vi3blir4 Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=508795
blirjegsnartmamma Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Nå skal jo alt være farlig.. Blir sikkert pes nå, men Norge er altfor hysteriske.. Litt skader nok ikke. Er helt enig i total avhold fra alkohol og røyk osv.. Men man skal vel ikke leve i hi bare fordi man er gravid?
*tornerose* Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Det står at store mengder med kaffe kan skade, så å drikke et par kopper kaffi til dagen er IKKE skadelig. Alt med måte mener nå jeg da (dette gjelder selvfølgelig ikke røyk og alkohol)....
vi3blir4 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2008 Jeg ville ikke tatt sjansen på å drikke et par kopper kaffi pr dag, siden det øker sjansen for spontanabort. Kaffi kan jeg leve fint uten, er viktigere å tenke på den lille.. Et par kopper kaffi om dagen er et par kopper for mye! (gjelder det samme med alle andre koffeinholdige drikker)
*Vi blir 5* Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 å herregud å hysterisk går det an å bli...Jeg visste ikke noe om dette da jeg gikk gravid,drakk sikkert minst 5 kopper om dagen,spiren satt hele tiden...men man trenger jo ikke overdrive hvis de sier det kan være en risiko,kanskje jeg trapper litt ned neste gang..men kommer ikke til å slutte..holder at jeg skal slutte og røyke..
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Dette har jo såvidt jeg vet vært kjent ganske lenge. Er jo mye det er koffein i som f.eks. cola og annen brus. Alt med måte sier jeg ;-)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 å synes jeg at dere konkluderer litt kjappt her. det er faktisk slik at HVIS dette er tilfelle så er det greit for oss som mister lett å være klaar over det. Hva folk gjør får være opp til dem. med jenta mi hadde jeg truende abrt hele veien, drakk ikke noe koffein, de to andre gangene gjorde jeg det helelr ikke, men mistet likevell. Hva folk vil gjøre får være opp til de selv, men ikke si at noe er hysterisk
vi3blir4 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2008 det som står er jo at det er en større risiko, ikke at det er garantert at det blir spontanabort om du drikker det, men at sjansen er større for det! Jeg ville ihvertfall IKKE tatt sjansen på det.. Det er viktigere å passe på så godt som mulig å leve sunt, i steden for å ta sjanser som kan drepe spiren... Tenk dere om!
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 det er sånn jeg tenker også: Alle må ta sitt valg, men ikke kalle folk hysteriske om de velger å ikke drikke dette.
*Vi blir 5* Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Jeg sier ikke at noen av dere er hysteriske,var ikke sånn jeg mente det..men bare det at føler ALLTID media blåser opp slike ting.Jeg har mistet selv og jeg liker ikke at folk sier det er fordi jeg drakk kaffi! det var antagelig noe som hadde skjedd uansett...alt med måte sier nå jeg,trenger jo ikke pøse innpå..men kommer ikke til å slutte å drikke kaffi fordiom jeg er gravid. Men jeg snakker KUN for meg selv,alle andre kan gjøre som de vil. Som svigerinnen min som tok livet av alle kattene sine fordi hun var gravid...ikke noe jeg ville gjort..men men...
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 men da blir du vel kanskje lett gravid?? tror ikke jeg hadde vert så redd hvis jeg hadde blitt lett gravid, men det å bli gravid i det hele tatt er ett mirakel for min del
Håperpåbaby. Skrevet 21. januar 2008 #12 Skrevet 21. januar 2008 Jeg trodde det var en kjent sak at det er fy fy med koffein når man er gravid, holdt meg unna det i mitt forrige sv.skap for 4 år siden, null problem, koffeinfri kaffe smaker like godt=).. Visste ikke at det kunne øke faren foe sa da, så nå jeg vel kutte ned på kaffedrikkinga før jeg blir gr. også da, ikke bare bare dette..
*tornerose* Skrevet 21. januar 2008 #13 Skrevet 21. januar 2008 Helt enig med deg vi vil bli 4 :-) Alt med måte. EN må da kunne leve normalt selv om en er gravid eller prøver å bli det. Om en velger å ta seg et par kopper kaffi til dagen betyr ikke det at vi risikerer å ta livet av den lille der inne. Jeg for min del synes det har blitt alt for hysterisk.... Jeg mener ikke at noen av dere her inne er hysteriske, ikke i det hele tatt, vil jo selvfølgelig det beste for spira, det vil man jo alle her inne :-) med eller uten kaffi!!!!!!
Gurine Skrevet 21. januar 2008 #14 Skrevet 21. januar 2008 Selvfølgelig må alle gjøre som de ønsker, og vil noen kutte kaffen helt for å minske risikoen, har jeg stor forståelse for det. Skriver bare dette fordi det nok blir litt hysteri rundt noe slik. Ja, det kan gå galt for noen, men det går som oftest bra for de fleste. Jeg vil tro det ligger andre grunner bak om folk mister. Jeg drakk i hvertfall kaffe under begge mine graviditeter, og begge var fullbårne. Ville ikke kuttet ut kaffen om jeg ble gravid igjen, men nå drikker jeg også veldig lite kaffe i forhold til jeg gjorde før da, bare 1-2 kopper om dagen. Ved min første graviditet, som ikke var planlagt, røkte jeg mye og drakk masse kaffe. Samvittigheten min er svart for dette den dag i dag, men slet sånn psykisk på den tiden at det var umulig for meg å slutte. Men svangerskapet gikk helt fint for det, og jenta hadde normal fødselsvekt. Så det jeg mener, det KAN veldig godt gå bra, og det VIL gå bra med de aller fleste selv om de tar en kopp kaffe. Men hvis man er veldig engstelig, har mistet tidligere, og ikke vil ta noen sjanser er det jo helt fint å la være.. Alt med måte
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 21. januar 2008 #15 Skrevet 21. januar 2008 Men for noen er det ikke det at det er noe galt med fosteret som gjør at man mister, det siste man vil gjøre da er å øke risikoen for å miste, spesiellt når man må prøve lenge i tillegg
Gurine Skrevet 21. januar 2008 #16 Skrevet 21. januar 2008 Har full forståelse for dette. Så hvis jeg hadde vært av dem som har prøvd lenge, og kanskje mistet, hadde jeg nok kuttet ut kaffen tvert. Men for de fleste som drikker kaffe, så går det like bra for det. Så derfor tror jeg det er viktig at hver enkelt tar sine forholdsregler ut fra sitt ståsted, og ikke lager noe fy fy til de som tar en kopp. Måtehold er nok viktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå