Attekattenoa Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Nå er det (forhåpentligvis) siste Pergo-kuren før prøverør (hvs vi ikke blir gravide før den tid da, hehe). Har begynt på ny kur (Provera nå) og skal til legen i begynnelsen av februar for innvendig UL. Blir spennende å se hvor mange egg som løsner denne gangen. Jeg har gitt opp håpet på at vi skal få det til å klaffe med Pergo, tror ikke det bedrer sjanense våre ettersom det er sambo som har nedsatt fruktbarhet, men vi må bare gjennom disse rundene. Andre som har EL rundt 8.februar eller som går på Pergo nå?
fiona71*2pp Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Hei.. Jeg har ikke EL nå rundt 8.feb eller noe... Men jeg lurer veldig på om du kan forklare meg hva Pergo er? Vi prøver på baby nå, fikk mensen på torsdag... Vi har nettopp sagt et høyt, men har i lang tid bare "prøvd" Nå har vi en liten jente, som kom mot alle odds i feb i fjor, og vi vet at sjansen for at vi skal få en til er veldig veldig liten.. Jeg fikk første beskjed i feb -98, og siste beskjed i mars -06 at spontangraviditet ville være umulig. I mai 06 ble jeg allikvel gravid, etter at vi hadde vært inne for å ta alle prøver til IVF. ( Vi tok prøvene vi måtte, og satte oss litt så på gjerdet, for samboern fikk litt kalde føtter... ) Og i det tidsrommet ble vi gravid ) Noe som er fantastisk.. Men DET skjer vel neppe så plutselig igjen. Så nå lurer jeg på...tror du dette kunne være noe for meg? Og hva gjør man da? Går til vanlig fastlege og forklarer hva man ønsker, eller er det sykehuset man må gjennom? Vi er jo forferdelig takknemlig for snuppa vi har, hun kom jo, selv om de sa hun ikke skulle ...men det hadde vært så fantastisk og få en liten søster eller bror til henne
Attekattenoa Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2008 Pergotime er tabletter som stimulerer eggstokkene slik at eggløsning skal forekomme (ev. bli sterkere/større-bedre egg). Nå vet jeg ikke hva som er årsaken til at dere har fått beskjed om at dere ikke kan bli gravide spontant, men for vår del dreier det seg om at samboeren min har veldig dårlig sædkvalitet, Vi fikk også beskjed om at vi mest sannsynlig ikke kom til å bli spontant gravide, men vi greide det mens vi holdt på med utredning:-) Dette er 2 1/2 år siden. Vi har nå vært prøvere i snart 1 år og dette er som sagt min 3.pergo-kur. Man må kontakte fastlegen/gynekologen sin for å få en slik kur og det er viktig med en fullstendig gynekologisk undersøkelse og forskjellige prøver for å finne ut hva som er årsaken til barnløsheten. Jeg regner med at dere har vært gjennom dette allerede:-) Har ikke gynekologen din foreslått Pergo for dere? Jeg synes egentlig det er litt rart at jeg må gjennom Pergo-kurer ettersom det er samboeren min som har nedsatt fruktbarhet, men for at prøverør-søknaden vår skal bli godkjent skal Pergo-kur være prøvd. Det løsner mange fine egg hos meg under hver kur så det er ikke eggene det står på, hehe:-) Dere trenger altså ikke kontakte sykehuset for en slik kur, bare snakk med legen dere allerede har vært i kontakt med ang. infertilitet. Lykke til:-)
fiona71*2pp Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 På de to lap jeg har hatt så tror jeg konklusjonen på begge var at jeg har tette eggledere. Jeg har aldri fått foreslått noen pergo greier. Sist i mars da jeg var inne på lap operasjon, ble det bestemt at vi måtte starte snarest mulig med prøverør. Derfor alt dette stresset med prøver, for så å ende på gjerdet, for samboern ble helt satt ut av alt stakkar. Men allikvel ble jeg jo gravid.. i mars 06 hadde jeg lap, i aril 06 tok vi alle disse prøvene, og i mai ble jeg spontantgravid ) Kanskje jeg bare sluttet å tenke på det, jeg vet ikke. Vi forsto ikke selv at vi var gravide før jeg var 11 uker og 3 dager på vei. Så det var en gledens dag kan man si ) Den tanken slo meg aldri, ikke engang da jeg var kvalm hver dag, vondt i puppene, og var trøtt. Trodde seriøst jeg var sjuk, eller hadde kraftig pms. Jeg sliter fortsatt med sterke menssmerter, selv om jeg har hatt både lap, og vært gjennom en graviditet.. Men kanskje det er bra i dette tilfellet, for da vet jeg jo godt når ting begynner å skje? Kanskje jeg skal prøve å snakke med fastlegen min.. Hun vet jo hvordan tilstanden er med oss, er det lang tid man går på en slik kur da? Hvilke bivirkninger er det ?? Tusen takk for svar, og kjempe masse lykke til..
Attekattenoa Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2008 Tydelig at du ikke har helt tette eggledere ettersom du har blitt spontant gravid én gang:-) Så da kan det jo hende Pergo kan hjelpe dere:-) Snakk med legen din du. Jeg går først på Provera (tabletter for å få i gang mensen), det er fordi legen vil vite nøyaktig når eggløsning skal fine sted slik at jeg får time hos han et par dager før EL slik at han får tatt innvendig ultralyd for å sjekke hvor mange egg som løsner. Etter å ha tatt Provera i 10 dager, får jeg mensen ca 3 dager etter avsluttet Provera-kur (dette blir da 1.syklusdag), jeg begynner på Pergo-tablettene på 4.syklusdag og går på de i 5 dager (jeg har gått på dobbeltkur alle gangene - dvs. 2 tabletter per dag). Ca 16 dager etter 1.syklusdag vil EL finne sted. Bivirkninger jeg har er oppblåst mage, kvalm, uvel og inlfuensalignende følelse i kroppen. Sist ble jeg veldig kvalm og kastet opp. Men tror influensafølelsen like mye skyldes sprøyta jeg får for å gjøre kroppen maks mottagelig for befruktning (denne har jeg fått den dagen jeg har vært hos legen - et par dager før selve EL).
dame81 Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 hei. jeg har ikke el nå, men venter mensen til torsdag. gikk på pergo i desember. og jeg skal på sykehuset på onsdag og da får jeg vel en ny pergo tenker jeg. hvis jeg ikke har blitt gravid denne mnd da. håpe håpe. hehe:) vi har prøvd i 22pp vi da. så håper det snart klaffer for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå