Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Var til fysio for behandling av bekkensmerter..Så kommer temaet med vekt opp..Jeg var til jordmor dagen før, veide meg, og har gått opp 12 kg!! Skjønner ikke helt hvor de kiloene har gjort av seg, har kun lagt på meg på magen og bryst, og har ikke ødem..Men- tenkte som så at det går alltids av etter fødsel, og gir litt å gå på ifht amminga.. Men så sier fysio: " å ja, da går du sikkert opp til over 20 kg + dette svangerskapet du da!"..hallo??er vel ikke sikkert det vel?? vekta har holdt seg stabil med +6-7kg fram til jul, siste mnd har det kommet på 5 kg, men så har jeg også kommet over i perioden da poden legger på seg rundt 200g i uka.. Var fysio skikkelig frekk, eller er jeg overfølsom?? Hun kunne vel ha tenkt på at kanskje er jeg en av dem som har et angstrengt forhold til vekt?? Så på grunn av hennes uttalelser har jeg blitt ekstra obs på hva jeg spiser (var jo det før også), og spiser litt mindre enn vanlig. Har ikke spist noe ekstra dette svangerskapet, kun mellommåltid innimellom når jeg har vært i "vokseperioder"..Ingen har vel lyst til å se vekta bikke mange kg over normalen.. Hva synes dere?? Har lite lyst til å gå til ny behandling der nå altså..
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Jeg syns det er du som er overfølsom om du tar deg nær av hva andre sier om vekten din.
maria isabell Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 trur ikke fysio tenkte seg om,trur ikke det var vondt meint,en legger faktisk mere på seg på slutten,en blir sliten,småsulten,spiser mye mat og beveger seg mindre pluss at ungen vokser....først må eg si at du er heldig som har gått opp 12 kg...lurt å ha noen kilo ekstra etter fødselen,amming tar virkelig på kiloene renner av:) sist graviditet var grusom,gjekk ned 10 kg, var 170 høg og 50 kg!!!! i 8 mnd hadde eg lagt på meg 0 kg...var skinn og bein med en liten kul på det var grusomt...skulle gitt så mye for å ha lagt på meg litt...så kom det fantastiske...siste mnd la eg på meg 5-6 kg:) jippi:) noen mnd med amming etter fødselen var eg langt nede i vekt igjen, var så tynn at eg såg ut som et anoreksia offer...det virker som om vekta plager deg litt, prøv å ikke tenk på det:) du er jo kjempe heldig!! i gjennomsnitt går en opp 12-13 kg i et svangerskap,du trenger det til amminga, husk at etter fødselen kan du miste en 5-6 kg bare ved å føde...da har du kun 7 kg igjenn til amminga og det er faktisk lite, flott viss du legger på deg litt til:) da har du mere krefter til babyen din:)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 Tror ikke du skal ta deg så nær av det hun sa, hun mente nok ikke noe vondt med det. Burde kanskje ikke kommentere slike ting, men kanskje hun snakker av egen erfaring?? Hvordan kom temaet på bane i utgangspunktet? 12 kg er heller ikke mye, bare så du vet det, og det KAN jo skje at det blir bortimot 20 kg, selv om du ikke spiser for mye, for du er inne i en periode da det er helt normalt å få vann i kroppen uten at du nødvendigvis merker så mye til det i fingrer og ankler, og det er iallefall ikke noe du har kontroll på selv. Vannet forsvinner jo ganske så fort etter fødselen:-) Du må iallefall ikke gå og sulte deg. Spis sunt, og drikk rikelig. Det er ikke noe galt i at vi som er gravid tenker over hva vi putter i munnen. Men vi har lov til å kose oss litt innimellom:-) Kos deg med magen din du, og steng kommentarer du ikke er så begeistret for litt ute. Grensene for hva folk får seg til å si blir liksom litt hvisket ut når det gjelder graviditet, noe som går både på godt og vondt.. Lykke til videre!!!!
UngVoksen-over termin Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 De to forrige gangene jeg var gravid, gikk jeg opp ca 12-13 kg tilsammen. Nå har jeg 3 uker igjen til termin - og har gått opp 20 kg. Jeg tar det helt med ro - fordi jeg vet jeg har vann i kroppen, og jeg er eldre nå enn før. Jeg ser ikke feit ut heller - jeg er bare blitt stor. Jeg vet jeg kommer til å amme det bort etterpå, og trene det bort ved å gå mye på tur med sønnen min i vogn Slapp av, og kos deg i svangerskapet. :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Synes ikke hun var frekk, men hedde blitt super stresset jeg også!! En venninne sa til meg da jeg hadde lagt på meg 8 kg at det blir nok 10 kg mer.. Huff!! Ble kjempe streset og tenkete "Da dør jeg!" MEN DEN GANG EI! Nå er jeg i uke 36 og har lagt på meg 11 kg til sammen.. Regner med at jeg kommer kjapt inn i buksene mine etter fødselen! Klarer ikke slutte å være forfengelig og opptatt av kroppe min fordi jeg er gravid. Det kommer jo et liv etter fødselen også.. Som ikke BARE dreier seg om Babyen( som jeg elsker av hele mitt hjerte allerede) Tenker på hva jeg spiser!!!
ma-85 Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Hvor langt er du på vei da? Siden 12 kilo liksom var så mye... Er du helt på slutten, er det i alle fall ikke mye. Jeg synes det var litt frekt - hva vet vel hun om det? Noen går opp mye med en gang, men det betyr ikke at de ender opp på 30 kilo ekstra. Noen går opp jevnt hele veien, mens andre legger på seg det meste på slutten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå