Gå til innhold

ang. 50/50 - på papiret

Anbefalte innlegg

Skrevet

men egen avtale - feks annenhver helg + en dag i uken i praksis...

noen som gjør sånn?

hva kan nav si på det?

hvis det er to unger, og de har to forskjellige adresser. altså en uke her og en uke hos den andre.....

sjekker de om de virkelig bor slik?

for innimellom må det jo være lov at ungene tilbringer tid sammen, selv om de har forskjellig adresse......??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav sier vel ingenting på det.

Men da får ingen av dere noen stønader da.

Skrevet

jo hvis en foreldre har hovedansvaret for den ene, og den andre for den andre...... så får de ekstra barnetrygd for 1, barnehage dekket ? og skatteklasse???

ikke vet jeg helt sikker, jeg får bare høre....

Skrevet

Sånn du mente.

Da kan det nok bli litt pes, om det blir oppdaget ja

Skrevet

hvoddan oppdager de det og hvordan kan de vite.....

Skrevet

Hvis det der skal fungere må dere vel ha 60/40 deling på ungene (begge har ett barn 60% og ett 40%) på papiret, ikke 50/50, ellers får dere, som noen nevnte, ingenting (eller, noe får dere jo, men mindre enn ved 60/40). Har hørt at flere NAV kontorer "godtar" at det gjøres, men vet jo ikke om dette gjelder din kommune da.

Her er noen artilkler om emnet:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=109390

http://www.dinside.no/php/art.php?id=110642

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg og barnefar har hovedansvaret for ett barn hver - både på papiret og i praksis. Da vi snakka med dama på familievernkontoret fortalte hun at det finnes faktisk en del som har 60/40 og 40/60 på papiret, men praktiserer 50/50, og at NAV ikke greide å holde oversikten over sånne ting.

Skrevet

ok... 60/40 da...

men det blir ikke 50/50 vi kommer til å praktisere, men 70/30 ca, sånn - annenhver helg og en dag i uken.... hva nå det blir...

Skrevet

Vær imidlertid obs på at den dagen nav får et tips.... og dem kommer det mange av... da blir det anmeldelse for trygdemisbruk og har det pågått så lenge at utbetalt stønad overstiger ca 90 000,- er man over på strafferammen for ubetinget fengsel for BEGGE foreldre- stakkars unger !!!

Skrevet

Jeg er sikkert hyklersk, men jeg synest ikk det er like greit å gjøre dette når man har tenkt å ha 70/30 som når man egentlig ønsker 50/50, men ikke har økonomi til det. Jeg vet; snusk er snusk, men det er en forskell. Synes det er merkelig at staten "straffer" foreldre som ønsker å samarbeide mest mulig (jeg vet at mange uansett ikke liker 50/50 deling, men jeg skjønner ikke helt forskjellen på å pakke sakene sine annen hver helg og hver onsdag, enn hver søndag jeg da). Selv har jeg vokst opp med 70/30 deling, og det var absolutt ikke nok. Tenkte ikke på det da, men ser det i ettertid. Kan man ha 60/40 kan man ha 50/50 mener jeg. Det forutesetter jo at barnet har et rimelig likeverdig hjem begge steder da, at de ikke konstant bor i bag. Det der derfor jeg mener at foreldre som deler 50/50 hvertfall burde fått stønader, slik at de har råd til å hå dobbelt opp av en del ting.

Skrevet

Hei !

en ting er hvordan regelverket BURDE være og hva man mener om det, en annen ting er hvordan det FAKTISK ER....

Om man ikke er enig i lover og regler får man jobbe for å endre dem, ikke BEVISST gå inn for å bryte/svindle... Det er jo akkurat det samme med øvrige regler i samfunnet, om det er fartsgrenser, skatteregler eller vilkår for trygdeytelser ( arbeid når man er sykmeldt eller utgi seg for å være alene med omsorg for barn .)

poenget mitt her var at ved å bryte den tillitten som stønader for alenefrsørgere er bygget opp over ødelegger man for det første for de som virkelig er alene ( strengere vilkår og kontroll, blir det for mange som misbruker blir det for dyrt for samfunnet og man risikerer i værste fall at regelverket endres til DÅRLIGERE ordninger enn de vi har i dag).

Som foreldre risikerer man i tillegg at ungene får en periode hvor foreldrene er borte fra dem pga soning i fengsel... synes ikke det viter om særlig stor omsorgsevne- bevisst bryte regler når man vet mulige konsekvenser for ungene.....

Skrevet

I Oslo så går det fint å dele ungene mellom seg på papiret for at begge skal få stønader sov, men i f.eks. Asker går det ikke. Sikkert enklere i større byer.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet. Har dere tenkt å ha hovedomsorg for et barn hver, med avtale på papiret om 50/50 samvær? For isåfall vil jo ingen av dere ha rett på noen stønader fra NAV.

Har dere derimot omsorg for ett barn hver - og avtale på papiret om samvær annenhver helg og en dag i uka, eller, mindre enn 50% samvær, vil dere begge ha rett på stønader fra NAV.

Om ungene er sammen under samvær har ingenting å si.

Bare den ene ungen er hos den andre, samværsforelderen, mindre enn 50%, vil dere ha rett til stønader fra NAV. Bare sørg for at ungene er noen dager mer per mnd hos hovedomsorgsforelderen så går det nok bra.

Hvis dere derimot har avtale på papiret om samvær f. eks annenhver helg, og praktiserer 50/50 samvær, er det en helt annen sak. Men dere kan jo også ha 60/40 ordning. Da er det kun snakk om 2 dager mindre samvær per mnd

Håper jeg forsto innlegget ditt riktig HI :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...