Gå til innhold

Dette er til alle som har god erfaring med hunder:(spørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye skal man forvente av en "ny" mellomstor hund på 1-2 år rundt en 2-åring?

Hva forventer man hunden skal "tåle"?

Hadde en liten episode her i dag, hvor gutten stakk fjeset sitt oppi hundens fjes, og hunden ble tydelig irritert, bjeffet og gikk bort. Den beit ikke, men skremte vettet av lillegutten.

(pappan var i samme rommet, for jeg vil ikke de skal være alene.Noensinne..)

Ble redd,jeg :o/

Skeptisk til om vi skal beholde han...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder bruker dempende signaler for å si ifra til oss og andre hunder at "nå er det nok, nå må du backe off litt".

De prøver gjerne mane ganger før de til slutt føler at du enten må bjeffe, knurre eller i verste fall bite.....

Veldig ofte får vi ikke med oss disse signalen, ofte fordi vi ikke vet at hunden bruker dem.

Typiske signaler kan være å slikke seg på snuten, klø seg, gjespe, se bort og mange fler.....

Skjønner at dere ble redde, men hunden har nok prøvd å si ifra flere ganger før den bjeffet!

Skrevet

Takk for svar. Det så nesten ut som om hunden skjemtes etterpå....

Hunden er helt utrolig snill, men nå har vi bare hatt han i ei uke.

Personligheten hans er veldig fin,og man kan stikke handa nedi maten hans uten at han knurrer. Han er leken og oppvakt, men jeg tror ikke han er vant til så små barn, selv om de i adopsjonsbyrået sa at han har vært i et hjem med 3 barn.

Jeg skjønner de ikke kan "ta alt" av irritasjon fra småbarn, men elghunden vår kan han omtrent sette seg på, og hun sier ingenting..Men hun har jeg jo hatt i ni år, så hun vet at det ikke er noe farlig.

Skrevet

var nok et signal på at han ville være i fre og at nå var det nok, og som du selv sier, så trekker han seg tilbake som et resultat av det=) hvilken hund er det?=)

Skrevet

Det er en blanding av husky og schæfer.

Skrevet

Hvis han bjeffer til allerede når han stikker ansiktet oppi ansiktet til hunden, hva gjør han da når gutten din begynner å løpe etter han, koseklemme hardt på han etc?

Veldig bra hunden gikk unna, men når han er så "gammel", og reagerer så fort, ville jeg ikke hatt den...

Men nå er jeg veldig streng på slike ting da! :o)

Skrevet

Det er ganske vanlig at han kvepper til og bjeffer litt, spesielt når han ikke er vant til dine barn enda. Det at han skammer seg viser bare at han har sunn fornuft og ikke vil være slik om han kan unngå det. Vær tålmodig og forsiktig med ham, så varmer han nok opp og så kan hele familien sette seg på ham til neste år. ;o)

Skrevet

Må legge til at jeg har hatt hund hele livet og jobbet i kennel.

Skrevet

Nå så jeg på linken at han i tillegg er en unghund, da er det jo bare å forvente slikt når han i tillegg er omplasseringshund! Han må få tillit først, det er begrenset hvor fort dere kan forvente at han skal skli inn når han har levd slik.

Skrevet

Skjønner godt du ble redd men mener også det var bra hunden sa fra. Han har jo ikke så mange måter gi beskjed på;) Er verre med en hund som ikke gir signaler. En annen ting er at hunder kan reagere når en lener seg ned på deres str og ser dem i ansiktet. Om en da gliser i tillegg kan det faktisk minne om å vise tenner, og være tegn på aggresivitet. Litt teit forklart men håper du skjønner:D

Har selv en stor hund og en liten kar og en er såklart bestandig på vakt. jeg var utrolig skeptisk før lillemann ble født men det har gått over alt forventning. Gi det litt tid så hunden får bli skikkelig trygg på dere.

Skrevet

Jeg føler den unngår minstemann litt, så jeg tror han er litt utrygg på så små unger. Men som mange sier, så tør han kanskje opp litt etterhvert.

Han har faktisk en varm og fin personlighet, og fortjener et hjem snart. Mannen min vil gjerne beholde han,men ikke for enhver pris.

Uff,for et hundeliv =o)

Jeg stoler aldri på noen hunder uansett, - liten eller stor. Mht småbarn.

Men var jammen ikke sikker på hvor mye jeg kan godta rundt det at en hund sier fra på en sånn måte.

Skrevet

De farligste hundene er jo de som biter uten å gi noen advarseler, så han dere har jo vært "flink" å advart lillegutt. Gi han litt tid, er jo mye som er nytt for han også, og det er jo ikke sikkert han har hatt det så lett i livet.

Skrevet

Hadde jeg vært dere hadde jeg kontaktet noen som har greie på hund og som kan komme hjem til dere å hjelpe. Antagelig har episoden som utspant seg bygget seg opp av "noe", altså at det var en grunn til reaksjonen. Dessuten kan et slikt utbrudd være både irritert og invitasjon til lek feks, så det er fryktelig vanskelig å svare på når man ikke så episoden. Er du helt sikker på at det var av irritasjon?

Hadde jeg vært dere hadde jeg bedt om hjelp for å sjekke bikkja. Husk at også en veterinærsjekk kan være gunstig - en skadet tann feks kan gi agressiv hund i ytterste konsekvens. Dessuten kan dere få litt tips om innredning av huset slik at bikkja får frisoner fra barna etc

Skrevet

Og jeg vil legge til følgende:

IKKE la noen her berolige deg (eller løpe å avlive bikkja selvfølgelig). Få noen til å se på dyret irl så du ikke gjør noe dumt.

Ingen som driver seriøst med hund og adferd utfører "langdistanse analyse" av bikkjer på denne måten over nettet!

Skrevet

Hunden har hatt bra sjekking som det er. Det er et seriøst adopsjonsbyrå, og han har nettopp vært hos veterinær, ved flere anledninger, i forbindelse med ei brukken tå.

De driver dessuten ganske bra sjekk på dyr de formidler videre.

Så den biten er jeg ikke redd. Han er en ung fin hund, og har ikke vondt noen steder.

Jeg tror den rett og slett ikke liker at en toåring kommer rett i ansiktet hans, og mannen min sa han tror gutten blåste på han. Så det er mulig han bare sa at nok er nok, på sin egen måte.

Den ser frisk og kjekk ut. Akkurat nå ringte faktisk dama fra adopsjonsbyrået, så gubben forteller om episoden...

Jeg vil gjerne gi hunden mere tid, for jeg tror det kanskje har med usikkerhet å gjøre, i og med at det er et nytt hjem for han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...