Gå til innhold

jobb under 50 % - mister vi 6 ukers permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller får mor de 6 ukene faren skulle hatt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du under 50% har du vel ikke rett på betalt permisjon?

Skrevet

det de gjorde på meg sist gang jeg var gravid hadde jeg i utgangspunktet kun en helgestilling. men jeg jobbet maaaaaaange ekstravakter. Trygdekontoret regnet da ut hvor mye fødslespenger jeg skulle få ut i fra hva jeg hadde jobbet de siste 10 mnd. Da fikk pappaen til slutt 12 dager med pappaperm. men vet ikke hvordan de gjør det nå etter nye regler!

selv har jeg en 44% nå men håper på å jobbe noen ektravakter til slik at jeg kommer over 50 % ivertfall....viss de nye reglene er at man må ha jobbet over 50%.....

uff......ble et rotete svar dette!!!

Skrevet

oj jeg visste ikke at det er nye regler som sier at man må jobbe over 50 prosent ??

Er det noen som har link ??

Skrevet

Du må jobbe i minst 50% stilling for at far skal på 6 ukers permisjon, jeg klippet dette ut fra nav.no til deg.

Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

For å opptjent rettigheter til foreldrepenger må du selvsagt ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før stønadsperioden startet og hatt en inntekt på årsbasis på et 1/2 grunnbeløp (33406 kr )

Gjest ღgulleღ
Skrevet

Jeg har en 48% så hvis jeg blir gravid nå blir det en del ekstra på meg også.. Hadde ikke tenkt på dette i det hele tatt..

Skrevet

okei, nå misforstod jeg tråden ovenfor.. jeg trodde at det var nye regler at man må ha jobbet 50 prosent for å få foreldrepenger i det hele tatt. Men ja, jeg vet at man må ha jobbet over 50 prosent for at faren skal ha rett på 6 ukers permisjon, men jeg har prøvd å komme under 50 prosent, fordi jeg trodde at JEG skulle få de seks ukene istedet for faren.. og dette pga at faren er selvstendig næringsdrivende, så det hadde passet bedre om jeg fikk dem:)

Men da må jeg vel ordne meg litt ekstra vakter slik at jeg kommer over 50 prosent da ?

Men en anen ting, på nav sa de at det er jobben som bestemmer om hvordan de regner ut gjennomsnitt av lønnen din, om de tar de 3-4 siste mnd eller flere. Er det tilfelle ?

Skrevet

Dette VET jeg, fordi jeg er i nesten samme situasjon. Jeg har under 50% stilling, og har ikke jobbet noe ekstra. Har fått innvilget permisjon fra nav, og da har jeg fått mine uker + far sine 6 uker! Så ja DU får de 6 ukene!!

Ang det med grunnlag, så skal arb.giver sende inn inntektsopplysninger på deg, og da kan vel de strengt tatt ta gjennomsnittet av hvor mange mnd de vil?? Med min første hadde jeg et vikariat som varte i 2 mnd før jeg gikk ut i permisjon, og da fikk jeg dette som grunnlag for permisjonspenger (veldig greit, siden det var dobbelt så mye som mine faste timer var :P)

Skrevet

Takk for svar :) Grunnen til at jeg la ut dette innlegget var at jeg ringte nav i morges, og da sa de at det var KUN ved sykdom at mor kunne få fars uker. Når jeg sporte om hun var sikker på dette, sjekket hun det opp med en anen som satt ved siden.

Så sjekket jeg nav sine sider, og der står det at mor kan få fars uker ved stilling under 50 prosent, så jeg ringte tilbake, og snakket med en anen, som heller ikke var klar over dette men skulle gi beskjed til de andre.

Ganske dårlig :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...