Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev her for noen dager siden et innlegg om at vi har lyst å prøve å gi jenta vår litt grøt. Hun spiser så ofte og så mye, at det begynner å skremme meg og jeg ser klar at hun trenger en annen type mat.

I dag har hun fått 200 ml mme til hver måltid ( fikk tidligere 165 ml, trodde at hun hadde kanskje bare behov for mer ), og allikevel krevde hun mat hver1,5 time. Det er mye og det er ofte, selv på så lite barn. At hun var sulten og ikke skrek av andre grunn har jeg ingen tvil om, maten forsvant på nesten 1 minutt. Så vi bestemte oss å introdusere noe annet i håp at hun blir mer mett på det. Valget står mellom grøt og velling. I dag har jeg gitt henne et slags smaksprøve med maisgrøt. Laget litt slik at det hadde konsistens litt tynnere enn yogurt, og ga henne litt og litt, ca 1,5 ts til sammen. Hun har ikke spyttet det ut, det så ut som om hun likte det, men jeg hadde følelse at den nye tykkere konsistens er noe helt nytt for henne og hun vet ikke helt hva hun skal gjøre med det når hun får det i munn. Hun har mer slikket det enn svelgt så det ut som. Lurer på om det er vanlig at ungene reagerer sånn ved første forsøk, eller jenta min er rett og slett ikke klar for det ennå ? Vurderer også å prøve med velling, slik at hun kan bli mer mett og samtidig bli forsiktig vant til mat med andre konsistens enn melk. Men har kommer spørsmålet: finnes det noe som faktisk heter velling, som man kan kjøpe i pakker akkuratt som grøt, eller lager man velling selv ved å tilsette grøtt til flasken og gjøre konsistens litt tykkere ? Dumt spørsmål, men jeg vet rett og slett ikke. Og har sett i mange butikker, fant ingenting som heter velling ( så derimot det i Danmark ).

Så, til å begynne med og uten å overdrive, hvordan lager jeg velling, hvordan introdusere det og hvor mye skal barnet få ? Jenta er forresten 3,5 mnd.gammel.

Takker på forhånd for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har brukt vanlig grøtpulver (maisgrøt),lagde dette til en litt sørpete melkevelling og klippet større hull i flaskesmukken.

Skrevet

tyyyynn grøt i flaske med litt større hull/flere hull burde gjøre seg=)

ikke alle barn "vet hva di skal gjøre" når di blir introdusert til noe nytt, men det kommer seg, venn babyen til det gradivis så går det sikkert bra skal du se=)

Skrevet

hvor gammel er hun da?

tror nok de fleste barn reagerer sånn du skriver på å få noe med tykkere konsistens i munnen, men de blir fort vant til det. jeg ville nok heller valgt å venne henne til grøt, eller du kan begynne med litt grønnsaks pure' mange småttiser liker godt smaken av grønnsakspure ( nestle har 4 mnd glass) og man kan like gjerne begynne med det... ha litt tolmodighet og beregn et par uker på tilvenning.

jenta mi på snart to får velling i flaske på kveldene, det selges 8 mnd velling på meny og spar i allefall... det er mye vanligere å bruke velling i sverige og danmark, så der er utvalget litt større:o) men hvis jenta di er rundt 4 mnd og får mme, så er hun sikkert klar for litt fastere føde, så jeg ville nok heller valgt den løsningen:o)¨

uansett lykke til! ;o)

Skrevet

vet ikke så mye om velling selv jeg, så dytter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...