kristin2 Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Hvordan fungerer dette egentlig? Jeg er ansatt i 100% stilling, men er for tiden i barselpermisjon. Har også bestemt meg for å forlenge permisjonen min fra jobb med ca 6 mnd. Er i denne tiden uten inntekt og blir forsørget av sambo. Er usikker på om jeg skal gå tilbake til samme jobb igjen eller finne meg ny? Hvordan fungerer det med arbeidsledighetstrygd dersom jeg sier opp når det f.eks er 2 mnd igjen til jeg skal tilbake til jobb? Vet at jeg ikke har rett på støtte de første 8 ukene. Men det som er saken er jo at jeg da også har vært uten inntekt de siste månedene før jeg eventuelt sier opp. Hva vil utregningsgrunnlaget for arbeidsledighetstrygd være da? Dersom jeg velger å å si opp min nåværende jobb så kommer jeg selvfølgelig også til å være på utkikk etter ny jobb, men det er jo ikke sikkert det går i orden med en gang. Derfor greit å vite litt om dette. Noen som kan svare meg på dette?
Gjest mphs Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Karantenetiden begyner først når du er ferdig med permisjonen. Og dagpengene blir beregnet fra lønnen året før eller i noen tilfeller de 3 siste årene.
børdi Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 om du har tjent over beløpsgrensen som er ca 100 000 foregående år, så har du krav på arb trygd fra nav... De regner ut fra siste års inntekt, altså om du skulle søkt nå,, så ville de gått ut fra år 2007... Du får da noen å 60 % av arb inntekten din enten siste år, eller de beregner ut fra de 3 siste årene... Alt etter hva som lønner seg for deg... Men som sagt du må ha tjent over rund 100 000 siste året, Husker ikke ekstakt beløp... Du må melde deg som arb søker så snart du ikke har arbeid, og du må legge ved kopi av sluttårsak(oppsigelsen) så de 8 ukene med karantene får du ikke ta i den utvidede permisjons tiden din, de kommer da etter oppsigelsestiden også, om du skjønte det... så i realiteten for ditt vedkommende må du gå uten inntekt i 8 mnd.. Men ring nav kontoret i kommunen din og snakk med de...
kristin2 Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2008 Tusen takk for svar. Tviler på at jeg kommer til å stå uten jobb så veldig lenge, men det er greit å vite litt om hvilke rettigheter man har. Trudde nesten det var sånn at jeg kunne si opp noen måneder før jeg egentlig skulle tilbake. Og dermed kunne få støtte etter endt oppsigelsestid og de 8 ukene, uavhengig av hvor lang ekstra permisjonstid jeg har søkt arbeidsgiver om Det er jo bare arbeidsgiver som vet at jeg har søkt om lengre permisjon og dermed har innvilget dette. Får jo ikke noe støtte i denne perioden annet enn fra sambo og sparepenger. Uff, nei nå går det litt rundt her i hodet,haha...begynner bli litt sent ja:)
Sjokoladekaka Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 er ungen over 1 år så får du vel kont.støtte?
kristin2 Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2008 Ja det stemmer ja. Det hadde jeg nesten glemt. Den begynner vel en måned etter at barnet har fyllt 1 år tror jeg, er det ikke sånn det fungerer? Nei nå surrer det så rundt i hodet på meg så nå er det natta. Men tusen takk til alle som har svart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå