Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Er litt grønn på området men lurer på når vanlig leggetid for spedbarn er. Når er det vanlig å begynne med kveldsstell og forberede for natt? Takker for svar:)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Jeg lurer også på det "dytt", "dytt"
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Når du/dere vil. babyer ammes gjerne hver 3-4 time gjennom hele døgnet så det er nok det samme for den. Første la vi ikke for natten før etter ammingen kl. 23.30( jeg ammet nesten i ett fra kl. 18.00 til 23-30 hver kveld og hun hadde kolikk) og da la vi oss samtidig. Ikke hadde vi noe spesielt kveldsstell heller for hun trenget vask og skift etter hver amming uansett. Hun besjet 10-12 ganger i døgnet de første mnd.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 De sover jo når det måtte passe, men vi innførte kveldstell ca halv åtte tiden. Greit å ha en rutine. Han våknet jo så i 11-tiden og så etter nye fire timer. Ettervert ble det lenger og lenger sammenhengende søvn på natt og han sov igjennom natten i allefall fra 6 mnd, mulig det var litt før, husker ikke helt nøyaktig. Hvordan deres lille liker det må dere finne ut av selv, de første 6 ukene kan være litt forvirrende for nybakte foreldre (Hvorfor gråter han nå? Er det bleie, sulten, trøtt, kose...hva?). Min erfaring er at etter ca 6 uker har en lært hverandre mer å kjenne og en klarer å tolke lyder/gråten bedre. Det å ha faste leggerutiner hjalp oss, men vi var ikke beinharde: "nei vi kan ikke finne på noe senere enn kl19" Det var jo også et ønske å ha et barn som klarte å sovne uavhengig om pysjen var på eller at lyset sto på akkurat så og så mye. Mitt aller heteste tips: Ikke la barnet bli vant til at det skal være musestille når det sover. La bebis bli vant til at vaskemaskina står på, TV, at det støvsuges, høres musikk etc. Det er jo vant med høye lyder fra magen, så det er bare å fortsette med det daglige livet deres selv om h*n skal sove.
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Forrige gang startet vi med å legge oss selv og babyen 21.30. Da hadde vi god tid til å ta de utfordringene som måtte komme og mannen fikk sove nok til å jobbe selv om han kanskje måtte opp en tur i løpet av natta. Etterhvert fant vi ut at babyen stort sett bare skulle ha mat og sovnet greit igjen om natta, så mannen kunne være oppe litt lenger. Og jeg også, som gjerne lå og dro meg sammen med babyen litt ut på formiddagen. Så da la vi babyen rundt ni og oss rundt ti-halv elleve. Usikker på hvordan vi gjør det denne gangen, når vi jo også har en toåring som legger seg i sjutida. Hadde jo vært fint om babyen tok seg en lur da, og så heller la seg i ti-ellevetiden sammen med oss.
ohayoo Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 leste i en brosjyre om søvn jeg fant på helsestasjonen at de første tre månedene sover babyen når den er trøtt. Fra 3 måneder er det mulig å begynne å etablere et fast søvnmønster for ungen - de sover jo vanligvis ikke hele natten fra så tidlig, så å prøve å legge i 7-8-tiden og så ha en matpause igjen ved 11-tiden høres jo ganske fornuftig ut... Får se hvordan ungen er. Hvis han blir som sin mor sover han hele tiden og må vekkes for å få i han litt mat av og til ;-P
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Det bestemmer dere vel egentlig selv, men en anbefaling, er å prøve å lage en rutine på det, slik at barnet blir lagt for kvelden til et mer eller mindre bestemt tidspunkt. Barn med delvis faste rutiner sover bedre gjennom selve natta. Det sa en jordmor i programmet om "tenåringer og babyer" som gikk på TvN for ca et års tid siden.
grolla Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Husker at min gutt i begynnelsen sov sin lengste økt fra kl 21.30. så vi fulgte opp med kveldsstell rundt denne tiden. Plutselig, etter noen uker, falt han i søvn for kvelden allerede kl 19.30, så da var det bare å følge opp der. Siden har dette vært fast leggetid. Men et tips sånn i starten: Prøv å legge merke til hvor de lengste soveøktene er om natten, og følg opp disse: da har du også mulighet til å sove tre-fire timer i strekk før neste ammerunde. Det er fryktelig slitsomt hvis babyen legger seg 21, du 23 og babyen skal ha mat igjen kl 01..... Søvnmangel kan virkelig gjøre deg utslitt og desperat, så sov når du kan!
BlåklokkaVest Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 I begynnelsen har vi hatt kveldsstellet rundt kl 23:30 med begge guttene. De sov sjelden mer enn 1 1/2 time sammenhengende før kl 23. Dessuten var vi gjerne på besøk hos venner og familie i helgen, og var gjerne ikke hjemme før rundt kl 23, så sånn passet det greit for oss. Tror ikke vi endret på det før de var rundt 3 mnd. Da begynte vi kveldsstellet rundt kl 19:30-20:00. Guttene fant mer roen hvis vi tok kveldsstellet, koste med dem en halvtimes tid før leggetid (den biten var veldig viktig for mine gutter, merket stor forskjell hvis vi IKKE tok tid til denne kosen), og så fikk puppen før de la seg. Mener det var da de begynte å sove fra ca kl 20-21 til rundt kl 23. Da fikk de mat, og så la vi dem igjen med en gang.
Rebekka og tre vidundere Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har et inntrykk av at babyer er mest våkne fra kl 18 til 23-24. Sånn har det vært for mine to, har og venninner med samme erfaring. Ofte kan de være litt urolige på den tiden. Mye amming. Jeg har tatt bading og pysj-stell i 22- tiden og så ammet masse i et par timer (i håp om at babyen skal holde ut lenge uten mat). Søvn/våkenmønteret kan selvsagt variere mye fra barn til barn. Prøv å bli kjent med babyen din, så finner du fort ut av rutinene hans/hennes. Lykke til!
TussiLussi Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 Husker og at mine to forrige var mye våken fra 18-23... men med en 6 åring og en 7 åring som skal i seng kl 20, hadde jeg håpet å få inn en rutine på at alle kunne være i seng til 21...... litt alenetid nede på stua hadde ikke vært å forakte..hehe.. men blir det mye mas på kveldstid, er det mer letvindt å ha babyen nedehos oss og ta den med opp til kveldsstell når vi skal køye... der var bakdelen med to etasjer ja....
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #12 Skrevet 21. januar 2008 De første ukene er det vanskelig å etablere noen dag/natt-rutine, da sover og spiser babyen i ett! Men jeg fikk høre at det var mulig å etablere en viss form for døgnrytme fra de er ca 6 uker gamle. Begynte å gjøre de samme tingene hver kveld - skifte til pysj, synge en sang, slukke lyset, gi pupp og legge i egen seng. Begynte med kl 20, så ble det etterhvert 19.30 og så kl 19. Nå har hun blitt 4 mnd og sovner en gang mellom 18.30 og 19. Sovner med en gang hun legges i egen seng, for da har hun lært seg at det er natta :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå