Gå til innhold

Tar dere vare på betalte regninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står jo på kontoutskriften hver mnd, men er så usikker om jeg bør ta vare på de i tillegg. Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Tar vare på alle bilag i minst 5 år.

Det minner meg forresten om at jeg sikkert burde ryddet og fått kastet en del som garantert er eldre enn 5 år......

Skrevet

Ja, det gjør jeg og har alltid gjort. Kaster de etter noen år da:-) Synes det er smart å ha litt orden i sysakene:-)

Skrevet

Ja, her tar vi vare på alle betalte regninger, kvitteringer osv.

Legger de i en boks med lokk, som vi skriver årstall på. Så nå har vi nettopp arkivert boksen 2007, og begynt på 2008 :-)

Hørt at de skal tas vare på i minst 3 år, men har en tante som fikk et krav på ubetalt regning som var 7 år. Hun fikk beskjed om at de skulle tas vare på i 10 år. Hun kunne finne regningen da, og fikk bevist at hun hadde betalt...

Skrevet

oi.. jeg river bare regningen i 2 og kaster den i søpla stolt som hane for at den er betalt jeg... hehe =)

Skrevet

tar vare på de i minst 3 år..,

Blir fort lengre,for er litt sløv med å rydde opp i de betalte regningene..

Skrevet

Tar vare på alle en god stund.

Ihvertfall ca 2 år.

Da makuleres det :)

Skrevet

Har lagret kontoutskriftene mine tilbake til 2003. Står jo veldig klart og tydelig der hva som er betalt og til hvor og når. Er ikke det nok å komme med hvis man får et krav på seg?

Har betalte regninger liggende og, men har ikke noe årntli system på de.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Ser ikke helt vitsen, når jeg kan finne alle betalte regninger igjen i nettbanken.

Skrevet

Jupp.. Satte inn i permen seinest i ettermiddag..

Blir maraton-rydding annehver måned, tenker jeg.. Lagrer i arkivhyller til de er "smekkfulle"..

-Har hørt at man bør spare på dem i minst 5 år..

Skrevet

Jepp, jeg har god orden der. Har ringperm med skilleark delt i 12, hvor regningene settes inn etterhvert som de blir betalt. Noterer også dato på regningen for når de ble betalt. Sparer på permene minst tre år, så makuleres innholdet.

Skrevet

men selvom man har regningen liggendes hjemme så er jo ikke det noe bevis på at den er betalt??? Beviset finnes jo i nettbanken..

Skrevet

Hihi, dette diskuterte jeg med venninna mi i går faktisk! ...og vi var skjønt enige om at det hjelper lite å komme til f.eks kommunen med en regning der jeg selv har skrevet "betalt 18/1-08" og påstå at den er betalt!

Virker som den "gjemme på bilag"-regelen henger igjen etter gamle dager da man fikk stempel i banken? Eller hva?

Forøvrig samler jeg på alt selv, for jeg synes det er greit å kunne gå tilbake og finne regningene dersom det er noe...greit å ha fakturanummer og slikt. Ikke bare å finne igjen alt på nettbanken hvis man f.eks bare har et beløp å gå etter og ingen dato for når det var betalt.

Skrevet

Hjelper jo ikke å finne regningen.. Kan jo ikke bevise at man har betalt fordi man har regningen.. Da må man jo ha en kvittering fra banken/kontoutskrift. Og de er pålagt å ta vare på bilag i ti år. Så det er ingen vits i å samle på betalte regninger..

Skrevet

Ja, tar vare på alt og setter de i permer, en perm for hvert år i minst 5 år :-) Så her er det orden i sysakene.

Skrevet

Når man ser på kontoutskriften er det ofte vanskelig å vite hva man har betalt for. Dato, sum og mottager fremkommer jo, men å finne en spessiell overføring, og å vite om man har overført riktig beløp, det kan være vanskelig.

Når det er sakt så tar jeg bare vare på bedriftens bilag, ikke de private. Mulig jeg burde det.

Skrevet

Enig! ikke noe vits å ta vare på en giro du selv har skrevet at du har betalt den vel :o)

Det holder i massevis å ha de i nettbanken.

De litt viktige giroene med en del viktige spesifikasjoner scanner jeg og lagrer på dataen.

(ordrenummer, kundenummer, garantier ol)

Skrevet

Fekk faktisk trøbbel pga dette for ei tid tilbake. Det var ikkje nok å kunne vise til kontoutskrift, ei heller at banken skreiv at den var betalt. Måtte ha kvitteringa(rekninga) og så sammenlikne alle opplysningar.

Då blei det godkjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...