokalt permisjonsreglement, eller det kan avtales direkte med arbeidsgiver.

Jeg har visst lokal avtale som gir meg 3 dager med lønn. Beklager.

Skrevet

Jeg jobber i det offentlige og jeg fikk 3 dager med lønn. Tror du skal spørre arbeidsgiveren din jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...