Gjest Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Altså jeg må bare ha det ryddigt og rent jeg. Forstår lissom ikke at det kan være noe annet bak som gjør at jeg er sånn. Hvordan går jeg frem om jeg vil prøve å endre på dette da? Gå til legen å si jeg har ryddemani, HJELP meg?? For jeg vil virkelig ikke ha det sånn, går jo glipp av så mye annet pga støvtørking og gulvmopping lissom
meg & to små vampyrer Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har ikke hørt den påstanden før jeg da. Men kan tenke meg at du kanskje kunne prøve med små ting først. Altså prøve å slappe av selv om det ikke tørkes støv mer enn en gang i uka f.eks. Jeg vet ikke hva som er dine rutiner, men prøve å roe litt ned på de? Du kan sikkert få hjelp hos psykolog om dette er veldig palgsomt og veldig voldsom mani.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Spørs hva man betegner som "ryddemani" det. Hvis man ALDRI kan la en liten ting ligger, eller feks står opp hvis man kommer på at man glemte å tørke av bordet før man la seg, vasker daglig ( gulv ol) nærmets "feier og vasker" rundt gjestene/ ungene og feks ønsker at gjestene skal dra så man får ryddet og vasket så har man nok et problem som bør behandles. Kan virke som du har et problem siden det går utover andre ting. Psykolog er da veien å gå. Kan være ting man selv har fortrengt.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 http://www.helsenytt.no/artikler/tvangslidelser.htm
Miss L å di Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Hvor får man kjøpt en indre konflikt?? Skulle hatt litt ser det ut for...
Tia med 2 ♀ Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 ryddemani er en type tvangstanker da. Så gå til legen og si det som det er. Hvis man "mister" store deler av livet sitt fordi man må vaske gulvet igjen og igjen, man blir sprø om et glass står på bordet og så videre. Så kan du nok trenge hjelp til åp komme det ut av det. Så faktisk en dokumetar om det for en tid tilbake, er faktisk en god del som har det sånn. Og det er mulig å få hjelp for det.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Jeg tørker ikke støv daglig, men jeg må gå over gulvene så snart jeg ser et lite støvkorn. Har jeg sett et støvkorn er det nok, da må jeg ta hele gulvet. Starter jeg støvsugern så nytter det ikke ta det ene gulvet, må ta hele huset da. Ellers trakker vi jo fra et "skittent" rom og inn i det "rene" og da kan jeg like godt støvsuge nå nytt. Kjøkken gulvet må jeg ta etter hvært måltid, hater å å gå over gulvet og kjenne ting under beina, smuler el sand feks. Jeg rydder rundt gjester, har fått et par klager på det, og som ei anna skrev i innlegg lenger nede, så går jeg og heller på besøk til andre for å unngå rot her hjemme. Har vi hatt besøk så må jeg som oftest støvsuge når de er gått, ellers får jeg ikke roen. Huff skriver det ned her så høres det jo helt ekstremt ut, stakkers de jeg bor med!! orker ikke skrive mer av dette nå, har alltid syns dette var plagsomt og slitsomt, men har ikke trodd jeg har et problem. var ikke før jeg leste innlegget lenger nede jeg begynte å tenke skikkelig over dette. Herregud, dette er jo ikke normalt... Nei æsj, dette var kjedligt!!
meg & to små vampyrer Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Jeg syns det hørtes mye ut. Jeg har selv et avslappa forhold til støv. Men liker at skapdører er lukket, at bord står rett osv.. men er nok ganske mildt angrepet av dette. Får sove fint selv om stua er bomba for å si det slik. Ta kontakt med legen din da vel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå