Gjest Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Vet at det er noen som sier at man ikke skal det..... hadde aldri hørt noe om det når jeg gikk gravid (2 år siden) spiste masse salami jeg.... har ei frisk og flott jente på nesten 2 år nå )
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Joda det kan du ;-) Bare litt hysteri her på bim, men er ingenting som tilsier at man ikke kan spise det...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 matportalen.no anbefaler ikke å spise spekemat,eller kjøtt som ikke er varmebehandlet og salami er både spekemat og ei heller varmebehandlet,dette sa også jm til meg da jeg gikk graivd for to år siden,så det er ikke noe nytt.
Madde/sommergutt:) Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2008 ok, det var godt å høre.. for jeg har spist salami under svangerskapet, ikke lest det noen andre steder enn her på BIM at man ikke skal gjøre det..
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Men du mener jo også at det er VERRE å spise en brødskive med salami enn det er å røyke og drikke under svangerskapet. Se den andre tråden med samme diskusjon, og les svaret til Trultemora så forstår du det bedre =)
Mininni Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Det er veldig menge som diskuterer dette med salami her inne. Salami er spekemat, og matportalen fraråder i utg.pkt dette fordi spekemat ikke er kokt eller stekt. Imidlertid er det svært lav risiko forbundet med spekematen man får kjøpt her i Norge (med unntak av såkalte nisjeprodukter), og mange spiser salami som vanlig - passer bare på at man forholder seg til best før-datoen. Gå på matportalen, les der og gjør deg opp din egen mening, du, for her inne er det veldig sterke meninger i begge retninger. Bare du kan bestemme hva som er riktig for deg.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Anbefaler deg å lese på www.matportalen.no det er her det offentliges råd er ifm mat man ikke burde spise når man er gravid. Så slipper du synsing her inne :-)
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Fikk ikke noen info om at salami var farlig,men som alt annet speket mat så kan den inntas etter 2 døgn i frysern!!!For da er di bakteriene som er i kjøttet dødt... Finner ingen oppdatert info på matportalen om at salamien i 2008 ikke er trygg...Inntil det står,så føler jeg fryse regelen!!!
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #10 Skrevet 20. januar 2008 Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar. Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises. En varm klem fra matportalen!!!!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 20. januar 2008 #11 Skrevet 20. januar 2008 For meg er det så enkelt som at det på matportalen.no står at man ikke skal spise spekemat. Går du videre inn på gilde.no så ligger salamien under spekemat når man skal finne produktene deres... Og hvor på matportalen står det at det går helt fint om man fryser kjøttet i 2 døgn?? Det finner nemlig ikke jeg... tar gjerne en henvisning
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #13 Skrevet 20. januar 2008 http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1127371184.83 Å der er linken!!!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 20. januar 2008 #14 Skrevet 20. januar 2008 Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Jeg finner ikke denne setningen på matportalen og lurer på hvor den står der inne?
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #15 Skrevet 20. januar 2008 titten på hjørnet :-) m/BIM!! http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1127371184.83 Der er linken!!
Sunniva78 har to små Skrevet 20. januar 2008 #16 Skrevet 20. januar 2008 Må bare skyte inn noe her jeg:-) Salami går under kategorien spekemat ja, og det er rett at tokso-bakterien dør under varmebehandling eller dypfrysing. Men listeria-bakterien derimot dør ikke om man fryser den. Nå er det jo ikke ofte at man finner listeria i norsk mat, men det har vært noen tilfeller for ikke lenge siden. Jeg velger å ikke ta sjansen på å spise salami, så får dere andre vurdere selv hva dere gjør. For jeg vil ikke kalle det hysteri slik enkelte hevder, heller at man tar det på alvor at man har et stort ansvar med å ha et barn i magen:-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 20. januar 2008 #17 Skrevet 20. januar 2008 Tusen takk!! Legger ut denne som Tittimor har lagt ut flere ganger. Men så at den plutselig hadde fått en litt annen ordlyd når den lå ute på 1 tri nå... Mail hun har fått fra Gilde. Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter. En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale. Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon. Mvh Ane-Guro Danielsen ---------------------------------- Fagsjef spekevarer Personlig synes jeg ordet i denne mailen som gravid burde legge merke til er SANNSYNLIGVIS Selv gidder jeg ikke å spise salami til tross for at jeg er veldig glad i det. Spira i magen er mer etterlengtet enn at jeg gidder å ta unødvendige sjangser.
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #18 Skrevet 20. januar 2008 For all del!!Alle burde gjøre som dem føler er best med hensyn til hva man spiser... Dette er en diskusjon man egentlig aldri blir "enig" om,ikke at jeg mener man skal bli enig heller.Men man burde virkelig gjøre som man selv mener er best å tryggest!!Ikke bare for at alle andre gjør det. Lurer på hvor mange "matfeil" jeg hadde gjort hadde jeg ikke hatt internett å bare måttet hørt på JM min...(?) Virker som om dem gir veldig forskjellig info rundt omkring i landet!!!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 20. januar 2008 #19 Skrevet 20. januar 2008 ~~IrisMarie termin 1.6-08~~ Alle gjør selvsagt som de selv vil. Jeg synes bare det er trist at man blir stemplet som hysterisk om man følger rådene fra det offentlige. Eller at man blir stemplet som barnemishandler om man ikke gjør det. Det jeg er opptatt av er at man skal kunne ta valg basert på kunnskap. Og det er her matportalen kommer inn i bildet for min del. Og når folk velger å sende mail til f.eks gilde og får svar så synes jeg det er bra når de legger ut det her. Det jeg derimot ikke synes er så bra er at man velger, når man får kritikk på mailen er at man fjerner et essensielt ord og legger det ut på nytt slik at folk som ønsker å følge rådene ikke får gjort det på grunn av det. Det synes jeg er ufint!
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #20 Skrevet 20. januar 2008 titten på hjørnet :-) m/BIM!! Skjønner hva du vil frem til,men når matportalen sier det er ok å fryse så er det vell opp til hver enkelt om di synes det er en metode som man skal tro på eller ikke?Jeg stempler ikke noen her inne,men når folk spør om det er ok å spise salami å matportalen sier man kan fryse så er den trygg,så burde vell folk få bestemme om det er noe dem vil gjøre eller ikke,da går det jo ikke ann å si "nei,salami går absolutt ikke ann å spise" ? Da har man jo ikke lest hele teksten.. Man skal være forsiktig med en hel masse matvarer,det har jeg så absolutt fått med meg,å mange av di henvisningene følger jeg.Men når det kommer til salami som det her er snakk om,så velger jeg å fryse å tro på det,å opplyser om at matportalen skriver på sine sider om det!Men jeg sier ikke at man er hysterisk hvis man velger å la det være hundre prosent...Det er opp til hver enkelt som sagt!!! Jeg som alle andre her respekterer andre sine valg å meninger å diskuterer ikke for å få noen andre til å spise noe dem ikke føler seg trygge på,det skulle bare mangle at folk får bestemme selv!Men når det kommer til informasjonen som blir lagt ut,synes jeg man skal få med seg alt å ikke bruddstykker... Håper jeg ikke har støtt noen eller har virket ekkel,da vil jeg beklage altså!!!Av å til kan disse diskusjonene ta litt vell av her..Hehe!!Å da blir man dessverre litt ivrig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå