~~DoraDora~~ Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 barna i barnehage og kontantstøtte, kunne i stedet foreldrene fått dersom de ønsket å overta den jobben selv. Da kunne vi som ønsket det være hjemme med barna og allikevel ha penger til livsoppholdet. Da snakker jeg om det barnehagene får av staten per unge, samt kontantstøtten. Dette i tillegg til det det koster oss foreldre ville jo blitt en del samlet.... Og så kunne alle arbeidsjerna fått barnehageplass til sine barn, og samtidig ha jobbet masse selv.
~sjiraff~ Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Og hvem skal da holde samfunnet gående? Det er mangel på arbeidskraft i dette landet allerede.
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Både kostnadene til bhg og kontantstøtte? Så samfunnet skulle finansiere at du har stilt deg slik at du ikke har råd til å være hjemme med dine barn?
~~DoraDora~~ Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2008 Det er ikke jeg som har stilt meg slik. Men jeg må jo ha mat og tak over hodet til barna. Og det er i dag så dyrt at småbarnsforeldre blir tvunget til å jobbe begge to. Da vår generasjon var barn var det mulig at en av foreldrene kunne være hjemme og ta seg av barna, og allikevel ha mat på bordet og tak over hodet. I tillegg er samfunnet i dag blitt slik at dersom barna går i klær som ikke er dyre og flotte, så blir de mobbet.
Gjest ->>- Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 Om du er villig til å ha levestandarden som var vanlig på seksti-syttitallet burde det være fullstendig uproblematisk på én inntekt også i dag. Regnestykket ditt henger ikke på greip, fordi en del av årsaken til at staten sponser barnepass er samfunnets behov for arbeidskraft. Du er til fint lite nytte for samfunnet mens du tråkker hjemme med eget barn, og det er da lite samfunnsøkonomisk å betale deg for det (av skattepengene som genereres av at andre jobber).
~sjiraff~ Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 De aller fleste vil klare seg på en inntekt om de vil, men da må det en del offer til. Og det er vel heller det som er problemet med dagens samfunn at vi vil være hjemme samtidig som vi vil ha samme livsstil som vi hadde før barna ble født. FLesteparten var faktisk ikke hjemmeværende før selv om det er mange som tror det. Barnahage var ikke like vanlig, men det fantes det, pluss dagmammaer, besteforeldre som trådde til osv.
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Nei- det er ikke nødvendigvis slik. Hvis du hørte til blant dem som ville være hjemme med dine barn utover fødslespermisjonen, så hadde du og bare du (og eventuell mann) anvsaret for å legge til rette for det. Jeg var hjemme, og det var planlagt og tilrettelagt på forhånd. Barn har alltid blitt mobbet forresten, det er ikke et nytt fenomen. Slutt å romantiser fortiden- den føltes neppe særlig mer romantisk for de som levde den, enn vår hverdag gjør for oss nå.
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Det var jo bare en liten stund på seksti- og syttitallet at foreldre hadde den luksusen at den ene kunne være hjemme. Ellers har det jo vært vanlig at begge har jobbet. Forskjellen er jo at før hadde kvinner gjerne arbeid hvor de kunne ha med barna (i hjemmet, på gården). Begge bestemødrene mine jobbet hele sitt liv de, og fikk kun 1 uke fri pga fødsel!!! Men uansett, det koster staten i snitt 160 tusen per barnehageplass, og en arbeidene mor skaffer staten omtrent tilsvarende i skatteinntekter (det hun selv skatter + det bedriften skatter av det den tjener), så det går jo opp i opp. Hvis du vil være hjemme med barna får jo mannen din jobbe mer. Sånn var det forresten før i tiden også, at fedrene nesten ikke fikk sett barna sine fordi de jobbet så mye
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Da faller Norge enda raskere bak resten av verden enn det vi gjør nå. Det er for lite arbeidskraft, skolene våre er for dårlige og vi utdanner for få innen de områdene det er og kommer til å være skrikende behov for. Hele den "staten er til for å hjelpe og tilfredsstille meg" mentaliteten har brakt oss hit. Enjoy! Vi flytter til landet gubben har statsborgerskap fra når det er på tide å inkassere litt pensjon. Se på oss som smarte rotter som tror de er på tide å forlate skipet.
