Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Samboer/barnefar er på vei ut. Har skjønt at vi må til mekling til fam.meklingskontoret. Men vil gjerne vite hva vi kommer til å bli spurt om slik at vi kan bli enige på forhånd! Barnet skal bo hos meg, og jeg skal studere. Hva vil det si og ha 50/50 ansvar? Er redd jeg skal miste noen stønader. Jeg føler det tryggest om det er jeg som bestemmer over henne. Faren og jeg er venner, men vet jeg jo ikke hva som kan dukke opp, han kan nemlig komme med noen helt fjærne uttalelser om barnet som jeg syns er totalt uakseptabelt...ang sikkerhet i bil osv....føler rett og slett at han er litt uforsiktig med henne. Han tenker ikke hva som er best for barnet, men best for han. Hva gjør jeg?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 det er ikke opp til deg og bestemme det i grun. om far vil ha delt foreldreansvar, noe dere helt sikert allerede har. så kan du ikke kreve at han skriver fra seg det. det med foreldreansvar er ikke så mye og beskymre seg over.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Ok, så det har ikke noe å si på avtalen om samvær (en dag uken og annenhver helg) slik at det går utover mine stønader. Og hva om han bestemmer seg for å ta henne med på ferie i to uker....kan jeg si nei?
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 Er vel opp til dere kva form for samvær dere ønsker, blir dere ikkje einige, er det mulig for kvar av dere å gå til retten. Ved vanleg samvær har vel far "rett på" 2 vekers sommerferie (trur eg), annen hver helg og ein dag i veka. Anna kvar påske og jul. Dette er ihvertfall noko av det eg kjem på.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 økonomisk sett så har det ingen ting og si., om han skal ta med barnet til syden trenger han pass. det må begges underskrift til for og få pass om man har delt foreldreansvar. nekter den ene så kan det alikevel utgis pass om det ikke er noe reel fare for kinapping. har han barnet sammenhengen i 14 dager i forhold til kontrakten deres så kan han kansje få tatt med barnet til syden, men hvorfor skal du nekte om han kan ha barnet i 14 dager i norge? om du tenker på at hun er for liten til og være borte fra deg i 14 dager og derfor ikke kan bli med så har dere heller ikke noe kontrakt som går på at han har henne i de 14 dagene og da får han nok heller ikke pass mot din vilje. jeg tror nok det er vanskligere for en samværsforelder og få pass til barnet en en hvoedomsorgsperson uten at jeg skal love det.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Ja, barnet er ikke mer en 15 mnd....Syns 14 dager er for lenge borte. Kunne hatt henne maks en uke borte til sommern. Det med utlandet er jeg bekymret for, fordi jeg er så langt unna om det skjer noe (jada, er en hønemor ;-) Liker ikke at hun er for langt unna her i Norge heller....
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Ved 15 mnd. alderen kan 2 sammehengende uker blir for lenge (snakker av erfaring). Vi såg dessverre i etterkant at det ikkje fungerte så bra. Så kanskje starte med å dele opp, 1+1 veke. Skjønner at du ikkje liker å ha barnet for langt unna og for lenge, er vel sånn for dei fleste i starten. Men det går seg nok til etter kvart. Håper det beste for dere alle!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Jo takk :-) Håper jo selvfølgelig at det ikke dukker opp noen uenigheter ang samvær. Og dele opp 1+1 var lurt ja! Det lar seg nok gjøre, føler jeg blir respektert av barnefar, så det går vel greit... Takk for svar alle!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Jeg skjønner ikke hva du tenker på jeg, eller jo, forresten du tenker jo bare på deg selv! "Du liker ikke", er ikke akkurat noe argument sånn jeg ser det. Du tenker økonomi før barnets beste, dessuten er du så naiv at du tror at du har alle rettigheter fordi du er mor. Kanskje synes han at dine uttalelser er fjærne også? Gå litt i deg selv før du avgjør noe som helst.
Blenda1 Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Det er ikke bare egoistisk å tenke økonomi. Man må faktsik ta seg av et barn, og det koster. Men hovedfokus må jo være hva som er barnets beste. Tror barn under tre år har best av å bo fast ett sted. 50/50 før dette mener jeg er for å tilfredstille begge parter mere enn barnets beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå