Gå til innhold

Stebestemor/far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene til sambo er skilt, og begge er gift på nytt. Da jeg var et par mnd på vei kom svigermor å ga klar beskjed om at hun skulle kalles bestemor, for hun ikke likte farmor. Hun tok det også som en selvfølge at mannen hennes skulle kalles bestefar, og omtalte han som det lenge før pjokken ble født. Da svigerfar m/frue kom på besøk etter fødselen tok kona hans gutten min ut av armene mine og sa "kom til bestemor og bestefar", og de har begge omtalt seg som det siden...

Jeg har bare pappa i live og hadde veldig lyst at han skulle kalles bestefar, for jeg syns det er mest koselig...

SÅ...skal gutten min da ha tre bestefedre og to bestemødre??? Får meg ikke til å si til noen av dem at "du kan ikke hete det fordi...."

Hvordan har dere gjort det? Kan jo hende at gutten finner på egene navn på dem etterhvert, men det må da bli forvirrende for ham i begynnelsen!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke sted bestemødre/fedre, men har hele tiden hatt to bestemødre og to bestefedre. Har gått helt greit det. Foreldrene mine har hele tiden sagt f.eks: nå reiser vi til bestemor og bestefar i 'stedsnavnet'(der de bor).

Men hvis du synes det er bedre og kalle en/begge for noe annet så synes jeg du skal ta det opp. Kan ikke pappa'n til samboeren din kalles farfar. Det synes jeg høres koselig ut:)

Skrevet

skrive feil ser jeg, ment stebestemødre/fedre ikke sted:p

Skrevet

Enten må du ta det opp med dem og forklare at det kan bli litt rart for gutten at alle skal kalles bestemor/bestefar. Eller så må du finne en annen løsning på det.

Vi har litt det samme problemet her også, mine er skilt og gift på nytt. Samboer har kun en far igjen. Hos oss har det løst seg greit. Min mor heter mormor og min stefar har et kallenavn som jeg og mine søsken har brukt på han i mange år. Nå har vi lagt til "beste" foran kallenavnet og det er han fornøyd med. Så ble min stemor bestemor og min far ble bestemor (synes jo det høres pent ut å kunne si bestemor og bestefar sammen liksom). Samboers far er også bestefar og der bruker vi hans navn til slutt, altså Bestefar-*****. Dette fungerer utmerket hos oss, ingen forvirring om hvem vi snakker om og alle har en tittel de er fornøyde med.

Skrevet

Det som er litt av problemet er at foreldrene til sambo ikke er på talefot, og det virker nesten som de har en konkurranse om å være "mest" bestemor/far. De bor også på samme plass, så jeg kan ikke bruke stedsnavn. De er også ekstremt egoistiske og nærtagende, så jeg tørr ikke si noe. Huff, disse svigerforeldrene :(

Skrevet

kan du ikke få mannen din til å snakke med de? eller føler han det på samme måte også? skal ikke være lett dette her.

selv har mini to bestefedre som vi kaller bestefar. Har ikke tenkt over at det skal bli et problem at de blir kallt det samme, men det blir jo mormor og bestefar, og bestemor og bestefar. Så det er jo noe som skiller der da.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å ha to sett som blir kalt bestemor/bestefar. Jeg syns bestefar og bestemor er en mer felles betegnelse. For det heter jo egentlig mormor og morfar, farfar og farmor. Så det kommer jo egentlig helt an på hva ditt barn kommer til å si.

Jeg har alltid kalt de for farmof og farfar, bestefar og mormor. Mens min samboer har sagt bestemor og bestefar til alle..

Skrevet

Samboer føler det på samme måte,ja. Har ikke spes bra forhold til noen av dem. De er så utrolig barnslige, og nekter å samarbeide om noe. De kan ikke være i samme rom en gang. Feks når de felles barna konfirmerte seg måtte de ha to konfirmasjonsfester, fordi de nekter å ha noe med hverandre å gjøre. Forstår de ikke hva de lærer barna sine??? Når de skal ha noe med lillegutt å gjøre, er det helst når de kan vise seg for andre... ellers gidder de ikke å være barnevkt o.l. Når jeg forteller om at nå har lillegutt fått tenner, eller reist seg, er det null entusiasme. Men når de har selskap o.l. får jeg nesten ikke ta i gutten, for da skal de gå rundt å vise fram hvor "flinke" besteforeldre de er.

Rart å føle seg mer moden og voksen enn svigers... Syns nesten ikke de fortjener tittelen bestemor og bestefar... de kan hete dragemor og dragefar!!

hehe...jeg overdriver sikkert litt nå, men jeg blir så innmaaari irritert noen ganger!!!

HI

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

På Island finnes det bare ett ord for besteforeldre, "amma" for bestemor/farmor/mormor og "afi" for bestefar/farfar/morfar, men det funker jo...slenger på stedsnavn eller egennavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...