Mayken Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Noen som har oppskrift på noen sinnsykt gode boller? Skal bake sammen med snuppa, og den oppskriften jeg har er jeg litt lei, ikke klarer jeg å få dem luftige heller.
*Rutletutt* Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 6 dl melk 200g smør 200g sukker 1 pk tørrgjær en stor ts kardemomme 2 egg ca 1 kg hvetemel Smelt smøret og varm melken til ca 40 grader - bland sammen. Bland endel av melet sammen med sukker, kardemomme og gjær. Bland melkeblandingen sammen med det tørre. Visp eggene lett sammen og ha i deigen. Ha i resten av melet (pass på at deigen ikke blir for "tørr") Sett ovnen på 50 grader og slå av når den er blitt varm nok. Sett bolledeigen til heving i ovnen med et rent kjøkkenhånkle over. Hev i 45 min. Bak ut. Jeg pleier å bake halve deigen som vanlige boller og resten som skillingsboller. Kjevle deigen flat og så firkantet som mulig. Smelt litt smør og smør på. Dryss kanel og sukker på og rull sammen til en lang pølse. Skjær opp i passe store biter og legg på bakepapiret. Når disse er ferdighevet pensler jeg de med egg og strør enten persesukker eller vanlig sukker oppå før steking. La de ferdige bollene heve i 30 min i ovnen. Pensle med sammenvispet egg. Stekes på 225 grader i ca 10-12 min. Jeg pleier å få veldig luftige boller, og jeg tror det har litt med måten jeg hever de på;o)
Mayken Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2008 takk, den må jeg forsøke en gang. Har alt satt en deig med bananboller, men neste gan blir det din:)
Prins05&07C",) Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 Søt bolledeig 1.3 kg hvetemel 282 g smør 282 g sukker 2 1/2- 3 pk tørrgjær 2 ts kardemomme 8 1/2 dl melk Bland alt det tørre. Smelt smør og tilsett melken til passe temp på væsken. Ha dette i det tørre. Eltes kraftig i 6-7min. La deigen heve 1- 1 1/2 t. Etterheves 1/2 t. Stekes på 220 grader i 10-15 min, midt i ovnen. Ved varmluft, 200 grader.
Gjest Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 Bananboller?! Når er de ferdige da?! *putte Embla i vogna*
Fire småtroll Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Lite tips bare, oppskrifter med egg blir somregel luftigere enn de uten. Egg virker også som et svakt hevemiddel. I tillegg tar jeg ofte en halv skje bakepulver i bolledeigen jeg, da blir de superstore og luftige, mange som har spurt om oppskrift ja ;-)
Fire småtroll Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Okei, her er den... 150g smør litt kardemomme 5 dl melk 1/2 ts salt 1 dl sukker 1 egg 50g gjær for søte deiger 14-15dl hvetemel + litt bakepulver ;-) Smelt smøret, bland inn melk og sukker, la det bli fingervarmt. Ha mesteparten av melet, tørrgjær og kardemomme (+ bakepulveret) i bakebollen, tilsett det våte og elt til en smidig deig. Hev i 45 min. Bak ut boller eller kanelboller og etterhev i 40 min. Pensle med sammenvispet egg og stek nederst i ovnen på 250 grader i ca 8 min.
Mayken Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2008 Hmmm..tror jeg må bake boller hver dag jeg og teste ut hvilke oppskrift som er best:) Kan nok bli litt lei boller da kanskje?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 20. januar 2008 #11 Skrevet 20. januar 2008 Nam, de var kjempe gode!!!!Og jeg som aldri har klart å lage boller, disse ble perfekte!!!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 20. januar 2008 #12 Skrevet 20. januar 2008 Altså Rutle.... sine...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå