Gå til innhold

Jobbe med de som trenger det mest!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som vet hvordan man kan få jobbe med de barna som trenger det mest? Jeg tenker da på barn med spesielle behov, omsorgssvikt og sånt.

Min store drøm er å være beredskapshjem. For en følelse å kunne hjelpe de som VIRKELIG trenger det.. Meen, siden jeg kun er 21 år, vil ikke barnevernet ha min hjelp... :( Jeg stiller alle andre krav, men de mener at jeg burde vente i 3 år, til jeg er 24... Hmm.. Hadde de sagt 30 hadde jeg skjønt "aldersutviklingen", men å vente i 3 år a gitt.. Jeg kan nesten garantere at jeg har mer erfaring enn mange som er 3 år eldre.. Men men, samme det....

Er det noen av dere som vet hvordan jeg kan få jobbe med de som trenger det aller mest, bare ikke i barnehage eller på skole?

Jeg er som sagt 21 år, og har fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.

Jeg har masse erfaring med barn og spesielt barn med spesielle behov. Jeg har jobbet i 2 år med barn med autisme.

Uansett... Jeg kunne tenke meg noe sånn som å jobbe som avlaster på dagtid, for de som "faller mellom stolene". Noen som vet hvordan?

Feks. leie seg ut som ett tiltak for barnevernet? Hva kreves?

Noen andre som jobber litt mer fritt enn det man jobber i barnehage/skole, og som kan anbefale meg dette? :)

Håper på svar!

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg jobber i barneverntjenesten selv, og synes det er fint at noen ønsker å bidra.

Når det er sagt er jeg enig i at man bør være noe eldre enn det du er akkurat nå, før man går inn i en jobb som beredskapshjem.

Å være beredskapshjem er ufattelig tøft, følelsesmessig, derfor er det viktig at de som jobber som det er modne, stabile mennesker som tåler å stå i en tilværelse preget av uforutsigbarhet på fulltid.

Jeg sier ikke at du ikke er moden og stabil, men både når det gjelder fosterhjem og beredskapshjem er det ønskelig at folk er eldre enn 21 år.

De som ønsker å være beredskapshjem eller fosterhjem må henvende seg til BufEtat (Barne-, ungdoms- og familieetaten) i regionen der de bor, det er de som holder kurs for interesserte. Disse kursene er veldig viktige, og ikke minst nyttige, også som en metode til å finne ut om dette virkelig er noe man vil.

Jeg ville heller anbefalt deg å kontakte barneverntjenesten i området der du bor, kanskje nabokommuner, og meldt interesse som besøkshjem (avlastningshjem).

Barneverntjenesten vil da ta noen samtaler med deg/ dere for evt godkjenning.

Forøvrig trengs det også avlastningshjem for barn med funksjonshemninger, som f.eks. autisme o.l. Da må du henvende deg til den avdelingen i kommunen som har med det å gjøre.

Folk som skal jobbe med barn som avlastere o.l. må også fremlegge politiattest og helseattest.

Håper dette ga noen tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...