Gå til innhold

Lager alle barnemat selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt liker innmaro lite mat og spiser slett ikke biter.. Det eneste vi får i han er 6månedersglass fra Hipp.

Er det noen som har tips oppskrifter jeg kan bruke, som vil ligne mest mulig på disse glassene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du det skal ligne på glassene dersom han ikke vil ha de?!

for vil du ha sånn oppskrifter kan jeg ikke hjelpe, for ingen av mine minner i noe av det fjerneste som mat på glass!

Skrevet

Min tulle nr 1 ble vant til biter etter hun hadde brukt babysafe en stund. Tror det er den den heter som man putter en eplebit eller annet inni så må de tygge for å få noe ut. Etter hun hadde brukt den en stund var biter ingen problem. Skal prøve det med denne tulle når tiden kommer også =0)

Nei jeg har aldri laget babymat selv =0)som svar på spørsmået hi hi =0)

Skrevet

Hei og takk for svar :)

Jeg har prøvd å gi han vanlig mat, men han vil kun ha disse 6månedersglassene. Altså de fra Hipp. Jeg vil gjerne venne han på vanlig mat, og trenger derfor litt tips til hvordan jeg skal lage noe som han faktisk vil spise.

Biter er ikke snakk om at han vil ha :( Dette begynner fkatisk å bli et lite problem, i og med at han nekter å spise noe som helst i barnehagen.

Skrevet

Det med potet og maispure og kalkun er vel det beste, men gulerot, mais og kalvekjøtt er også en slager.

Ellers spiser han grøt og yoghurt, men ikke brødskive.

Skrevet

Altså liker han mais. Det gjorde nemlig ikke lykketrollet her, så akkurat de to glassene spiste hun ikke:p

Hmmm, hvor gammel er han forresten, det har jeg glemt. Så skal du få oppskrifter vettu;)

Skrevet

Hvor gammel er han`??

JEg lagde all mat til nr en selv fordi han ikke likte ferdig mat, mens nr to strevde jeg i 6 uker med hjemmelagd mat før jeg gikk over på glass. Nå er han ti måneder og skal ha vanlig mat...

(Kanskje det skjer med din også.. )

Aner ikke hva det er i middagsglassene til hipp.

Men

En kokt potet,en kokt gulerot litt mme og litt smør i blenderen. Kan jo også steke opp litt kjøtt å "kaste" oppi.

Hvis det går på konsistensen så vil jeg anbefale at han får spise eks en bannan selv med hendene, ta på maten er veldig viktig for å lære om dem søler noe voldsomt, men skitt au..

Du jkan gi han potetbiter, gulerotbiter, eplebiter, bannanbiter osvosvosv slik at han kan ta og føle på..

De (ekspertene) sier at barnet må få se og føle på maten og at det er viktig, samtidlig må de få samme maten fler en ti ganger før de føler seg "trygg" på den..

Skrevet

Tusen takk for tips og råd, alle sammen :) Nå skal vi gå til anskaffelse av en babysafe og prøve å la gutten ta litt på forskjellig mat (han er snart 8mnd).

Skrevet

Hm, pasta var en kjempeslager her i gården da. Har du prøvd det?

for du kan jo kjøre met også i foodprosessor?

Utover det, her har vi da servert kokt pasta (forskjellige varianter, fersk og ikke fersk) med sauser av forskjellige slag.

Mest med tomatsauser.

Lager man dem selv så blir det veldig godt også, med basilikum og slik som krydder. Alt kjøres med stavmiker når det er ferdig.

Kokt mais og gulerøtter gjør seg også godt oppi, så får han saken av ting han liker. De forskjellige typene med kjøtt også:)

Skrevet

oi, jeg antok at han var eldre..

Ikke gi han harde frukter og grønnsaker før han kan tygge.

Hvis han spiser sammen med dere så kan du gi han litt av din mat ( eks litt av risen, litt potet, litt av grønnsakene, litt mais osv ikke noe med masse krydder. ) bare pass på at det er mat som er lett å tygge slik at det ikke setter seg i halsen..

Lykke til, det er grusomt når de er sånn.. Håper han gjør som min og kommer over det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...