Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Har legetime senere idag, er 26 uker på vei i mitt tredje svangerskap. Har ikkr vært sykemeldt hittil i dette svangerskapet, og jobbet ut hele første svangerskap, og 50% på slutten av forrige svangerskap. Nå derimot, kjenner jeg at jeg gjerne skulle bedt om sykemelding av legen i dag. Men det er den dårlig samvittigheten som stopper meg.. Er det jeg som bare sutrer og ikke er syk nok, og at det er feil å sykemelde meg, eller hva skal jeg gjøre? Den siste uken har jeg kjent at ryggen begynner å kollapse, det er nede i korsryggen, og merkes best når jeg står lenge eller går mye. Går greit å sitte, verre å reise seg opp. Tror ikke dette har noe med bekkenet å gjøre, har aldri hatt bekkenløsning så jeg vet jo ikke, men derimot har jeg lumbago (hekseskudd) som har en tendens til å komme det blir kaldt/rått ute... Jeg synes også det begynner å bli tungt å løpe frem og tilbake til bussen hver morgen, aldri få sitteplass på bussen så jeg må stå hele veien, og bussen er så full av folk at man må presse seg frem stoppen i forveien for å rekke å gå av der man skal av... Jobber i sentrum så jeg har ikke mulighet til å kjøre bil pga parkering... I tillegg så kjenner jeg at jeg rett og slett er sliten... Ormer ikke lengre å være 100% effektiv på jobb, 100% mamma og kone og hodle alt i stand hjemme etc.. klarer ikke å være tilstede over alt... snufs... jeg vil bare være hjemme å slappe av... hmm.. Nå har jeg brukt mye plass på å prøve å forsvare en 100% sykemelding, for jeg har ikke engang lyst til å prøve 50%, vet at arbeidsmengden fort blir 100% likevel.. sånn er det bare.. Tror også at jeg får sykemelding av legen.. men har jo lest alle disse diskusjonene her inne om hvor pysete vi gravide er som går å sykemelder oss uten "gyldig" grunn.. Så jeg spør..hva er egentlgi gyldig grunn? Er vel dårlig samvittighet jeg sliter med tror jeg, fo rjeg kan jo strengt tatt presse meg til å jobbe videre.. og fortsatt være sliten og gretten her hjemme om ettermiddagene og sovne klokken 21.15 rett etter nyhetene hver eneste kveld... Er vel også redd for hva andre skal si, selv om det høres teit ut.. hun er jo ikke alvorlig syk, også sykemelder hun seg... at folk skal syns jeg er lat rett og slett.. men nå føler jeg meg bare stor og tung og sliten og uten overskudd.. Hva er riktig å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Jeg føler det samme! Har det ak som deg, tenker på det var min vad jeg skal gjøre.... ønsker jeg bare kunde få være hjemme nå. Vet ikke vad som er gyldig grunn. Med tanke på familien så er dette en tilstrekkelig grunn, de må komme i siste hånd nå som jeg jobber fullt, har ikke energi til mer en jobben. Kan dessverre ikke gi deg noen gode råd, bare si at jeg føler det samme og ikke har peiling på vad jeg skal gjøre.
Mamma til 3 nyyydelige små! Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Sykemeld deg du, uten dårlig samvittighet. jeg er også 3 gangsgravid, og guri det er ikke det samme som med 1 og 2 mann. Du har ikke bare deg selv å tenke på,men mann og barn. De er viktige de også opp i det hele, det skal være en stund dere skal huske med glede. Du skal ha overskudd til familien din, går du på jobb, tro meg, ingen takker deg for at du presset deg. Og presser du deg lenge nok, kan det bli enda værre, gjerne du ikke takler det som venter like bra da.Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd med sm en uke og to, du vil sikkert føle deg bedre. Ikke hør på de som mener vi klager. Å være gravid er ikke en sykdom nei,men det sliter på kroppen, mer hos noen. Jeg jobbet med en som var så sta, hun ville ikke sm seg selv om legen anbefalte det, og vi så det jo, hun jobbet fult ut, hun slet,men det var stoltheten, hun var av dem som mente å være gravid er den mest naturlige ting, og ikke sykdom,men var det vært det? Det skal jeg spørr henne om en gang, hehehehe.... Selv er jeg 23 uker, og kjenner det sliter på rygg og sinn, jeg klarer litt til,men hvet med hånden på hjertet at det blir ikke helt ut.Ikke for jeg ikke vil jobbe,men rett og slett for jeg prioterer meg selv og familie fremfor jobb. Sorry,men så er det.
Tante Bassa Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Syns du bør lytte til kroppen din. Og det høres ut som du er ganske sliten sliten. Skjønner at du får dårlig samvittighet mht jobb, men det er viktigere at du tar vare på deg selv. Det er lett for andre å si at andre er late hvis man sykmelder seg under svangerskap. Men ingen svangerskap er like. Jeg selv har to utrolig enkle svangerskap bak meg, alt gikk som en drøm og hadde minimalt med plager. Men i dette svangerskapet er alt annerledes, skikkelig bekkenløsning og er utroooolig sliten. Er 19 uker i dag, og ble sykmeldt for en uke siden. Hvis du føler at du trenger en sykmelding, slik at du kan slappe av og hvile deg så gjør det. Lykke til hos legen :-)
Mammahjertet Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Hei du Jeg hadde det som deg. Ble mer og mer sliten og begynte til slutt og kaste opp igjen i uke 24. Fikk også mer og mer migrene. Etter to uker med sykemelding sluttet jeg å kaste opp og hodepinen ga seg litt. Føler jeg klarer å gi litt til sønnen og mannen min endelig. Sliter med drårlig samvittighet når jeg har gode perioder, men det er faktisk ikke tvil om hva som er riktig. En i nær familie som er lege sa til meg, at hvis du ikke gir deg nå så kommer du til å abortere. Synes det var i drøyeste laget, men man skal faktisk ta vare på flere enn seg selv, og noen uker eller mnd i denne sammenhengen betyr veldig lite i den store sammenhngen, mens konsekvensene av ikke å lytte til seg selv og ofre alt for familien kan vare livet ut. Har du lest debatten på kranglesiden så vet du hvor jeg står da.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Hei HI. Jeg synes også at du skal be om sykemelding. Jeg kan love deg at du ikke vil få noe igjen for å ofre alt for jobben! Nei, du er kanskje ikke alvorlig syk nå. Du er jo "bare" gravid. Men dersom du ikke lytter til kroppen din og slapper av når den sier at du trenger det, så kan du faktisk bli alvorlig syk. Og DET er det ingen som tjener på. Jeg vet ikke hva du jobber med, men som gravid skal man jo helst ikke stresse så mye. Det høres ut som at du gjør akkurat det... Be om sykemelding du og det behøver du ikke å ha dårlig samvittighet for! God bedring og masse lykke til! =)
2gulljenter + 1 gullgutt Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Hei. Jeg har det akkurat sånn som deg. Jeg er i uke 25. I helgen har jeg i tillegg vært utslått av influensa. I dag tok jeg mot til meg og ringte for å få legetime. Skulle kanskje vært gjort tidligere, men noen mener nok at jeg ikke trenger å sykmelde meg. vet ikke hva som skjer på den timen, men kanskje det hjelper bare med en prat. Det går tilsynelatende bra på jobb, men når jeg kommer hjem, klarer jeg ikke å være sammen med mine to andre barn og mann, bare ligge på sofaen. På det verste så kom jeg hjem fra jobb og bare låg på sofaen og grein fordi jeg var så sliten. Det er ingen andre enn oss selv som vet hvordan vi har det. Vi må bare prøve å stenge ute den dårlige samvittigheten, og tenke på oss selv og den lille. I den store sammenheng så er noen uker eller dager med sm ingenting. Mye verre om vi ikke klarer å ta vare på den lille før og etter fødselen pga at vi ikke har engergi. Lykke til, og ta vare på deg selv!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Legen min mener jeg ikke skal jobbe mer enn 50 %, han. Jeg tigget om å få jobbe mer, ikke fordi jeg følte jeg orket det, men fordi jobben var desperat, men da skrev han bare sykm for en uke av gangen... Nå er jeg 50 % sykm, og da skriver han 1 mnd av gangen. I begynnelsen var det kvalmen, men nå er det mer at jeg er sliten, stiv i bekkenet, mye stram i magen, blir kvalm hvis det blir for mye osv. Men ... ikke jeg som spør om sykmelding. Får rett og slett ikke lov å jobbe mer av legen, han mener gravide damer må ta hensyn til barnet i magen! Bra tenkt av en mannlig lege, synes jeg da. Lykke til - og håper du slipper å få dårlig samvittighet! Tror vi alle har vært der, men etterhvert så lærer man seg at man rett og slett ikke er et supermenneske...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå