Gå til innhold

Kan jeg sykemelde meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 32 uker på vei og jobber 100%. Har ikke hatt noen plager, så har ikke vært sykemeldt tidligere. Men nå er alt så tungt, jeg blir fort sliten og hodet henger ikke med på jobb. Sover ikke om natten, og våkner utslitt. Er det grunn nok til å sykemelde seg? Jeg er glad i å jobbe og å ha noe å gjøre, men nå føler jeg at kroppen vil ha pause og hvile litt. Jobber fra 07 - 16 og det føles bare tungt og som et ork om dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykemeldt, i utgangspunktet pga mye kynnere fra uke 27, men senere er jeg blitt det pga lange skift på jobben, og søvnløse netter, pluss at jeg ikke kan ta pauser på jobben.

så jeg ville snakket med legenmin jeg.

Skrevet

Hva med 50%. da kan du sove på morgenen og komme på jobb litt utpå dagen?

Skrevet

Hei, jeg jobber 25 % redusert (dvs to timer kortere dager). Det hjelper utrolig mye!

Snakk med legen din, ikke sikkert det skal så mye til.

Skrevet

Klart du kan. Du skal ikke ha det sånn. Og du må huske at fra den dagen du går ut i permisjon kan babyen i prinsippet komme når som helst. Da bør du ikke være utslitt!!!

Men dette er jo ikke en avgjørelse du skal ta på egen hånd, jeg er sikker på at om du forklarer hvordan du har det for legen din, så vil legen kunne gi en god vurdering av hva du har behov for. Mange her inne snakker om leger som ikke vil sykemelde "bare" på grunn av graviditet, men legen har jo et ansvar for at babyen har det bra og at du er i stand til å ta deg av den.

Lykke til, ta vare på deg selv og ikke ha dårlig samvittighet om det nå er på tide å trappe ned.

Skrevet

Jeg har kastet inn hånkleet i dag. Uke 36, og forrige uke var helt pyton, grunnet dårlig nattesøvn. Når jeg i tillegg ble superforkjøla (sikkert som følge av at jeg var sliten), og har lagt rett ut hele helga, ringte jeg legen i dag, og får komme for å bli sykmeldt siste uka i morra... Orker ikke ha dårlig samvittighet for det. Har stått på 100% hele veien...

Skrevet

Er også i uke 32 og skal ringe legen idag. Var borte fra jobb noen dager i forrige uke pga hevelse i bena og svimmel/trykk i hodet. Er også generelt mye mer sliten enn for bare noen uker siden. Spørs om ikke jeg bare må innse at kroppen min ikke orker 100% helt frem til permisjon gitt. Tenkte kanskje 20 eller 25% sykemelding jeg.

Men (og dette er sikkert et teit spørsmål) betyr dette at jeg går ned tilsvarende % i lønn eller vil trygdekontoret dekke det jeg er sykemeldt. Vil jo ikke ned i lønn nå som jeg snart skal ut i permisjon, har hørt at NAV tar utgangspunkt i siste måneds lønn når de regner ut permisjonspenger??

Skrevet

Gå aldri til legen å si at du vil sykemelde deg. Si at du trenger sykemelding. Det er legen som bestemmer om du skal få sykemelding, så for å slippe unødvendinge kommentarer bør du aldri si at du vil sykemelde deg....

Skrevet

Arb.giveren din vil betale den delen du jobber og nav vil betale den delen du er sykmeldt. Det er den samla summen som vil gi grunnlaget til foreldrepengene dine. Har du vanlig fast månedslønn er det de siste 4 ukene som blir lagt til grunn, har du variable inntekt er det gjennom snitt som blir brukt.

Skrevet

Du får vel ikke noe mindre penger om du er sykmeldt?

Skrevet

Føler du deg 100 % arbeidsufør så.......

Men føler du at du kan jobb litt, med kortere dager osv. kan du sykemelde deg litt, feks. jobbe 60% der du har korte dager fem dager i uken slik at du kan sove litt frampå.

En kan jo ikke sykemelde seg fordi en er sliten-det er jo alle...uansett om en er gravid eller ikke!

Tror neppe du er 100% arbeidsufør, så full sykemelding er uaktuellet for deg!

Skrevet

Hvis årsaken til at du er sliten er at du ikke sover ordentlig om natten, så er det klart du kan få sykemelding. Selv ble jeg sykemeldt først 20 %, da jeg begynte å få plager med bekkenløsning. Det vil si at jeg våknet hver gang jeg snudde meg i senga( og det var ganske ofte). Da kunne jeg sove litt lengre hver morgen, og det var godt. Nå er imidlertid bekkenløsningen blitt litt verre, og jeg ble sykemeldt 50 % fra i dag av. Det kommer jo også an på hva slags jobb du har. Jeg har kontorjobb, og da kan man nok stå litt lenger i jobb enn f.eks hvis man jobber i butikk. For det er nok ikke godt med bekkenløsning. Jeg har f.eks ikke vondt i bekkenet så lenge jeg sitter på kontorstolen min. Men pga dårlig nattesøvn( som man også kan få uansett, bekkenløsning el. ikke), så ble jeg altså delvis sykemeldt.

Bare si det som det er til legen din du. Er jo ikke meningen at du skal jobbe til du stuper heller. Det er det ingen som kommer til å takke deg for uansett..

Lykke til.

Skrevet

Det er klart man kan få sykemelding fordi man er sliten!!!! Når årsaken til at man er sliten er at kroppen ikke fungerer som den skal i svangerskapet. Selv har jeg vært sykemeldt bla. på grunn av slitenhet fra uke 13 - fordi jeg ikke har fått i meg nok mat og dermed ikke hatt energi til å jobbe.

Man kan selvfølgelig ikke sykemelde seg fordi man er sliten om man ellers er helt frisk, men ikke trener eller legger seg for sent, feks. Men når man er gravid skal man faktisk ikke tyne kroppen sin!!!

Anonym - du skal være veldig forsiktig med å dømme andre eller vurdere andres arbeidsevne på grunnlag av et kort innlegg. Det er legen som skal vurdere arbeidsevne, ingen andre. Denne babyen blir heldigvis ikke tatt vare på av deg!

Skrevet

Jeg har forøvrig hatt graderte sykemeldinger, og er veldig tilhenger av det. De fleste av oss klarer å jobbe litt, og har også veldig godt av det.

Skrevet

Jeg hadde 20 % sykemelding de 2 siste mnd, og 50 % de 2 siste ukene. Det hjalp veldig for meg, tror det er årsaken til at jeg orket å jobbe helt frem til permisjonsstart.

Dagene blir bedre av å være litt på jobb, så om du orker å jobbe, men ha litt kortere dager, så er det virkelig å anbefale :)

Skrevet

Ja, for jeg har alltid vært veldig aktiv, med tre jobber, hester osv. Så blir nok rart å ikke ha noe å gjøre. Prøver med noen prosent sykemelding først jeg. Takk for fine svar! Det hjalp virkelig, man blir så omtåket av alle hormoner, som sikkert alle vet;) begynte å gråte når jeg så at så mange sa at det er greit å ta permisjon og slappe av. Takk!

Skrevet

Hei! Er i samme situasjon som deg! Er i uke 36 og har ikke vært borte en dag i hele svangerskapet. Nå føler jeg at det er et ORK å jobbe.. Prøver å få time i morgen hos legen. Men vet ikke hva jeg skal si til sjefen min. Si at jeg er syk i morgen? Er jo på jobb i dag? Kan jo sikkert jobbe 50%, men to uker til med 100% virker uutholdelig!!

Skrevet

Etter at jeg skrev dette, ringte jeg legen min. Sa at jeg har to uker til permisjon og at jeg er veldig sliten, kunne tenke meg å trappe ned 50%.. Dette var ikke noe problem! Trodde jeg måtte inn på legekontoret og snakke med legen, men det var ikke nødvendig..Får sendt sykemelding i posten.. Er kjempe lettet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...