Gå til innhold

Barnehage eller ikke barnehage....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at diskusjonen rundt små barn i bhg går for fullt her om dagen. Atter en gang. Det er litt rart at dette skal diskuteres fram og tilbake så utrolig mange ganger. Er det de med dårlig samvittighet som tar det opp, eller de som er hjemmeværende som gjør det for å gi andre dårlig samvittighet?

Uansett synes jeg dette blir for dumt. Barnehagene er der, og er et tilbud til barn og småbarnsforeldre. Om man vil benytte seg av tilbudet er vel opp til hver enkelt. I tillegg står man fritt i forhold til hvordan man vil benytte det tilbudet man har.

Etter 12 år som ped.leder i bhg, så må jeg si jeg kun har møtt foreldre som er opptatt av sine barns beste. ALLE, uten unntak, vil det beste for barnet sitt. Og de som vi møter i barnehagen har kommet til at barnehage er det beste for deres familiesituasjon, -og dermed også for barnet. Jeg har møtt en del foreldre med dårlig samvittighet, og noen ganger har de tatt barnet ut etter kort tid, fordi dette ikke ble riktig for dem. Den dårlige samvittigheten går som regel over etter kort tid når de ser at barnet faktisk trives og har det bra.

Ikke alle foreldre ønsker å gå hjemme. De trives ikke med det i lengden, og bhg blir det riktige for dem. Andre har behov for å være i full jobb av økonomiske grunner. Og kom ikke å si at alle selv har satt seg i en vanskelig situasjon. Jeg har etter hvert erfart at det kan være mange grunner til at folk har det som de har det. I min jobb har jeg ikke mulighet til å fordømme noen for de valgene de gjør. Jeg har møtt alle typer mennesker, og må være åpen uansett hvorfor de har valgt å benytte bhg.

Jeg forsvarer gjerne yrket mitt, og er trygg på at det tilbudet jeg er med på å gi i min bhg er et bra tilbud til barn og foreldre. Men jeg har også respekt for de foreldrene som velger og mener noe annet. Dere som har mulighet til å være hjemme, er heldige nettopp fordi dere har et valg. Husk på at ikke alle har dette valget, av ulike grunner. Ikke fordøm noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at en 1-åring har behov for bhg?

Skrevet

Dette begynner å bli en ganske enspora debatt som aldri fører noe med seg. Kan dere ikke bare legge saken død?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Oh my good....

Fint vær hos dere og, meg & lille vampyr? ;)

Skrevet

Nyyyydelig! :) Hos dere også I presume?

Skrevet

Solstråle, hvis du leser innlegget, så uttaler jeg meg ikke om hvorvidt en 1åring har behov for barnehage eller ikke. Jeg mener faktisk at det er foreldrene som må bestemme dette. Og at vi andre må respektere valgene som foreldre gjør.

Skrevet

Selvfølgelig. Men siden du har erfaring, stilte jeg spørsmålet - hadde satt pris på svar. :-)

Skrevet

Hvorfor ikke la vær å lese? ;-)

Skrevet

Ok, var det sånn du mente det :-) Behov eller ikke behov, -det kommer jo an på hva som er alternativet. I utgangspunktet så har ikke en 1åring behov for bhgplass. I denne alderen kan de behovene de har helt fint dekkes uten å være i bhg. Mat, søvn, omsorg, oppmerksomhet, leik, læring. -Alt dette kan foreldrene fint tilby barna sine selv når de er så små. Etterhvert vokser behovet for å være sammen med andre barn fram. Da blir saken en annen. Barn gir hverandre noe som ikke voksne kan gi, men behovet for dette vokser nok fram etter hvert.

Skrevet

Vet du hva? Da er vi helt enige! :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Oh yes! Solen skinner, og vinden blåser!

Skrevet

Flott innlegg, HI. Godt å se at ikke alle har et like svart/hvitt syn her inne.

Skrevet

Problemet er at det er så mye enten eller tenkning i begge fløyer her. Selv ener jeg at det er opp til hver enkelt forelder å avgjøre hva som passer for dem, og noen har heller ikke den luksusen det er å velge. NÅr noen da kommer med påstander om at barnehage er "skadelig" så legger de stein til byrde på foreldre so allerede har FORFERDELIG dårlig samvittighet...noe de ikke skal ha.

Ungene trenger tak over hode, klær og mat! Enkelt og greit!

Selv ser jeg frem til at mine skal begynne deltid i barnehage, Det skal gjøre både dem og meg selv godt. Jeg tror unger har godt av å tilbringe tid med andre voksne og andre barn. Jeg gikk aldri i barnehage selv og jeg var lei meg for det. Det å begynne på skole ble skremmende og uvant...skulle ønske jeg fikk mulighet til å gå i barnehagen. Mamma var topp ikke noe med det..og det var andre barn å leke med, men barnehagen hadde flotte leker og gjorde mye annet spennende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...