~~DoraDora~~ Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2008 Ok... hjep med å få dette regnestykket til å gå opp da : La oss si at en mann får utbetalt nettolønn på 17 000 kr(da skatter han i klasse to siden kona er hjemmeværende) I tillegg har de barnetrygd for tre barn = ca 3000 Da har de netto 20 000 kr per mnd UTGIFTER : Huslån/avdrag : 12 000 De har strømutgift på 2500 kr per mnd De har ikke bilutgifter for mannen kan sykle til jobb, og så er jo kona hjemme med barna. De har nødvendige forsikringer på ca 800 kr per mnd De har tv, men kun nrk, de har ikke telefonutgifter. De betaler eiendomsskatt o.l = ca 900 kr per mnd Bare dette blir jo 16200 kr per mnd Da har de under 4000 kr igjen etter at faste utgifter er betalt. ca 4000 som skal dekke mat, nødvendige ting som shampoer, vaskemidler, klær o.l til alle fem. Mener dere at dette er mulig for en familie på 5 i dagens samfunn? Selv om en aldri så mye kutter ut ting, eller sparer på noe, så er dette nesten umulig for en familie som tjener vanlig i dag. Selvfølgelig stiller saken seg annerledes dersom en av foreldrene alene tjener ganske bra. (Dobbelt så mye som det som er gjennomsnittet i dag)
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #11 Skrevet 20. januar 2008 At du og din familie ikke har råd til at du er hjemmeværende, er rett og slett ikke min feil eller mitt problem. Det er deres eget ansvar. Så regnestykket ditt er irrelevant.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. januar 2008 #12 Skrevet 20. januar 2008 Du ser ned på dem som velger å ha barna i barnehagen selv om de har økonomien til å ha barna hjemme. Du spør dem hvorfor de i all verden fikk barn? Men da spør jeg deg...hvorfor fikk du barn når du visste at økonomien deres ikke kom til å strekke til slik at barna må i barnehagen?
nickoline og supermann Skrevet 20. januar 2008 #15 Skrevet 20. januar 2008 ja, tilbake til kjøkkenbenken damer!!!!! Nei, vet du hva! Jeg er glad staten bevilger penger til barnehager slik at vi kan komme ut i jobb. Staten trenger arbeidskraft, og de hjelper folk til å ha kvlifisert pass til barna, mens verden går videre. Jeg har selv valgt å få barn, og synes kontantstøtta er noe tøv!!!! Men tar i mot så lenge jeg kan.... for all del! Gavepakke det.
~~DoraDora~~ Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. januar 2008 Riga.... Jeg fikk barn fordi jeg er så heldig at selv om jeg jobber, så jobber jeg slik at jeg allikevel kan være hjemme med mine barn en del uansett. Som sagt så er de 50 % i barnehage. Det betyr at de noen uker er der to dager, andre tre dager. Jeg slutter som regel kvart over to på dagene, og dermed blir barna hentet senest halv tre. Noen dager har jeg ansvar for legevisitt, og da slutter jeg kvart over tre. Så jeg henter de aldri senere enn klokken halv fire. Og som sagt så har jeg de hjemme med meg når jeg har fri eller går kveldsvakter. Det kunne aldri falt meg inn å ha de i barnehage dersom jeg selv hadde vært hjemme. Jeg har aldri sagt at alle som har fulltidsbarnehage til barna sine, burde latt være å få barn. Det jeg har sagt er at dersom de VELGER å ha de der fullt, selv om de har mulighet til å ha de der redusert, og de velger det pga ting som at de ville gått på veggene av å være hjemme med barna sine, ja da burde de tenke over hvorfor de har valgt å få barn. Det samme mener jeg om de som mener barnehage er en nødvendighet for at barna skal bli veloppdratte. De frasier jo seg omtrent ansvaret for barna.
Fire småtroll Skrevet 20. januar 2008 #17 Skrevet 20. januar 2008 Ha, ha, synes denne diskusjonen er like morsom hver gang den kommer opp jeg... Det er da ingen problem å leve som på 70-tallet hvis en vil det! Sånn var livet vårt: Ingen av oss fire søsken gikk i barnehage, MEN pappa jobbet gjerne 12-14 timers dager, mamma jobbet hjemmefra med søm og en stund som dagmamma. Vi var ute hele dagen og klarte oss selv. Vi bodde i et lite vinkelhus, kjørte en gammel bil som kokte i hver oppoverbakke, var aldri i utlandet, arvet klær etter kusiner, mamma klipte oss fordi det var dyrt med frisør osv. Værsågod sier bare jeg, vil du leve sånn er det mulig, men i dag stiller vi høyere krav, og da må vi jobbe for å oppnå dem! Dessuten er det faktisk mangel på arbeidskraft i dette landet, så at staten skal sponse de som vil gå hjemme er en drøm som aldri kommer til å gå i oppfyllelse, men en koselig drøm da selvfølgelig ;-)
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 20. januar 2008 #18 Skrevet 20. januar 2008 Uff da, Dillå. Der røpa du deg, gitt.. Her har jeg sittet og lest barnehageinnlegg og lurt på om du (og de som har vært enig med deg) har hatt vettet i behold. Fordømmer andre mennekser som velger anderledes enn deg! Du skulle skamme deg har jeg tenkt. Men veit du hva: Du veit faktisk ikke bedre. Med dette innlegget har du rett og slett bevist at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Jeg skal prøve å svare deg på noen av dine spørsmål/meninger, men jeg er redd du ikke forstår. Anbefaler deg derfor at du leser litt samfunnsøkonomi slik at din verden ikke forblir så snever. 1. Dere kommer ikke til å få det til å gå rundt med at du går hjemme fordi mannen din tjener for lite iforhold til det huslånet dere har. Han tjener lite og da kan dere ikke betjene et avdrag på 12000 pr måned. 2. Staten kan ikke finanisere alle som vil gå hjemme. Da oppfordrer de jenter til ikke å delta i arbeidslivet og det har ikke samfunnet råd til. Mener å ha lest at du sa du var sykepleier. Bare tenkt deg hvis alle sykepleiere med barn skulle være hjemme.Hvor mange hadde det vært igjen på jobb da. Mulig du oppfatter dette innlegget som arrogant, men makan til lite reflektert tråd har du vel kanskje aldri startet (og det sier litt for jeg har lest mange av dine tråder både her og på mine, dine, våre barn). Å at det finnes folk som er enig med deg i slike tanker skremmer meg: Det betyr at det finnes for mange sløve kniver der ut. Og til andre: om dere velger å ha barna i barnehage eller hjemme så er det meg totalt revnende likegjyldig (tror det finnes større omsorgsvikt enn dette i samfunnet i dag). Men sitt ikke med geipen nede på knærne for at ikke staten birdrar til at du kan gå hjemme. Makan!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. januar 2008 #19 Skrevet 20. januar 2008 Jeg har da heller aldri påstått at du har sagt at disse må la være å få barn...hvorfor bruke et helt avsnitt på å forklare dine meninger når jeg ikke en gang har feiltolka dem i utgangspunktet? En vet da aldri hvordan man reagerer på det å få barn...samlivsbrudd etter å ha fått førstemann er jo overrepresentert. Noen går faktisk på veggen, og da passer det jo bra med barnehage. Og noen mener at barnehagen er et veldig bra alternativ til at barna er hjemme 24/7, for det har et pedagogisk opplegg og lærer barna mye om samspill mellom likealdrende, noe som jo er svært viktig å kunne når man er en del av samfunnet. Trives barnet så er jo det kjempebra...trives det ikke eller dagene blir for lange så bør jo foreldrene gjøres oppmerksomme på det slik at de kan ta et nytt valg. Det er først når barnet mistrives og foreldrene ikke gjør noe med det at de burde tenke over sin rolle som foreldre hvis de har muligheten til å ta bedre vare på barnet. Jeg skjønner ikke at du kan se nedpå dem som har et positivt syn på barnehagen...det er jo nettopp pga dette positive synet at de ikke ser noe negativt med at barna er i barnehagen. Da kan du heller skrive innlegg om hvorfor folk er så positive til barnehagen i stedet for å rakke ned på dem. Men uansett er vel barnehage bedre enn at mor eller far får en knekk av å være hjemme, for det er vel ikke noe bra for barnet å være vitne til. Da ender jo barnet opp i barnehage likevel mens den ene forelderen jobber og den andre er sykemeldt.
Sololight Skrevet 20. januar 2008 #20 Skrevet 20. januar 2008 Hvorfor ikke like godt innføre forbud mot at kvinner jobber utenfor hjemmet? Så kan menn ha 16 timers arbeidsdag. Hipp hipp..
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #21 Skrevet 20. januar 2008 Ja, klart samfunnet skal betale for at dere går hjemme og soser... Vi klarer oss på én inntekt for en periode - det tror jeg andre også kan hvis de gidder.
solstråle69 Skrevet 20. januar 2008 #22 Skrevet 20. januar 2008 Er det mulig å lese innlegget til HI på den måten? Da er det ikke rart det blir diskusjoner! :-)
solstråle69 Skrevet 20. januar 2008 #23 Skrevet 20. januar 2008 At en av foreldrene går hjemme med barnet i to år, har liten betydning for samfunnsøkonomien.
Carnivale Skrevet 20. januar 2008 #24 Skrevet 20. januar 2008 Dillp, jeg ler meg skakk av deg, takk for underholdningen! Du får da vel kontantstøtte og barnetrygd, såvidt jeg vet, om ungene ikke går i bhg? Syns du samfunnet skylder deg noe mer?
Carnivale Skrevet 20. januar 2008 #25 Skrevet 20. januar 2008 ..skulle selvsagt stå Dillå. Forøvrig var det vel en stat i Afrika som innførte borgerlønn til alle nå nylig, kanskje du burde flyttet dit, så får du det du har "rett" på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå