Gå til innhold

hvor mye prater barnet deres på 2 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun blir 2 år 10 feb og prater så mye,det er setninger og det er veldig sjeldent vi ikke forstår hva hun sier,til og med andre skjønner henne.Hun klarer vanskelige ord som badekar,helikopter og alt annet sier hun vel egentlig.....

Er dette vanlig? har ikke vært borti barn på den måten før,så lurer litt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår prater også unormalt bra:-) Språket hans er så godt som fullt utviklet, han forklarer seg kjempegodt og kommer med mange morsomme gullkorn! Kjempegøy:-) Tror ikke det er vanlig å prate så bra i en alder av 2 år egentlig...

Eneste som mangler nå er "r"-lyden, men tro det eller ei, den er snart her den også faktisk. Har lenge lagt merke til at han har en enormt bra hukommelse når det gjelder små episoder, ting han har hørt og sanger vi har sunget for han. Nå synger han alle nattasangene sammen med oss, den ene har 4 lange vers til og med:-)

Skrevet

Jeg var forresten også veldig tidlig til å prate ordentlig... Merker han har lett for å lære seg språk. Aper etter alt han hører, veldig gøy når han sier engelske ord og uttrykk da, hehe!

Skrevet

ååååå!!!!! så flink han er da:) og vi som trodde tulla var et geni:D

hun og prater i fulle setninger,sier hvor hun har vondt og masse greier."R" begynner å komme på sin plass den og har jeg merket i det siste,er så moro å høre på disse veslevoksne barna:)

Skrevet

Jenta vår er 2 år og 4 mnd.. Hun snaker mye og plukker pp nye ord hele tida. Babler litt innimelom,men snakker som regel klart og tydelig. Hun synger også helt nydelig, treffer tonene :-)

HUn har sagt ord som feks Appelsin, apekatt, brannbil, lastebil, orangutang og ange andre vanskelige ord siden før hun var 2 år. Hun går ike i barnehage, men har blitt godt stimulert ved hjelp av øker, sangleker og sangbøker fra hun var baby. Lillesøster på snart 9mnd sier; mamma og pappa, nei, hei og hade :-) Hun kan nike, riste på hode og vinke hade og viser så stor hun er når vi spørr... Går rundt bord og benker og begynner å vise teg til å slippe seg når hun står.

Barn som blir stimulert og pratet med blir svært ofte tidlig ut med språket.

Skrevet

Mi på 2 år og 4 mnd prater også veldig masse. Sier setninger, forteller hva hun har gjort i barnehagen, synger hele sanger med flere vers som hun kan utenatt osv. Vi to sitter faktisk med middagsbordet og fører en samtale...jeg tenker at ho er veldig flink til å prate for alderen, men det er tydligvis flere... :)

Skrevet

Flott å se at flere ser nytten av å stimulere barna sine med sanger, bøker og masse prat:-)

Jeg har pratet med lillemann om absolutt alt han har sett meg gjøre og som han selv har gjort. Har sunget en hel masse og elsker å lese for han:-)

Skrevet

Vesla mi prater også veldig bra. Hun bablet mye til hun var ca 20 mnd å etter det så begynte hun å si nye setninger hver dag. Nå forstår hun omtrent alt jeg sier til henne, utenom vanskelige ord da. Men vanlig hverdagsspråk skjønner hun. Å vi kan sitte å ha lange samtaler å det er så morsomt å kunne snakke ordentlig med jenta mi :) Erfaringen min er at når de først begynner å snakke setninger så går det ganske fort fra en setning til hundre setninger.

Morsom tid dette :)

Skrevet

det tenket vi og:D

er moro å ha samtaler med de,plutselig så kommer det frem "nei,det gåkke ann mamma,jeg søla" så ler hun:)

Skrevet

Det er UTROLIG viktig at vi gjør dette med barna våre. Helsesøster sa hun hørte stor forskjell på FRISKE barn som var stimulert språklig og motorisk og de som ikke var stimulert. Barn som blir stimulert aktivt fra de er svært små får et forsprang i forhold til de som ikke blir det. De klarer seg som regel bedre i barnehagen og på skolen.

Skrevet

Jeg har også en snart to-åring som snakker uvanlig bra. Sier lange tydelige setninger og synger nesten hele sanger.

Fikk et språkskjema fra helsestasjonen som vi skal fylle ut og ta med til toårskontrollen, der det står oppramset masse ord som man skal krysse av hvis barnet kan å si de. Kunne krysse av på alt. Og så skal vi skrive opp de tre lengste setningene vi har hørt barnet si.

Storesøstera var rundt fire år da hun var på samme nivå, men hun var heller sen med språket. Var nesten bare babybabling da hun fylte to år. Rart hvor stor forskjellig det kan være på søsken..

Skrevet

Lillegull her er snart 22 mnd og snakker også ganske mye. Ord som gravemaskin, lastebil, helikopter osv kommer ut helt rent. Har stort sett bare 3 ords setninger, men setter ofte sammen setningene, typ: Jeg heter XXX, XXX 1 år:-)

Han vil nok mer enn han kan også, for enkelte "regler" kommer litt fort: "Hadet på badet din gamle sjokolade" blir ganske enkelt: Hadebadesokolade.

Får oss ofte en god latter når sjønnasen skal prøve seg på noe vanskelig, det er ikke alltid like lett å uttale alt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...