Gå til innhold

Til sykepleiere, leger, helsearb.: et teit spørsmål:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere ser f.eks. ei gammel dame på rundt 80-90 faller om (hjertesvikt/infarkt etc). Prøver dere førstehjelp eller la "naturen gå sin gang"? Skal alle prøves reddes??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teit spørsmål ja, helt korrekt.

Prøver såklart å redde. Gjør ikke du?

Skrevet

Man setter i gang med livreddende førstehjelp umiddelbart!

Skrevet

selvfølgelig prøver jeg og redde damen.

Skrevet

Klart man skal prøve å redde.Vi som er helsearbeidere er faktisk lovpålagt å utøve førstehjelp. I ytterste konsekvens kan vi miste autorisasjonen.

Skrevet

jeg gjør det prinsipielt ikke, da jeg ikke gidder å nappe løs gebisset for å starte med munn til munn metoden.. Så her lar jeg skrukketrollene helller vandre heden:-)

Skrevet

Er du lege? Eller har andre helsearbeidere autorisasjon også?

Skrevet

på gamlehjem/sykehjem begynner man ikke livreddende førstehjelp? da lar man naturen gå sin gang.. det sa ihvertfall ei venninne av meg som jobber på sykehjem.

Skrevet

ikke vist det oppstår slike ting som HI forklarer.. skal vi bare stå og se på at ett menneske dør fordi han/hun er på gammle hjem.?

Skrevet

veldig mange eldre og alvorlige syke står på minus hlr.( hjerte lunge redning).

det vil si at dersom noe akutt oppstår lar man naturen gå sin gang.

Skrevet

Jeg er sykepleier. Hjelpepleiere, sikkert også omsorgsarbeidere, leger, fysioterapeuter, vernepleiere, mm også autorisasjon:)

Skrevet

Men da er de i en eller annen institusjon og er som jeg kjenner pasienter det er satt R- på, ikke i stand til å gå en tur i byen.

Skrevet

OK - da vet jeg det. Lærer noe nytt hver dag!

Skrevet

Ja, litt teit spm. Vi er alle pliktig til å hjelpe uavhengig av yrke, og en persons alder, bakgrunn osv. Det er ikke opp til noen på gaten å avgjøre om en person skal få hjelp eller ikke.

Skrevet

Uff feil formulert. Alle skal få førstehjelp uansett. Hvis pasienten er på sykehus eller sykehjem, så er det andre vurderinger som blir tatt i betraktning i samarbeid med pårørende.

Skrevet

Prøver å redde dama og ringer 113..

Skrevet

Eneste måten jeg ville foretatt kunstig åndedrett på er å fise i munnen på gamla!!! Aldri om jeg hadde maktet å bruke munnen min der!! Dessuten hadde jeg gitt hjertekompresjon, så hadde patologen vært nødt til å plukke ribbeinsbiter ut av hjertet på skrukketrollet:-) Jeg er faktisk for å la syke gamle få slippe uten at noen skal trøkke de porøse beinslingsene inn i hjertet og lungene på stakkaren:-)

Skrevet

Bedre å holde hjertet i gang enn å tenke på ribbeina da. De heles etterhvert. Men det er sikkert mye O2 i fisen din da, så det var en god ide. Tørr ikke tenke på alt det andre i fisen din da. Kjedelig hvis det kommer klumper i fisen da:)

Skrevet

Er vel like mye O2 i fisen min som i ånden din:-) Dessuten så prater jeg om kontrollerte fjerter!! Dessuten er det morsomt å tenne på etterpå!!! stikkflammene står ut fra kjeften til skrukketrollet:-)

Skrevet

tenk om det var bestemorra di vi snakker om her, liksom....

Skrevet

so what????? Hadde vel for pokker ALDRI satt munnen min i et heftig gjennopplivningsforsøk i den truten der heller:-) Har vel sett nok av hjerteinfarkt enn at jeg skal absolutt kline med de som har skum i kjeften og sikkel rennende ned haka:-)

Skrevet

Vanskelig valg: døden eller klinings med dryppert'n.

Kanskje like godt for gamla å vandre heden, da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...