Gå til innhold

Uff...må pusse opp hele leiligheten selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er egentlig ikke mye. Men alle rommene må males om igjen, for hun som bodde der før, hadde hengt mye bilder og sånn på veggen, slik at det er masse små hull der nå.

Skal begynne på tirsdag, og jeg grue meg. Har aldri malt en vegg i hele mitt liv, og nå skal jeg male en leilighet på 86 kvm.

Noen som har tips til meg?? Skal flytte inn om litt over 2 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer til å gå kjempefint! Jeg har totaloppusset en 100kvm leilighet, riktignok i løpet av 2 år, og gjort veldig mye selv, spesielt maling. Kjøp deg noen gode ruller (Europris sine er greie, men de store loer litt, ville kanskje investert i et par fra Jordan). Stang er et must. Mal flatene først og mal mot lister, dører, vinduer etc til slutt med en mindre rull og en god pensel. Ta deg bryet med å skru ned alle kontakter etc (veldig enkelt), så blir det pent. Malig er kosearbeidet når det gjelder oppussing :) Hull i veggen sparkler og pusser du først, husk å flekke over med maling (altså mal sparkelflekkene en gang før du maler hele veggen), ellers får du matte flekker. Kjøp en god maskeringstape, av typen som ikke fester seg så godt at du river med malingen når du fjerner den (spør i butikken). Hvis du er medlem av et borettslag må du sjekke om du får rabatt på et byggevarehus, så trenger det ikke blir så dyrt heller. Lykke til!!

Skrevet

Hei, og tusen takk for svar.

Når du sier kontakter, så mener du stikkontakter, ikke sant? Jeg er så grønn på dette. Disse hullene er ikke store i det hele tatt. Små huller som hun har skrudd i veggen. Må jeg alikevel sparkler det? hvordan gjør jeg deti såfall? og hva pusser jeg det med??

Tror du jeg klare alt dette på to uker? Det er bare maling som jeg må fikse.

Skrevet

Mulig 2 uker holder hardt. Er du i jobb? Oppussing er skikkelig gøy det! :-) Siden du har kort tid på deg, ville eg begynt med barnerom (så du får luftet godt), stua og kjøkken. Ditt soverom og gang kan tas etter du har flyttet inn.

Gå over med sparkelspatel (slik tynt stålblad) eller tapetkniv, og skjær bort "kulen" som ofte kommer når ein skrur ut ein skrue igjen. Bruk litt sparkel på spatel, og dra det litt hardt over hullet. Prøv å få skrapt bort mest mulig overflødig, altså rundt hullet. Puss over når det er tørt (pleier å vente til neste dag).

Siden du er litt liten tid, ville eg droppet maskering. Skru ned alle brytere og kontakter, og masker det du ikkje får fjernet. Går heilt fint å male uten maskering, om du er nøye med pensel langs listene. Eg maler langs lister og inni hjørner med pensel, før eg tar veggene med rulle.

Du kan pakke utstyret inn i plast når du er ferdig for dagen, så slipper du å vaske det kvar dag. Om plasten er tett, tørker det ikkje.

Spør i fargehandelen, finnes mange brosjyrer og slikt om oppussing du kan får med deg.

Lykke til!

Skrevet

Det finnes også maling som er beregnet på barnerom, for gravide etc. Vet ikke om den fortsatt finnes, men jeg brukte Strax fra Jotun, luktet mye mindre enn vanlig. Du må fortsatt lufte, men det blir mindre skadelige dunster. Må du grunne forresten? Skal du male over tapet, maling med sterk farge etc? Da blir det et strøk ekstra. Jotun Jotaplast fungerer bra. Små hull etter spiker kan du ta litt sparkel på fingeren og bare stryge over og gni vekk resten (tilogmed hørt tips om å bruke tannpasta ;), dette gjelder bittesmå hull. Ikke frik ut om det blir bobler på veggene (hvis det er malt på tapet), som regel strekker der seg ut igjen når det tørker. Maling tørker kjapt, så du rekker gjerne to strøk på en dag, men for å slippe å gå å vente maler du to (eler fler) rom en dag, og neste strøk dagen etter.

Skrevet

Hei.

Tusen takk for masse fine tips. Jeg blir helt svett i hendene bare jeg tenker på dette.

Jeg er deltidstudent, så har noen fridager mens sønnen min går full tid i bhg.

De veggene jeg skal male over har ikke tapet fra før av. Stuen og gangen henger sammen, så de veggene er hvite. Men har lyst til å male over for de har noe skramler og som sagt små huller.

Soverommene og kjøkkenet er gule. Ikke knall mørk gul, men litt lys uten å være lyst gult. Håper dere skjønte det.

Det er ikke krise om jeg ikke får flytte inn om 2 uker, så tror jeg har litt tid. (håper jeg).

Uff...blir litt stressa når jeg tenker på dette, og jeg gruer meg litt. Skal bruke timene på morgen til å skru ut kontaktene og alt som jeg vil fjerne. Så skal broren min kjøre meg og kjøpe maling. Men akkurat i dette øyeblikket er økonomien min litt tynn.

Så hvor mye tror dere det vil koste omtrentlig?? Jeg skal male rommet til gutten lyseblått, og rommet mitt skal være ferskenfarge.

Om det er flere som har råd eller tips...kom gjerne med det.

Og takk igjen til dere som har svart :)

Skrevet

Sjekk om det er tilbud på maling noe sted (nesten alltid noen som har), da kan du få 3 liter for rundt 180. 1 liter rekker til 10 kvm, dvs 15 kvm med to strøk på en treliter. Hvis du skal fortsette å ha hvite vegger der det er det slipper du kanskje unna med ett strøk der. Hvis du skal grunne koster 10 liter jotaplast 3-400 kr. Utstyr kommer på 3-400 kr.

Skrevet

Ville bare takke alle for svarene :)

Siden dette blir første gangen jeg noen sinn maler en vegg, så grue jeg meg litt, men tror det vil bli gøy.

Heldigvis så har jeg masse tid, så tror ikke egentlig at det blir noe stress.

Skal begynne å kjøpe inn maling og utstyr idag, og forhåpenligvis begynner å male i morgen.

Kjempe snilt av dere jenter å komme med tips her. Det setter jeg veldig stor pris på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...