Gå til innhold

Ang. ny perm løsning som ap kvinnene kjemper for!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med dagens ordning, jeg! Man kan jo velge selv hvordan man vil fordele permisjonen utover de ukene som er forbeholdt far og mor. Mannen min var hjemme i 4 mnd (1 mnd ulønnet riktignok) fordi han _ville_ det. Det kan ikke være det at mange menn rett og slett ikke ønsker å være så lenge hjemme som er "problemet" da?? Hvis det er sånn at mor kjemper for å ha hele permisjonen for seg selv, så får heller far kjempe litt for det motsatte! Far er da ikke så veik at han ikke kan stå opp og si i fra om at han også vil være hjemme en periode med sine barn?

Jeg ser for meg følgende senario med en ny løsning. (NB! Skal innrømme at jeg har på meg irriterthatten og katastrofebrillene nå!)

Mor er hjemme i sin tredjedel + den delen som kan deles. Etter det må barnet i barnehage, for far kan ikke eller ønsker ikke være borte fra jobb i så lang tid (det vil jo påvirke _hans_ karriære må vite). Dette vil igjen føre til press på barnehageplassene og antagelig forringe tilbudet i hver barnehage med færre voksne per barn etc. Dette vil igjen føre til at barna føler seg usikre og vil gjøre barna dårligere rustet til skolestart. Dette vil føre til nok en reform i skolen som antagelig bare vil gjøre barn enda mer usikre på hvordan skoledagen skal være....

Hva skjedde med å velge selv?? Er vi virkelig så dårlige til å ta egne valg i forhold til hva som passer barnet, oss selv og familien som enhet at regjeringen må gå inn og detaljstyre hver minste lille ting i familiens hverdag!

Dersom det er noe som skal endres ved dagens permisjonsløsning synes jeg det heller bør være at det ikke mors arbeidsforhold som skal avgjøre hvor vidt man har rett på permisjon/permisjonspenger. For _der_ har vi ikke likestilling, nei...

Ellers kan man kanskje heller fokusere på holdningene i næringslivet som gjør at kvinner som er lenge borte fra jobb havner lenger bak i køen ved stillingsopprykk!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=508785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er saa enig at jeg nesten trodde jeg hadde skrevet dette innlegget selv :)

Skrevet

Enig med deg. La folk velge selv hva som passer best for dem. Slik det er nå har vel mor og far like stor "særkvote" etter fødselen (6 uker). Voksne folk må da kunne bestemme dette selv! (Tror heller ikke noe på at norske menn er så tøflete at de ikke sier i fra til partneren sin om hva de ønsker)

Er også svært enig med deg i det med at ikke bare mors arbeid skal være avgjørende for permisjonen. Her er det en viktig sak for likestillingen!

Skrevet

Enig! Nå kjenner jeg ikke alle detaljer i det nye forslaget, men her i huset vil det straffe seg noe så kollosalt økonomisk om far er hjemme at jeg kan ikke helt se hvordan vi skal få råd til det. Han tjener jo det dobbelte av meg.

Skrevet

Jeg forstår veldig godt det nye forslaget. De skal sikre bedre rettigheter for begge foreldrene og barnas rett til begge foreldre. Dermed kan det føre til at fler fedre blir tvunget til å være med barna sine (grøss og gru) og færre kvinner diskriminert på arbeidsmarkedet.

Det er ikke så ille.

At flere argumenterer med at de mister penger pga mannens jobb og hans fravær derfra, indikerer jo at disse mennene ikke tar noe særlig permisjon slik som situasjonen er nå... Og at det kanskje er behov for en endring fra dagens ordning (som i stor grad ka oppfattes som "mammapermisjon").

Skrevet

Enig jeg og.

Mannen her hadde 5 uker sammen med snuppa (+ 3uker ferie) og skal ha 6uker (+3 uker ferie) sammen med knøttet. Og det er hans valg. Han kan heller ikke ta ut mer siden det da kræsjer med skolegang.(men han vil at jeg som er mamma skal være hjemme med barna når de er under 1 år, mye pga. amming)

Det er synd at de vil innføre slike ordninger. Det blir jo ikke mer valgfrihet, men fler restriksjoner for de som denne formen virkelig ikke passer for.

Skrevet

Fatter ikke hvorfor de skal ta fra folk enda mer valgfrihet. Hva med amming som enkelte gjør til etter permisjonstiden? Dette er rett og slett teit av ap-kvinnene, forholden er lagt til rette for at far i dag KAN ta ut nesten hele perisjonen ( bortsett fra 6uker) hvis han og mor selv vil det.

Skrevet

Men det blir for bastant, da må det i hvertfall være fritaksordninger for bl.a studenter, selvstendig næringsdrivende og bønder (og sikkert flere grupper), mange av disse vil slite seriøst dersom dette blir innført. Siden jeg er student faller fars del bort, heldigvis er det bare 5 uker det er snakk om nå, men om det blir 3-4 mnd så er det mange studenter som vil slite med å få hverdagen til å gå opp. Og jeg bor på landet og kjenner mange bønder som aldri vil klare en slik ordning, kan ikke bare ta fri fra gården i 3-4 mnd og skaffe landbruksvikar så lenge, det blir svindyrt og er helt umulig. Samme med selvstendig næringsdrivende osv. Og dette gjedler ikke bare far, men også om det blir lovfestet at mor MÅ ta 1/3 og ikke bare de 6 ukene slik det er nå. Synes hele forslaget er utrolig dårlig gjennomtenkt jeg...

Skrevet

Er også enig i alt du skriver.

Jeg ser også for meg et "jævla" mas ang. amming også jeg da. Jeg fullammet leeeeeenge, da snuppa ikke ville ha noe særlig fast føde før hun var godt over 6 mnd. Skal jeg liksom reiser hjem 3 ganger om dagen for å amme, eller barnefaren skal komme innom på jobb 1-2 ganger per dag da? Jeg sitter ikke på jobben og pumper meg!!!!!!!

Ellers er jeg også enig i at far gjerne må få mer tid hjemme, men ikke nødvendigvis at det MÅ tas fra mors permisjon.

En baby på 6 mnd. er altfor liten for ev. dagmamma/barnehage e.l. om far ikke har råd til å være hjemme på mors lønn. Da må disse reglene også forandres! Nei, det er nok mye for og i mot, men for øyeblikket ser jeg også mest i mot!

Og så er det Ap-kvinner gjerne ferdig med barn selv, som skal tre dette nedover hue på oss andre. Valgfrihet er et fint nøkkelord her ja HI :)

Skrevet

Ja, det er jo dumt om det tas fra en periode mor ammer. Og klart unntak må man jo ha.

Mente mer prinsippet om at far skal få mer rettigheter i forhold til permisjon i forbindelse med at hans barn blir født.

Skrevet

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette forslaget og skal derfor kanskje ikke uttale meg så veldig, men må bare få inn noe her.... For jeg har aldri hørt noe om at far får noen rettigheter han ikke allerede har nå... det er vel bare permisjons lengden som skal endres og ikke noe av det økonomiske?? Han har i dag full rett på lang permisjon, til og med helt fra babyen er bare 6 uker...

rett på meg om eg tar feil

Skrevet

Kanskje jeg har misforstått, men går ikke en del av forslaget på at 1/3 av permisjon forbeholdes far?

Elle blander jeg forslagene nå? :)

Skrevet

Flott at far får flere rettigheter, så klart, men er dette rette løsningen???? Det er da stort sett oppegående mennesker som får barn og de bør da klare å komme til enighet om hvordan permisjonen skal deles uten at lovverket må innblandes? Er det bare det at jeg er for godt vant med par som kommuniserer rundt meg, så jeg har skylapper i forhold til resten av landet?

Økonomi teller MYE sånn som rente og avgiftsnivået er i dette landet. Man er stort sett avhengig av to inntekter eller i hverfall den høyeste inntekten for å kunne klare seg gjennom hverdagen og det er ikke til å stikke under en stol at i de fleste tilfeller er det ofte mannen. (Hadde det vært kvinnen så hadde situasjonen kanskje vært omvendt, men da hadde man valgt hvordan man ville dele permisjonen i forhold til det!) En digresjon ang. økonomi: Vi som går hjemme utover foreldrepermisjonen betegnes som "heldige" som "kan ta oss råd".

At en far ikke velger å være hjemme i noen særlig grad utover pappakvoten sier ingen ting om denne mannens kvaliteter som far. Han gjør det valget han mener er rett for familien, nemlig å tjene penger.

Skrevet

Jo, 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 på deling er hva jeg har fått med meg, men far har da full mulighet til å ta 1/3 nå og, han kan til og med få enda mer permisjon med dagens ordning,siden han kan ta babyen fra den er 6 uker.

Så sånn sett så får han vel ikke noen flere rettigheter enn han har allerede, heller flere restriksjoner.

Det som virkelig burde blitt forandret på er det økonomiske! Der kunne staten gjort store foranndringer som ville gort at mange fler pappar kom på banen i permisjons tiden

Skrevet

Forslaget går ut på at mor får en 1/3, far får en 1/3 og den siste delen skal deles. Slik jeg forstår det skal pappas del, på samme måte som de 5 ukene han har nå, forbeholdes far og kan ikke overføres til mor.

Far har full rett til å være hjemme utover disse 5 ukene nå også, så hva er vitsen med å tvige folk til å gjøre det anderledes????

Skrevet

Okei, kanskje jeg er litt dum nå og må ha det inn med te-skje, men jeg kan ikke se hvilke rettigheter det er far får med den nye delingen som han ikke har i den ordningen vi har nå...

Jeg er jo enig med deg da, bare prøver å få på plass hva slags rettigheter som skal fordeles her;-)

Ang. digresjonen din... jeg skulle ønske at jeg var en av de som kunne klare å være hjemme noen mnd til... eller at mannen var hjemme, men vi er helt avhengig av to inntekter.

Skrevet

Mannen min ville gjerne vaere hjemme lenge med soennen vaar, men foelte seg direkte presset til aa ta ut store deler av permisjonen som tidskonto fordi jobben hans ikke godtok at han var lenge borte. Hadde det vaert "obligatorisk" for far aa ta ut perm hadde det vaert enklere aa rettferdiggjore at man tar ut perm ovenfor jobben ogsaa tror jeg. Det burde ikke vaere vaerre for fars karriere aa ta ut perm enn for mor, men pga samfunnets holdning til fedre som er hjemme med barn saa er det forskjell. En Islandsk loesning kunne nok forandret paa det. Jeg tviler sterkt paa at saa mange fedre ville nekte aa ta ut permisjon dersom mor ikke kan ta den. De fleste velger jo allerede aa ta ut 6 ukers pappaperm :D Personlig tror jeg det er utopisk aa tro at man kan unngaa at kvinner i perm ikke blir "glemt" naar det gjelder opprykk osv, i hvertfall skal du se lenge etter det i mitt mannsdominerte yrke :(

Skrevet

Men nå er det nå sånn at det bare er kvinner som får barn, da! Så langt har ikke likestillingen kommet. ;p

Jeg velger å tro at det fra naturen side er meningen at det er mor som skal være hjemme med barnet den første tiden (i hvertfall frem til barnet er 8-9 mnd). Mulig jeg er gammeldags, men jeg tror det er til det beste for barnet å ha mor i nærheten mest mulig i denne tiden.

At en jobb ikke kan godta dette ser jeg på som et problem med arbeidsmarkedet ikke som et problem med permisjonsløsningen!

Nå skal det sies at jeg er helt åpen for at andre gjør andre valg enn meg, det viktigste er at man finner noe som fungerer for familien. Men da må vi også ta hensyn til hvordan samfunnet fungerer per dags dato. I dag er det å få barn en karriæremessig risikosport, og da får man eventuelt la være å få barn da om det betyr at man ikke vil kunne komme seg dit man vil. Det er dessverre slik det er, og det er her man må starte fighten!!

Skrevet

Vel, jeg valgte aa starte aa jobbe igjen da gullet var 7 mnd gammel. Pappan tok ut to mnd permisjon ogsaa maatte smaaen til dagmamma (ikke fulltid da). Jeg jobber aktivt for aa forandre holdningene i "bransjen" jeg er i. Jeg burde kanskje i foelge enkelte ikke hatt barn, men hvis ingen kvinner med barn finnes i bransjen min saa blir det heller ikke noe bedre! Man kan ikke starte fighten som utenforstaaende i forhold til en bransje heller. I bransjer der det er mange kvinner er det ikke problematisk aa ta ut lang permisjon paa samme maate som bransjer hvor menn / kvinner uten barn dominerer...saa en maate aa starte fighten paa er ved aa faktisk toerre aa faa barn (uten aa bytte bransje). For eksempel gaar jeg til fast tid hver dag, noe som ingen andre paa avdelingen toerr gjoere...det skal bli spennende aa se hvor lenge det gaar, om det er jobben min som forandrer seg, eller jeg som til slutt maa gi opp og skaffe meg jobb paa rimi i stedet :D

Skrevet

Det er kjempe bra du står på og kjemper for din rett som mor og arbeidstaker!! Stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...