Gå til innhold

November: Barns utvikling - Ettåringen, laaaangt, men interesant. samme som på småtroll.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barns utvikling - Ettåringen

Dato publisert: 24.08.2006 14:44:00

Skrevet av: Trond Kristoffersen, Kilde: "Barns utvikling", Ulla-Britta Bruun

Det å ha en viss forståelse for hva barn er i stand til ut fra alder er viktig. Samtidig modnes og utvikles barn individuelt og overdreven generalisering blir galt.

 

 

 

 

Motoriske ferdigheter

 

Rundt 1 års alderen er tiden da barnet skal kaste seg utpå og ”gå på egne ben”. Så lenge de har en trygg havn innen rekkevidde, kaster de seg utpå et par famlende skritt og lander i armene til pappa eller får tak i en bordkant. Man vil se at barnet ofte likevel velger å krabbe, da dette fortsatt er en trygge og kjente fremkomstmetoden.

 

Etter hvert som barnet vokser, bedres balansen og man ser at det oftere velger å gå fremfor å krabbe. Ved 18 måneders alder velger de fleste barn å gå fremfor å krabbe. De løper ofte på ”stive ben” og motorikken er ikke koordinert med tanke på overkropp underkropp.

 

Handlinger som krever koordinasjon av flere bevegelser er vanskelig for 1 åringen. For eksempel vil barnet ha problemer med å kaste en ball. Det krever at det kan slippe ballen på riktig tidspunkt i forhold til armbevegelsen. Ofte detter ballen i gulvet enten bak eller foran barnet. Gleden er likevel stor. Trapper forseres med stor iver. Ved 17-18 måneders alder kan barnet gå opp en trapp med støtte. Det går da ett og ett trinn. Barnet kommer seg ned ved å krabbe baklengs eller ved å ake på rumpa, ett og ett trinn.

 

Det er viktig at barnet får gode muligheter til å bevege seg ute og inne i denne alderen. De utvikler en romsans gjennom å ha et høyt aktivitetsnivå. Klatre opp og ned fra stoler, løpe frem og tilbake og krabbe under bordet er viktige aktiviteter for å utvikle denne orienteringssansen i forhold til rommet. Det er jo i denne fasen at barnet utvikler en sterkere følelse av å være atskilt fra omverdenen. Fra symbiosen med mamma til en selvstendig jeg-følelse. Ofte kommer også de første protester og utbrudd mot slutten av 1-års alderen av samme grunn.

Utvikling av sansene

 

Piaget kalte det første leveåret for den sensomotoriske perioden. Det ligger jo i begrepet hva dette handler om. Barnet opplever og erfarer verden gjennom sansene og bevegelsene. Det konkrete i omgivelsene er det interessante: myke og harde ting, tunge og lette ting, ting som velter, smak, lukt og lyd. Synet er også en viktig sans, kanskje særlig i forhold til andre mennesker. 1 åringen plukker fort opp uttrykk i et ansikt, om det er en blid og vennelig person eller en sint og irritert person. Borte-tittitt leken er jo en klassisk eksperimentering med tid og rom. Barnet bruker gester i sin kommunikasjon med andre, og med litt sunn fornuft er det ikke vanskelig å forstå hva 1 åringen vil. Etter hvert renner det også på med ord.

 

1-åringen utforsker mye med munnen. Barnet ”smaker” på ting og lærer om det er mykt eller hardt. Gurglelyder fremføres med stor iver, og når barnet får tenner, er det vanlig at barnet biter en del. Det vil imidlertid sjelden bite hardt, men bare prøve ut tennene. løpet av det 1. leveåret begynner barnet å spytte og frese med stor iver. For en kortere periode blir denne atferden en lystbetont del av et måltid. Når barnet har fått tenner, må disse prøves og barnet biter og suger på alt.

 

Barnet utvider etter hvert sin rekkevidde, og når det klarer å holde balansen godt nok til å snu på hodet for å se seg rundt, blir mulighetene mange. Denne evnen, sammen med bedre synsbevegelser, gjør at barnets nysgjerrighet på verden kan tilfredsstilles. Alle gjenstander blir flittig undersøkt, og barnet kan ofte ha stor sans for detaljer.

 

Kombinasjonen håndmotorikk, synssans og balanse danner grunnlaget for alle sanseerfaringene barnet skal gjøre seg. Det er viktig for begrepslæringen at barnet for varierte opplevelser med tingene. En bok kan være fin å se på (øyet), tung å løfte (hånd), smake rart (munn), smelle når den treffer gulvet (øre) osv. Med slike varierte sanseerfaringer er grunnlaget for språktilegnelsen lagt. Derfor kan man si at et barns motorikk er viktig for språkutvikling. Barnet er også motagelig for lyders dynamikk, variasjon i lydstyrke. Lave lyder påkaller konsentrasjon.

Lek

 

Barn lærer som kjent gjennom å leke med omverdenen. 1-åringen leker først det vi kaller for sanselek. Den kjennetegnes ved at barnet opplever og undersøker tingene rundt seg, uten noe spesielt mål eller plan bak det. Etter hvert begynner barnet å få en oversikt, og funksjonsleken begynner. Her ser man tydeligere at barnet eksperimenterer og prøver ut virkningen ulike handlinger har. Denne bevegelsesleken skal jo føre frem til rolleleken der barnet kan bruke ting som symboler og ”skape” seg en tenkt virkelighet. Rolleleken er av avgjørende betydning for videre utvikling. Dermed ser man at den første leken er like viktig da rolleleken springer ut av erfaringer gjort i sanselek og funksjonslek. Når barnet får gode muligheter til å utvikle funksjonsleken, vil man ofte se at bår barnet nærmer seg 2 år, har begynt å bruke symboler i leken. Dette kan for eksempel være at barnet plukker opp en figur og projiserer en stemme og bevegelser. At det er figuren som snakker og ikke barnet, for å si det sånn. Dermed er rolleleken i gang!

Daglige rutiner

 

1-åringen er ofte engasjert i påkledning og avkledning, og det kan være lett å få barnet til å hjelpe til. Når barnet klarer å ta av seg bleien og pysjen selv, blir dette gjerne gjort ofte og med stor iver. Se hva jeg kan! Ikke alltid like morsomt for den som kler på igjen, men tross alt litt av en prestasjon for en 1-åring? Barnet utvikler gjerne pinsettgrepet før det fyller 1 år, en nyttig egenskap når det skal spise. Barnet bruker likevel hele hånden når det griper skjeen, og maten havner ofte andre steder enn i munnen. Det er vanskelig å koordinere hånledd, vridning, holde skjeen plant så ikke maten faller av, treffe munnen med maten osv. Men som på alle andre områder: La barnet trene så lærer det til slutt.

Tankevirksomhet

 

Det er uhyre interessant å sette seg inn i hvordan barn samordner sine erfaringer det første leveåret. I hvilken grad kan man si at 1-åringen tenker? Det har jo få eller ingen ord ennå. Nyere forskning har vist oss at små barn er i stand til langt mer kompliserte tankekonstruksjoner enn man tidligere trodde. For eksempel snakker man om 1-åringens manglende evne til å sette seg inn i andres perspektiv, ta andres synsvinkel. I et forsøk lot man mor sitte med barn langt under 1 år i fanget. Moren så inn i ett vindu og uttrykte glede, varme, gode følelser. Når hun så inn i det andre vinduet, uttrykte hun frykt, vemmelse, negative følelser. Når man så løftet barnet frem og lot det velge vindu, valgt et overbevisende antall av barna ”det gode vinduet”. Dette forteller oss jo at barnet, på et plan, er i stand til å se verden gjennom morens øyne!

 

Man ser at små barn mangler det man kaller for objektpermanens. Det betyr at ting og mennesker som ikke er tilgjengelig, synlig for dem her og nå, ikke er tilstede i bevisstheten deres. Ute av syne, ute av minne. Barnet trenger denne bevisstheten om tings eksistens for å utvikle et begrepsapparat. Det må jo oppleve ting med forskjellige sanser, kjenne på ting, se dem fra forskjellige vinkler. Man tenker seg at barn opp til 6 måneder opplever en lekebil som to forskjellige når barnet ser på den fra forskjellige vinkler. I løpet av andre halvdel av første leveår utvikles denne objektpermanensen og en ny lek blir veldig spennende: ”Borte – tittei!” Sannsynligvis er denne leken så morsom, nettopp fordi barnet nå er i ferd med å utvikle en bevissthet rundt tings eksistens uavhengig av om de er synlig her og nå eller ikke. Hver gang mammas ansikt dukker opp igjen bak hendene er det stor glede. En ny bekreftelse på at det barnet begynner å forstå, faktisk stemmer. ”Borte-tittei” blir dermed en viktig lek, som de aller fleste foreldre leker helt instinktivt. Etter hvert kommer jo også imitasjon av andre inn, og da tar utviklingen virkelig av! Foreldres og søskens bevegelser, ord og handlinger i aktas og imiteres flittig. Barnet lærer seg etter hvert å bruke hjelpemidler for å oppnå ting. Det blir i stand til å planlegge en handling. Dette ser man for eksempel ved at barnet kan bruke en pinne til å fiske frem en bil under sofaen, eller trekke en leke etter seg med en snor.

 

Man ser også at 1 ½ -åringen etter hvert kan skifte oppmerksomhet raskere og holde fokus på flere oppgaver. Se for eksempel hvor tålmodig et barn kan legge en og en kloss opp i en kasse. Når det gjentas mange nok ganger, er til slutt alle klossene i kassen. Man kan også ofte se en 1 ½-åring i barnehagen med tre spader, to bøtter og trekkende på en leke.

Språk

 

Når begynner barnet å snakke? Har det noen ord ennå? Dette er ofte det man er spent på når barnet nærmer seg ett år. Generelt vil barnets språkforståelse være langt bedre enn evne til å uttrykke seg. Barnet kan forstå utrolig mye av ting som blir sagt til det, men kanskje snakke lite selv. Det er viktig at vi fokuserer på språkforståelsen og ikke bare på det muntlige språket. Når barn viser at de forstår, viser de jo god språkforståelse. I en gitt kontekst viser små barn en utrolig evne til å forstå et budskap. Snakker man generelt til barn uten at man er i konteksten blir det imidlertid vanskelig å forstå. ”Kom skal vi ta på støvlene!”, mens mor holder frem støvlene vil ofte få 1-åringen til å komme. Dette er jo også språkforsterkende, å bruke språket som en naturlig del av de tingene man gjør. Gjennom at det blir satt ord på handlinger mens de skjer, utvikler barnet etter hvert ord for alt rundt seg. Man ser veldig tydelig at 1-åringen har problemer med å generalisere når man snakker i telefonen. De blir ofte stumme når de mangler et ansikt foran seg og en henvisning til en situasjon. Dette er jo fordi språket fortsatt er veldig konkret for dem og at det er koblet til her og nå. Språk handler jo ofte om å oppnå noe. Språket brukes fordi man har et behov for å kommunisere noe, fortelle om noe eller ganske enkelt å få mat. Det at barn opplever oppmerksomhet og at de faktisk blir forstått, at det nytter å prøve, er i seg selv god språkstimulering.

Sosial utvikling (jeg og de andre).

 

Det er i 1-års alderen at barnet begynner å utvikle en sterkere jeg-følelse. Hva betyr så dette? At barnet ikke tidligere har opplevd seg selv som atskilt fra andre? Delvis ja. Det er jo ingen forunt å se verden med et spedbarns øyne, men man tenker seg jo at den sterke symbiosen i mors liv også er tilstede de første månedene og at det er snakk om en gradvis endring fra symbiose til atskilt og tydelig for seg selv. 1-åringen nyter oppmerksomheten denne nye erkjennelsen gir. Barnet opplever at gjennom å gjøre ulike ting kan det få frem ulike, ofte morsomme reaksjoner fra andre barn og voksne. For eksempel kan dette være å skyve grøtskålen ned på gulvet for femte gang.

 

Jeg-følelsen gir seg også utslag i at barnet har en tydeligere vilje. Det er i stand til å kommunisere tydelig og gjerne høylydt, hva det ønsker: ”Ha den! Ha den! JEG HA DEN!!”. Prøver man å sette grenser for barnet, kan det kaste seg på gulvet og skrike. Det er her vår kultur har gjort en stor feil i å kalle dette trass. Barnet er nå inne i kanskje den mest spennende perioden i sitt hittil innholdsrike liv. Det opplever seg klart atskilt fra omverden og kan påvirke mennesker rundt seg. Det må jo utprøves. Så går vi voksne hen og kaller det meningsløs trass! Det viser bare at vi misbruker vår definisjonsmakt. Selvstendighetsalderen er et mye riktigere navn på denne utrolige fasen som nå innledes. Og som for øvrig kan vare ganske lenge!

 

Selv om vi tidligere så at barn helt ned til fem måneder kan ta morens perspektiv, har ikke 1-åringen en klar forståelse av hva som gjør vondt for andre. Derfor kan de bite, klore og dytte andre når de ikke får det som de vil. Her må jo vi voksne komme inn og tydelig veilede barnet til andre løsninger. Med litt tålmodighet (og en del gråt), lærer barnet til slutt at andre barn får vondt.

 

Rutiner er vel så viktige nå som tidligere i livet. Jeg-følelsen til barnet kan komme tydelig frem når ting ikke er akkurat som de pleier. Ofte kan det være vanskelig ofr en utenforstående å skjønne hva som opprører 1-åringen så sterkt, helt til mor eller en barnehageansatt kommer og løser floken.

 

1-åringene leker mye sammen, men mer parallell-lek enn samlek. De leker ved siden av hverandre og gjerne da liknende lek. Da de fortsatt imiterer hverandre, kan begge fort ønske seg den samme leken. Dermed er konflikter mellom 1-åringer vanlig. Vi voksne må huske på at dette er naturlig og en del av en sunn utvikling. Vi må også anerkjenne 1-åringens sterke behov for å ha akkurat den leken. Selv om det er tydelig at en annen hadde den først, bør vi vise 1-åringen at vi forstår at han er lei seg eller sint. Parallell-leken gir jo også 1-åringen mye fint fellesskap når det ikke blir konflikt. Det lærer seg å dele gleder som å løpe frem og tilbake i garderoben mens de jubler og ler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...