Gå til innhold

Forvirret..trenger gode råd!Gjerne sykepleiere/studenter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg er gravid i uke 20 og går siste året på sykepleien. Planene er/var å fullføre. Men så begynte praksis nå i jan. og de visste på forhånd på praksisstedet at jeg var gravid. Likevel fikk jeg en turnus som ikke ligner grisen ( synes jeg). Full fres..masse aften/dag etterhverandre..to helgevakter og to nattevakter. Jeg ba om å få endre på noen av vaktene, men nei..fikk endret på en vakt. Så det innebærer lite søvn noen netter.. pluss at jeg har fast helgejobb annenhver helg utenom. Så det vil bli 3 helger på rad og en helg fri og så 3 helger på rad igjen. Uforsvarlig mener jeg! Har prøvd i 2 uker..og det er ganske tungt på den posten jeg er på. Har vært hos legen, men får ikke sykemelding på natte vaktene!!! (forbanna!) Alt et mitt problem..og læreren min rådet meg til ikke å jobbe utenom praksis! mn jeg må jo betale regninger, og jeg jobber bare 4 dgr. i mnd!

Burde jeg ta permisjon de 8 resterende ukene eller burde jeg ta meg samme og fullføre selvom det blir tungt fysisk og psykisk i noen uker fremover? Skal uansett fullføre alt annet ( hovedoppgave)..så hvis d blir permisjon i 8 uker får jeg jo stipend fra lånekassen helt til babyen er 10 mnd. for da er jeg jo fortsatt under utdanning og har ikke fullført. Så økonomisk lønner det seg å ta permisjon...(har snakket med rådgiver og alt er klart)

Er møkk lei, lite motivert..sliten.. men ellers i fin form! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

viss det lønner seg for deg økonomisk tror jeg jeg ville tatt permisjon. Det er jo bare praksisen du må ta opp igjen da seinere.

Kanskje kommer du også på et annet sted i praksisperioden din da som er greiere.

Men turnusen i praksis skal jo kunne tilpasses ganske mye. Når jeg var student klarte vi å tilpasse turnusen min både til annen jobb, og utenomskole aktiviteter. Det var ikke noe problem, så de burde jo kunne tilrettelegge litt for deg også...

Skrevet

Da jeg var student og var i praksis, var det vi selv som satte opp vaktene våre. Eneste kravene var at vi skulle jobbe 1 helg, og minst 1 natt. Ellers kunne vi jobbe dag/aften etter som det passet for oss selv.

Hvis det er så firkatet som du sier, og du er sliten og alt det der, bør du ta permisjon. Økonomisk kommer du jo godt ut av det også.

Ta vare på deg selv, nyt siste del av graviditeten, og lykke til med utdannelsen!

Klem

Skrevet

Hei jeg jobber selv som sykepleier og fikk endret turnus med en gang jeg var gravid da nattevakter ikke er heldige når en er gravid. Det øker sjansen for abort, så det er fast prodedyre på sykehuset der hvor jeg jobber. Jeg mener du har krav på å få tilpasset en turnus som du mestrer nå under graviditeten. De skal jo i utgangspunktet tilrettelegge for studenten og læresituasjonen. Når det gjelder din jobb så hadde jeg tatt opp med legen igjen og forsøkt å få sykmelding under praksisperioden så du ikke sliter deg ut.

Ta vare på deg selv!!! Lykke til.

Skrevet

Huff, høres slitsomt ut. Kan du ikke få sykmelding for helge jobben din da?

Jeg ville også ha snakket med skolerådgiver ang dette. Er temmelig sikker på at skolen har plikt til å legge ting til rette for deg, bla ordne det slik at du får en ok turnus.

Masse lykke til:)

Skrevet

Husk at som student så er du ikke en del av turnus. Du skal derfor i størst mulig grad bestemme turnus selv. Eneste kravet om jeg husker riktig er at du må gå minst 50% av vaktene med kontaktsykepleier.

Du skal også kun gå 30 timer i uka, og ikke faste helger. Det er iallefall slik jeg måtte forholde meg når jeg var student. Nå når du er gravid, så burde avdelingen iallefall legge turnus til rette for deg.

Og kan/vil de ikke det så fortjener de ikke at du er der. Du er faktisk en gangske god hjelp for dem, om ikke de første dagene så iallefall etterhvert.

Snakk med avdelingen. Hvis ikke de legger til rette så hadde jeg sykemeldt meg....eller tatt permisjon.

Uansett, lykke til.

Skrevet

Jeg tror jeg ville gått til praksisansvarlig eller liknende på høyskolen og snakket med vedkommende. Fortell at dette ikke fungerer for deg, og om det ikke blir foretatt endringer så må du ta permisjon. Regner med at de da vil forsøke å hjelpe deg.

Nesten litt rart at legen ikke ville gi deg sykemelding... -kanskje du også burde byttet fastlege og prøvd en gang til?

Det greieste er jo kanskje å ta permisjon ja - selv om det sikkert hadde vært veldig deilig å bli ferdig med ukene nå. Særlig siden du nå ikke har et lite barn hjemme ...

Kanskje du bør oppsøke studentrådgivningen..?!

Skrevet

Tuusen takk for mange gode råd, slike råd som jeg håpet på!! :-) Jeg har vært og snakket med to forskjellige rådgivere på skolen..hun ene sa at jeg skulle gitt beskjed på forhånd at jeg var gravid for da hadde jeg kanskje blitt plassert et annet sted i praksis. Greit nok, d er min feil. Men jeg har kommet på noe som heter student tett post..med 7 studenter og alt skal være sååå bra, noe det ikke er! Vi fikk alle utlevert en turnus, vær så god å følge den! Ingen andre studenter jeg har snakket med som har det sånn! De fikk sette opp turnus en god del selv, så lenge de følger kontakt spl. til en viss grad! Til og med min sambo har det slik! Jeg har prøvd ALT i min makt å få ting i orden..men nei. Læreren var til og med glad at jeg hadde "tatt til fornuft" og valgt å bare godta alt og prøve! Det er snakk om en stor post på et av Norges tre største sykehus!

Har prøvd, og godtatt, men gidder ikke mer jeg! Vi har mange som kan passe babyen når hun er 6 el. 9 mnd mens jeg tar opp igjen praksis! Eller faren kan ta pappaperm.

Så sender inn permisjonssøknad, jobber mer på fastjobben min (hjemmesykepleie og barnehage) og tjener gode penger i 8 uker fremover :-) Jo hoo!

Skrevet

Ja du skal ta deg permisjon med GOOOOD samvittighet! Jeg bestemte meg nettopp for det samme. Er i uke 26, men ville gjerne gjøre unna praksis (2.året) før fødsel i april. Jeg har en del bekymringer med mitt første barn, pluss trøbbel med barnefaren. Da jeg begynte i praksis tenkte jeg at det kunne bli greit å ha noe annet å fokusere på enn personlige problemer. Slik fungerte det imidlertid IKKE. Det innebar så mye stress at jeg gikk rundt og var på gråten hele tiden. Legen sykmeldte meg TVERT, og studieleder berømmet meg for valget jeg tok. Nå er tida for å ta det med ro og glede seg over magen! Ikke for å stresse og være "flink".

PS: Merkelig at du måtte ha nattvakter. Det slapp jeg pga babyen. Det er jo kjent at babyen må spares for unødig stress. Og dette er jo helsepersonell, som skulle visst bedre! Skam seg, legen din! Og læreren!!

Skrevet

Jeg vil tro at det er mest lønnsomt for deg økonomisk å ta pemisjon, pga hvis du fullfører nå så får du ikke mye penger til permisjonen din i.o.m. at du ikke er student lenger og antagelig ikke rekker å få deg fast jobb innen du får babyen. Og dessuten er ikke 8 uker mye å ta igjen....

Skrevet

Er det ikke noe om at man må være fulltidsstudent for å få full støtte??:S...jeg hadde også gått for den løsningen alle sier her, fullføre alt det andre, men ta igjen praksis neste år etc..når du er så langt som du er i svangerskapet, blir det veldig tungt..tungt nok for de som ikke er gravide..vært i praksis selv med deltidsjobb ved siden av...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...