Gå til innhold

Hvordan er en navnefest vs dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært på begge deler? Hvordan fungerer en navnefest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

omtrent på samme måte som en dåp, bare uten det religiøse.

Ønsker barnet velkommen til verden bla bla bla osv. Veldig flott og høytidlig sermoni igrunn

Skrevet

Er det flere samtidig da eller? Koster det noe?

Skrevet

ja,dette lurer jeg også litt på...er det human-etisk forbund man kontakter da eller??skal ha navnefest,men tenkte det skulle være noe a la en bursdag...

Skrevet

Dette fant jeg om navnfest på human.no:

formålet med Humanistisk navnefest er å markere en av livets store begivenheter med en seremoni på humanistisk grunnlag. I første rekke handler det om å feire at et barn er født og har fått sitt eget navn, en identitet og å ønske barnet velkommen til verden.

Humanistisk navnefest arrangeres av Human-Etisk Forbund og er en vakker og glad seremoni på et humanistisk og ikke-religiøst grunnlag. Seremonien er en feiring av barnet. Foreldrene tar barnet med for at alle som er til stede, "samfunnet", skal få hilse barnet velkommen og barnets navn skal bli "offentlig" kjent. I tillegg til en hovedtale og overrekkelse av en navnetavle inneholder seremonien ulike kulturinnslag. Musikere spiller stemningsfulle toner på piano, fiolin eller et annet instrument og det kan være diktlesing og sang av solist eller kor.

Seremonien varer i underkant av en time og foregår i et velegnet lokale i nærmiljøet med plass til barnets nærmeste og familiens venner. Ofte vil arrangementene finne sted i rådhus, kultur- eller samfunnshus. Navnefest holdes i de fleste større byer.

Alle som ønsker det kan delta. Det er ingen krav til medlemskap i Human-Etisk Forbund.

Vet det koster noe, men husker ikke helt prisen... lurer på om det var ca 1400kr for ikke medlemmer og ca 900 for medlemmer... men dette er jeg ikke sikker på

Skrevet

Okay!

Hørtes ut som en fin seremoni! Får se hva vi velger når tiden kommer..:)

Skrevet

Anbefaler navnefest - veldig koselig og barnevennlig. Fine sanger og taler til barnet. :)

Skrevet

Vi ønsker egentlig ikke å ha navnefesten gjennom human-etisk forbund (blir han medlem der da isåfall?) er det andre måter å ha navnefest på enn gjennom human-etisk forbund? som et vanlig besøk eller noe?

Skrevet

Litt dumt men; bruker en dåpskjole på en navnefest?? Tror familien kommer til å syns det er greit nok at vi ikke går for dåp - men litt trist at dåpskjolen som har vært brukt i generasjoner ikke blir brukt mer? Er det vanlige finklær som er normen?

Skrevet

Vi hadde navnefest til datteren vår. Jeg var også veldig usikker på hva dette gikk ut på. Det viste seg å være midt i blinken for oss. Vi hadde navnefest på et lite sted, og datteren vår var eneste barnet. Tilsammen var vi bare 16 stykker. Tenkte i utgangspunktet det kunne bli litt rart, men det ble bare veldig hyggelig og alt fokuset ble på veslejenta vår. Hun fikk bildet sitt i programmet og talen var skrevet spesielt til henne. Kjempefin seremoni. Sang og tale, flott pynta lokale og høytid. Varte 30-40 minutt. Pris:1500,- (noe det absolutt var verdt). Vi hadde kjøpt finkjole til henne, men det er like vanlig å bruke dåpskjole. Personlig syns jeg dåpskjole hører til kirken, men dette får man vurdere selv.

Noen velger å ha en privat markering med venner og familie. I vår familie er det ingen "talere", så da var navnefest et veldig fint alternativ.

Har hørt at det ofte er mange som ønsker navnefest for sitt barn og man bør derfor ta kontakt med Humanetisk forbund tidlig for å være sikret plass.

• 4 uker senere...
Skrevet

Vi har hatt navnefest i egen regi 2 ganger. Syntes det var veldig ok. Passet for oss iallfall.

I velkomsttalen sa vi noen ord om barnet, hvorfor navnet var valgt. Hva det betyr osv. Og hvem vi har avtalt at skal være verge for barnet. (dersom vi skulle dø/ikke kan ta hånd om barnet lenger)

Vi ba inn de nærmeste til middag. Deretter kaffe/kaker. Første gangen privat, med nummer to på serveringssted. Går nok for serveringssted med nummer 3 også! Syntes det var aller enklest i forhold til mine og dine, skilte og nye forhold osv. Samt vi slapp alt maset, det ble en flott markering hvor vi foreldre slapp å styre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...