Gå til innhold

Fraråder gravide å drikke kaffe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i Bergens Tidene på nett i dag at amerikanske forskere hevder to daglige koppe kaffe dobler sannsynligheten for spontanabort.

Alt i alt spontanaborterte 172 av kvinnnene i undersøkelsen. Risikoen var mer en dobbel så høy blant kvinner som konsumerte 200 mg koffein eller mer. 25 prosent av disse spontanaboterte, mens tilsvarende tall for dem som ikke konsumerte koffein, var 12 prosent.

Risikoen ble stående selv etter at tallene ble kontrollert for faktorer som alder, tidligere spontanaborter, røyking og alkoholkonsum.

Undersøkelsen peker ikke på én direkte årsak til hvordan koffein kan utløse en spontanabort. Men en av Lis teorier er at koffein nedsetter blodtilførselen til morkaken.

Ikke alle amerikanske leger er overbevist.

Katharine O'Connell, gynekolog ved Columbia-universitetet står fast på sin holdning.

- Jeg vil fortsatt si til mine pasienter at to kopper kaffe for dagen bør være greit.

Hun synes likevel det er interessant at forskerne - i motsetning til tidligere - har tatt for seg såpass lave koffeinmengder.

Ikke skal man spise ditt og ikke skal man drikke datt............. Hva skal egentlig gravide leve av??!! hehehehehe

Før het det at man skulle spise for to, nå skal man knapt få spise for en (kanskje satt litt på spissen).

Blir litt oppgitt av alt dette om at gravide ikke kan spise ditt og datt. Folk overlevde før og der ble født unger lenge før man visste hva som var farlig for gravide og spise eller ikke.

Ha en fortsatt flott dag alle sammen og ikke bli hysteriske. Skal nå nyte min kopp med kaffe jeg......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg også koser meg m kaffi,tror ikke d er så farlig jeg da... Vi får jo servert kaffi på føden også,hvertfall så har jeg fått d..

Skrevet

det er jo pga abortfarne, da. Ikke så stor sjanse for det når du ligger med rier på føden...? hehe

(Tror fremdeles de 1-2 koppene med kaffe daglig ikke gjør noen skade, mer enn det er jo "gammelt nytt" - ikke bra for bebis.)

Skrevet

Tror heller ikke det er farlig, men så klart alt med måte...

for min del har ikke det vært noe problem, for bare lukten av kaffe har gjort meg kvalm gjennom store deler av svangerskapet, så her har det ikke blitt mye kaffedrikking :o)

Skrevet

De sier jo 2 kopper eller mer i de 3 første mnd bør en unngå.

Det er jo ikke noe annet enn det rådet gravide har blitt gitt de siste årene det da.

Bare at nå er det klinisk bevist at det øker faren for abort, og da blir rådet kanskje lettere å forholde seg til for de som synes det er vanskelig å holde seg unna bare fordi en "bør".

Skrevet

Jeg for min del klarte ikke lukten av kaffe og langt mindre smaken av det i starten av svangerskapet. Kanskje det var kroppens egen forsvarsmekanisme som slo inn og sa i fra at jeg skulle holde meg unna det?

Nå drikker jeg ca 1 kopp hver dag, men ikke før jeg var over 5 mnd på vei.

Skrevet

Jeg drikker kaffe etter min egen sunne fornuft, og er ikke bekymret.

Men mamma050308 - folk hadde jo spontanaborter tidligere også, og om man nå finner årsakene til det, så er det jo kanskje lurt av gravide å forholde seg til rådene man får? Jeg gjør hvertfall en del ting annerledes enn min mor gjorde, og synes jeg unner babyen min å ikke ta noen unødige sjanser. Selv om sannsynligheten er stor for at alt går bra uansett.

Skrevet

Alt med måte..jeg nyter no mine to kaffe kopper hver dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...