Gjest Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 lillegutt på 17 mnd. hoster veldigt, men hvor ofte kan han få hostesaften??
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 De skal vel helst ikke ha efedrin... De fleste barneleger har nå gått bort fra å bruke det fordi det er nokså sterke saker (og eg. hjertemedisin). Vi fikk dette fra fastlegen min (til mini), men da barnelegen vår sjekket ham sa han at vi skulle slutte å bruke det. Hør etter på apoteket om det fins andre produkter som kan erstatte efedrinen, som er mindre omdiskutert... I fall du vil bruke den uansett så skal det jo stå på flaske-etiketten eller på resepten... men mener å huske at det var 3 g. daglig (minien vår var bare 5 mnd da, men det er vel gjerne dosen og ikke hyppigheten som økes med alderen.) Ev. kan du søke den opp på www.felleskatalogen.no God bedring til lillegutten din.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 ups. Er den ikke bra??? Det eneste der står på flasken er at den skal gis 45. min. før leggetid, men de 2 siste netterne har han fått midt på natten også
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Nå må du ikke bli veldig redd, da! Det var ikke meningen ;-) Men dersom han klarer seg uten, eller det fins noe mildere kan dere jo forsøke det. Men klart, er han full av slim og plages fælt må han jo få hjelp, og det er jo ikke "akutt farlig", bare omdiskutert. Vår klarte seg greit uten (mye våking på oss ei uke :-S) så vi valgte å ikke gi mer. Ellers så er det jo det med at de kan bli urolige og nesten litt "hyper" av det, og det passer jo gjerne dårlig når det er leggetid :-) Dette er det som stod om dosering på felleskatalogen: Barn: Døgndose 2-3 mg/kg/døgn, fordelt på 4-6 doser. (Dvs veier han 10 kg skal han ha 20-30 mg i døgnet fordelt på 4-6 doser. Altså at han kan få ca 5 mg 5 ggr i døgnet. Dere fikk sikkert med sånne engangssprøyter til å måle opp med på apoteket) Lykke til, og husk at det sikkert går bra med efedrin også (hvertfall sånn "for en gangs skyld")
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Takker :-) Vi prøver og gi så lite som muligt!!!
Stratos med 3 barn Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Hei Sønnen min har fått "den dritten der" en gang, aldri mer! Han fikk jo ikke sove, noe som er en litt dum bivirkning når man er syk og trenger hvile... Synes jeg da Men dette kan hjelpe på hoste. Hjelper i hvertfall for min gutt Unngå melkeprodukter for det simer til halsen. Bruk nesespray å se om det demper hosta litt. Du kan også få hostesaft reseptfritt på apoteket som jeg har brukt noen ganger når det har vært skikkeig ille.
Stratos med 3 barn Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 simer til halsen=sLimer til halsen
jua 10.12.05 Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Hei! lillemor har hostet i nesten 8 uker nå vi har brukt efedrin til henne. Hun fikk 2,5ml X3, men tok ikke hosten hennes. Må gi henne cosylan nå og er ikke spesielt gla i det men det hjelper. Hun har hostet så lenge, slitsomt for en liten kropp(2år). Legen mistenker det er kikkhoste, vi venter på time hos barnelegen på sykehuset. Hun har gått på 2 antibiotika kurer og fått både bricanyl og bronkyl uten noen effekt.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Efedrin er jo ikke hostesaft ... det er slimløsende. Så dersom hun hostet uten slim er det ikke så rart det ikke hjalp.
gullgutten_min! Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 vær og oppmerksomme på at effedrin kan gies til barn som er hyper eller sliter m å få sove! nettopp for at de skal få hvile litt.... nesten som en sovemedisin. her fikk vi effedrin på legevakta da han hostet så fælt at han brakk seg pga alt slimet i halsen. og med det resultat at han hoster mindre og sover bedre. men så snart han er på bedringens vei får den mottsatt virkning; at han sover mer urolig!! så det er en liten balansegang der.. ikke overdriv bruken av den. det tror jeg er viktig. men tror ikke den er farlig å bruke i den forstand. dersom man kun bruker den v behov...
Mayken Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 I følge de på apoteket kunne snuppa få 5ml maks 5 ganger om dagen. Har stort sett brukt den på kvelden/natten, mot hosten hennes, og det har fungert bra. Har ikke gitt mer enn 2.5ml av gangen da. Hun er 14 mnd. Doseringen går på antall kilo barnet veier. legen vår sa at det er den eneste hostemedisinen man kan gi til barn under 2 år.
2nj♥ Skrevet 21. januar 2008 #12 Skrevet 21. januar 2008 Vi har gitt Efedrin når de har vært tette, 2-3 ganger per dag, 5 ml....for å løse opp slim.Når de har tørr (!) hoste, så har vi gitt Toclase som er helt genial mot det, men den har de visst tatt ut av produksjon igjen nå...... Det finnes jo reseptfri hostesafter og også slimløsende man kan gi til små barn da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå