Gå til innhold

Synes dette er skikkelig ufint!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sv: Salami!!!!!!! 00:05 16.01.2008

Jeg er en av de som har sendt mail til Gilde... Jeg fikk dette svaret:

Viser til deres henvendelse på web, se under.

Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter.

En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises.

Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale.

Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner.

Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon.

Mvh

Ane-Guro Danielsen

----------------------------------

Fagsjef spekevarer

<¤Tittimor¤>

Sv: salami!! NYTT 23:45 19.01.2008

Dette er hva Gilde har svart i mail! :

Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter.

En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises.

Toksoplasma tåler ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner.

Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon.

Mvh

Ane-Guro Danielsen

Fagsjef spekevarer

<¤Tittimor¤>

Synes det er rart at en viktig ord er fjernet fra første gang det blir lagt ut til andre gang det blir lagt ut. Dette gjør at de som ønsker å være forsiktige blir lurt og det er skikkelig ufint!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjønte ikke.. for meg ser det ut som det står akkurat det samme i de to jo :-/ ser jeg feil.. vhilke ord mangler??

Skrevet

Sannsynligvis..der det står om temperaturer. Er ikke sikker på om jeg syns det er ufint-det kan være at det er blitt sjekket nøyere, og oppdatert.

Skrevet

Den første mailen der har jeg fått fra gilde.

Den andre har du tatt ut av et annet innlegg i en annen tråd som jeg bare kopierte fra denne tråden:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/136587255

Et innlegg som Trultemor er høygravid har postet.

Gjorde dette for enkelthetskyld for å få med resten hun hadde skrevet, som DU har klippet bort!!

Hva er det du prøver på har?? Uthenging? En unskyldning kanskje er på sin plass??

Skrevet

mener du sannsynlig ordet ang -18C ?

For de to gangene jeg gikk gravid , greit er jo 6 år siden, men alikevel..så fikk jeg et sånt ark ang toxoplomose.

Der stod det at f.eks biff som er vært fryst , kan man spise lite stekt for når kjøttet er fryst så tar det knekken på toxoplomosen.

Dette var ark fra lege/jordmor altså.

Men jeg spiser ikke spekemat likevel for jeg tør ikke.

Men vurderer faktisk å kjøpe salami å fryse ned, så jeg kan spise det :)

Skrevet

Nei, det er du som har lagt ut begge mailene som jeg har klippet å limt

Her er den første som du har postet

http://www.barnimagen.com/forum/thread/136551188

Den andre kommer fra dette innlegget og det er du som har postet det selv.

http://www.barnimagen.com/forum/thread/136587499

Og siden det er du som har postet begge deler lurer jeg jo på hvorfor et ord er fjernet?

Et ord som for meg i denne sammenhegen er ganske viktig!

Er det ikke du som har lagt ut begge deler alikevel?? Om det ikke er det så beklager jeg selvsagt!

Skrevet

Ja, det er ordet sansynlig som er vekk ja. Og her innrømmer jo produsenten at de ikke kan garantere at det virkelig er bra nok. Og når en helt lik mail hvor ordet sannsynlig er fjernet så begynner iallefall jeg å stusse..

Skrevet

men hvorfor får jeg da et info ark ang toxoplomose med lege/jordmor at fryst kjøtt er det ingen fare for?

Mulig Gilde ikke vet med sikkerhet, men at andre Kilder går ut å sier det er trygt?

Jeg har har fått sånt ark begge gangene jeg var gravide ang toxoplomose ..og der er fryst kjøtt trygt..stod ikke kuldegraden hell..

Skrevet

Det stemmer det at jeg har postet i begge de trådene, men som jeg sa: For enkelthets skyld så kopierte jeg innlegget til trultemor som hun la inn i tråden som jeg nevnte over her-

Der hun skrev som følger:

dette er tatt ut fra matportalen.no:

Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg.

Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises.

Svaret er vurdert av seniorrådgiver Kjell Hauge, Mattilsynet (hovedkontor).

Dette er hva Gilde har svart i mail! :

Toksoplasma tåler ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner.

Mvh

Ane-Guro Danielsen

Fagsjef spekevarer

Kombiner disse to mailene!! Du kan trygt spise salami!!

Poenget er at begge to er mailer fra gilde. Den ene har jeg fått, den andre har trultemor fått!!!

Så hva her er ufint?

Skrevet

og om du ikke forsto det, så kopierte jeg hennes innlegg fordi jeg ville ta med det hun også hadde tatt ut fra matportalen.no

Så jeg vil ha meg frabedt at jeg blir beskyldt for å klippe og lime i mine egne motatte mailer for at de skal se bedre ut!

Skrevet

he he. må le litt. tenk å lage en krangel ut av et ord. syntes ikke det har så mye å bety med det ordet. la vær å spis det du. og så finner de andre ut av hvordan de vil gjøre det.

Skrevet

Enig! Lage så mye greier ut av ett ord! Spis noe annet da vettu! Eller send en mail til gilde sjøl!

Hvis man går inn i den linken som tittimor la ut så ser man jo at det var trultemora som posta det først, kanskje hun ikke har skrevet av mailen riktig- TENK OM DET DA!!!! For all del HI, hun burde skikkelig henges ut... hehe

Få deg en hobbye eller ta deg ei salamiskive;-)

Skrevet

Selv stoler jeg ALDRI på mailer som blir lagt ut her,ikke noe vanskelig å tulle med dem. Det finnes så mange rare folk her inne,som kun ønsker å ha rett og går over lik for å få det. De driter i om de setter andres barn i fare,har sett lignende tilfeller før og jeg må si at jeg nok ikke tror at det blir siste gang. Hvis en tørr å ymte om dette,blir du nesten halshugget,så jeg holder helle kjeft.

Uansett så hadde jeg ikke stolt på det en produsent hadde sagt de vil selvfølgelig selge,de som absolutt må ty til dem,ønsker ikke å være forsiktige og sette sitt barn i fokus og dens sikkerhet,men å få sin vilje igjenom.

Skrevet

Jeg må bare le her jeg sitter. Folk har litt for god tid tror jeg. Dettte blir vinneren av ukas i-lands krangel.

Skrevet

Ser at noen sier at lege og jm sier at det er ok å spise dette hvist det er fryst,det er det ikke,sa min jm,snakker ikke med legen om slikt,da det er jm som er oppdatert på slike ting.

En annen ting,det har veldig mye å si om ordet sannsynlig er med eller ei,for det gjør det mer usikkert med en gang og skal en klippe og lime fra et annet innlegg,er en ansvarlig for det en klipper og limer,så det er ingen unskyldning

Skrevet

mamma tiL 1stor,1Liten+1spire

Så det din jordmor sier er mer sant enn min??Å du mener at legen ikke er oppdater?Skjerp deg...Virker som om du sitter i en boble der kun du har rett!!!Blir for dumt..

Skrevet

Nei,jeg sier ikke at min jm sier er mer rett enn din,det jeg prøver å si,er at en må stole på matportalen.no og så høre etter på hva jm sier,sier din noe annet en min og du stoler på henne,så bør du høre etter hva hun sier og ikke hva jeg sier.

Legene sier selv at en bør gå til jm når en er gravide,for de tar seg av slike ting og holder seg oppdatert,de skal ta seg av det medisinske ikke det praktiske i et svangerskap

Skrevet

Hva med dem som kun forholder seg til sin fastlege under svangerskapet?Er dem som gjør det også,kjenner faktisk damer som har valgt å gå til legen!Blir dem snytt for informasjon dem da??

Skrevet

På enkelte områder kan de det ja.

Skrevet

hei, hei!! Stikk fingern i jorda og bruk sunt vett!! Det er da soleklart at ikke alle leger og jm er like oppdaterte! Selvfølgelig finnes det bedre jm enn andre, problemet er jo at vi ikke vet hvem som er den flinkeste!! Stol på din egen fornuft og jm og spis salami!!

Skrevet

Hvordan vet du det helt sikkert om jeg tørr spørre?Du virker så skrå sikker at det forundrer meg i grunn....

Skrevet

Er på besøk fra 3 tri, og dere har fanget oppmerksomheten til folk der inne også... GRATULERER !!!

Ikke dårlig å ha så mye hormoner at verden går under pga feil i et innlegg.... Kanskje kranglesiden er neste ut eller???

Skrevet

Mat,mat,mat..... Skjønner ikke at jeg har kommet meg gjennom 2 svangerskap tidligere, kan ikke huske det var slik hysteri omkring mat her inne da. Bra man skal være på vakt og tenke over hva man skal spise, men det må da være måte på... Blir dere ikke gal av å gå å tenke på hva dere skal spise, har jeg spist noe jeg ikke kan etc??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...