Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann har vært helt umulig når det gjelder søvn her i et par uker. (har skrevet en del innleg her tidligere ang dette) Før var det ihvertfall ikke noe prøblem å legge han, men nå har det også blitt helt umulig. Så det jeg lurer litt på nå er følgene.

Han fikk grøt (akkurat begynt med grøt på kvelden, han har kun fått om morningen før) klokken 17.30, og så la jeg han 19.30 og da spiste han litt pupp, ikke særlig mye. Han slapp taket selv, så han virket fornøyd da jeg la han i sengen. Plutselig startet det hele (sånn har det vært mange kvelder/netter nå) han begynner å sutre, og til slutt begynner han å hyle og han stopper ikke å hyle. Vi sitter der, tar han opp osv, men han hyler. (roer seg når vi har tatt han opp etter en stune) Men så blir jeg i tvil her da, kan det være at han er sulten?

Er redd for å gi han for mye mat også, det skjedde her noen netter det også, han var så mett at han fikk så vondt i magen og gulpet og rapet hele natten.

Jeg vet at hvis jeg hadde tilbydd han pupp hadde han spist, men er usikker på om han er sulten eller om han bare trasser.

Håper noen please kommer med noen råd, før jeg tørner helt her.

Han er forresten 5 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et tips som funker bra hos oss. Vi gir grøt kl. 1730, steller for kvelden og på med pysj, Gir så pupp ca. kl. 18. Så legger han seg senest kl. 1830. Har lest flere steder at kl. 19 bør være seneste leggetid. Så mitt råd er å prøve å legge han tidligere.

Skrevet

vi bruker å legge han klokken 19, men ble en halvtime lenger i dag siden han sovnet en liten dupp rundt halv seks til seks.

Kansje jeg skal prøve å legge han enda tidligere, og ikke gi han mat rett før han skal sove, men at han får pupp ca 30 min før han legger seg.

Problemet også nå er han han våkner etter en time hele tiden fram til sånn klokken 24, så kan han sove i tre timer i strekk.

Så du tror ikke at han kan være mere sulten når han blir så sint?

Skrevet

Lillegutt var også sånn en lengre periode rundt 4-5 mnd alder. Han hadde vært sånn noenlunde grei å legge før det, men da begynte han å bli skikkelig stri og vi brukte i flere uker 1 1/2 time på å få han til å sove hver kveld. Tok ham opp og gav mer mat osv. Men da han passerte 5 mnd bestemte vi oss for å prøve å la ham ligge og grine i 5 min av gangen. Gikk opp hvert 5.min, gav smokken og strøk ham bittelitt over hodet og gikk. Den første kvelden holdt han på å grine i 45 min. Neste kveld 20 min. Deretter minket det og i løpet av en uke sovnet han nesten med en gang. Vi må enda (nå er han snart 8 mnd) noen ganger opp og putte i smokken mange kvelder, men som regel gir han seg etter 5-15 min.

Så mitt råd er: Ikke ta han opp, gå inn hvert 5.min men ikke vær der lenge. Så vil han gråte noen kvelder, men så bedrer det seg ganske fort. Lykke til!

Skrevet

Oj 5 min det var lenge, hehe. Men kansje vi skal prøve det da. Har hørt man ikke skal gjøre det før de er 6 mnd, men 5 eller 6 mnd spiller kanjse ikke så stor rolle?

Så du tror ikke han er sulten?

Skrevet

F.eks. for Ferber er det anbefalt mellom 5-6 mnd. Jeg tror han "lider" av det samme som sønnen vår, at han har en periode hvor det er vanskelig å sovne. Du kan jo også prøve f.eks. 3 min, bare å prøve seg fram. Men skal du prøve bør du ikke ta ham opp igjen til slutt ihvertfall, da blir han bare mer forvirret og så "vant" han.

Prøv å "stappe" puppen inn i munnen hans flere ganger etter at han har sluttet å suge selv, for å forsikre deg om at han ikke vil ha mer mat.

Skrevet

Ja nå skal vi virkelig gå inn fo det i morgen:) Han har sovnet nå, så får vi se hvor lenge det varer:(

Skrevet

Lykke til da:)

Skrevet

Takk takk, håper virkelig dette hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...