Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Noen som vet om dette går ann? Jeg gikk almenn men jeg har ikke mulighet til å studere fulltid på høyskole nå pga ting og tang, mest pga økonomien. Jeg vil gjerne bli sykepleier men har funnet ut at jeg må drøye noen år. I mellomtiden kunne jeg tenkte meg å kanskje ta hjelpepleien. Å det jeg lurer på er om det går ann å få kveldsundervisning i disse fagene? Grunnkurs helse- og sosialfag (GK) Norsk, engelsk, matematikk, naturfag, kroppsøving, valgfag Humanbiologi, helsefag, sosialfag Hjelpepleier videregående kurs I (VKI) Norsk, engelsk, samfunnslære, kroppsøving, valgfag Sykepleie med støttefag, sosialkunnskap Hjelpepleier videregående kurs II (VKII) Kroppsøving, valgfag Sykepleie med støttefag Jeg har alle de fagene som norsk,eng osv. Men mangler da de som er rettet mot hjelpepleier(vis dere skjønner) så det er ikke mange fag det er snakk om at jeg mangler. Så tenkte å ta disse på kveldstid(jobber fulle dager) Noen som vet om dette er mulig? Jeg er vel ikke gammel nok til å komme under voksenopplæring heller
Bea80 & Gullgutten Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Vet ikke om det går ann, men det finnes vel ikke hjelpepleier utdanning lengre. Heter det ikke helsefagarbeider nå? Hadde jeg vert deg så hadde jeg ringt til voksenopplæringen eller en rådgiver på vgs som har helsefagene og hørt hvilke muligheter som finnes, også mtp spl utdanning senere og hva som vil svare seg for deg, de har sikkert mange gode råd og komme med. Foresten, hvis du har gått almenn, så vil jeg tro du slipper unna både gym, norsk, engelsk, matte, naturfag og samfunn??!!! Du har de jo fra tidligere vil jeg tro!!! Hvis du ikke har råd til å ta det på dagen nå, så ville jeg heller jobbet og tjent meg opp penger til å gå på sykepleien isteden for å gjøre dobbelt arbeid (jeg har gått hj.pl og går spl nå) Det er seff en stor fordel å ha jobbet som hjelpepleier før man begynner på spl, men for meg (som ikke liker å studere) så er det litt å kaste bort år.....Du kan lett få jobb på sykehjem som assistent. Lykke til!
ejiec++ Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Sjekk denne: http://www.nks.no/nks/Nye-studier/Helsefagarbeider/, det er et nettstudie. Ellers - hvis du vil søke på sykepleien med en gang: sjekk Diakonhjemmet.no - de har desentralisert deltidsutdanning i sykepleie som er nett-basert. Man kommer bare til Oslo på samling en uke av gangen fire ganger i året. Studiet går over fire år.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 ja jeg har alle de fagene du mente Så tenkte at jeg bare kunne ta de andre fagene som humanbiologi osv på kveldstid. Jeg fyller 23 i år så jeg har nok ikke rett på voksenopplæring for leste at man måtte være født før 1978 å jeg er født i 1985. Jeg er veldig studietørst skjønner du..hehe..å så vil jeg gjerne ha litt inne før jeg begynner på sykepleien. Jeg jobber nå som assistent for en jente med cerebral parese å er hennes studieassistent når hun er på høyskolen, og jeg assisterer henne også hjemme, å hun har lært meg veldig mye spesielt om hennes diagnose så jeg synes det er veldig interessant i akkurat dette yrket. Men jeg er jo ufaglært så jeg føler at jeg gjerne vil studere å lære meg litt mer. H.I
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 Jeg kommer ikke inn med generell studiekompetanse fordi jeg mangler karakter i fransk så jeg får ikke søkt på noe høyskole nå. Ikke får jeg til den fransken heller så tenkte å heller søke under realkompetanse når jeg har oppnådd dette(i 2010) Har kikket litt på Diakonhjemmet å det så veldig interessant ut men desverre kommer jeg ikke inn pga den dumme fransken H.I
Bea80 & Gullgutten Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Da løser det seg nok skal du se;) Er jo ikke så mye du må ha da. Hørtes kjekt ut å være assistent, sug til deg all info du får, det kommer godt med senere;) Jeg er i praksis i psykiatrien nå, kanonkjekt, hadde aldri trodd det før....hehe. Lykke til!
Bea80 & Gullgutten Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Det kan jo være di ikke bryr seg om fransken?? Eller har det med hele studiekompetansen å gjøre kanskje? Forstår meg ikke helt på det, jeg kom inn med realkompetanse;)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Jeg har ikke fått sendt ut vitnemål fordi jeg strøyk i fransk på vgs. Dvs jeg får ikke vitnemål før denne fransken er bestått. Tok opp som privatist i våres å måtte da avlegge to eksamener. Jeg strøyk på den skriftlige og stod på den muntlig. Ergo jeg får fortsatt ikke vitnemål..grrrr Jeg kommer ikke inn med realkompetanse nå fordi jeg har bare litt over to snart tre år som regnes med. Må da jobbe 2 år til H.I
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Jepp det skal jeg gjøre Takk for råd Vil gjerne få ferdig utdannelsen før neste barn for orker ikke studere med to små tasser. holder med en
pimpernell Skrevet 20. januar 2008 #10 Skrevet 20. januar 2008 Hei! Jeg er faktisk ferdig hjelpepleier i mårra, for da har jeg siste eksamen! Jeg har tatt kveldsundervisning hos aftenskolen mens jeg har vært gravid og i perm. Utrolig greit studium synes jeg! Om du har karakter i realfagene som trengs fra allmenn, så trenger du ikke ta dem på nytt! Hjelpepleier skal jo nå slås sammen med omsorgsarbeider og bli til helsearbeider, men jeg er ikke helt sikker på når de avslutter undervisningen i hjelpepleier.Men jeg tror du må skyndte deg litt om du vil ha den tittelen. Tror læreren vår snakket om at de kansje skulle ha ett kull til!? Her er link til aftenskolen: http://www.aftenskolen.no/Hovedsiden
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #11 Skrevet 20. januar 2008 Kan du ikke bare ta opp fransken som privatist til våren, så kan du søke sykepleien deltid etter det. I mens så går det vel an å ta ekstravakter i hjemmesykepleien eller sykehjem, så du får litt erfaring. Jeg ville ikke kastet bort tid og penger på å fullføre en hjelpepleierutdanning, hvis du uansett har tenkt å ta sykepleien. Hilsen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #12 Skrevet 20. januar 2008 Jeg har allerede gått opp som privatist i fransk. Jeg gikk på franskkurs 3 kvelder i uka i nesten 5mnd å jeg strøyk alikevel på den skriftlige delen. Den muntlige gikk bra. Men jeg føler at jeg rett og slett ikke greier å lære meg fransk på nytt. Jeg skrev fire sider på eksamen å var 100% sikker på å hvertfall få en toer men jeg strøyk Jeg hadde ikke skjønt pensumet riktig mente sensor da jeg klagde på karakteren. Å pensumet er over 400 sider jeg nileste i flere mnd, men syntes det var fryktelig vanskelig å forstå. Kan nok ikke ta noen ekstravakter fordi jeg jobber 100% nå å det må jeg. Føler at jobben jeg er i nå er hvertfall litt relevant men ikke 100% relevant. Men trenger fulltidsjobb vis jeg skal komme innunder realkompetanse.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #13 Skrevet 20. januar 2008 Gikk faktisk på aftenskolen i fjor Tok franskkurs men greide ikke den ene eksamen uansett men skal titte litt på sidene deres nå. For meg spiller det ingen rolle hvilken tittel jeg får Jeg vil bare berike livet mitt med litt kunnskap mens jeg venter på mulighet til å søke på sykepleien. H.i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå