Gå til innhold

Hormonspiral og eggløsning...Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet om det er mulig å finne ut av når man evt har EL når man bruker hormonspiral??? For man har vel EL selv om man bruker spiral??? Vil da EL-tester kunne gi utslag eller får man ikke utslag pga spiralen??

Vi skal ta ut spiralen i april og vil da begynne rett på prøvingen. Men siden jeg har brukt p-stav i 3 år og gikk rett over på spiral etter det, vet jeg ikke hvordan syklusen min er lenger. Har tidligere hatt en syklus på ca 35 dager, men dette er ca 10 år siden så jeg er veldig usikker. Har veldig skjelden mensen nå når jeg bruker spiral så det er veldig vanskelig å vite sikkert.

Er utålmodig etter å begynne med prøvingen så jeg vil gjerne prøve å få en oversikt over syklusen min så fort som mulig...:-)

Noen som vet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Legen min fortalte meg følgene. Mange,de fleste faktisk mister eggløsning på hormonspiralen,men dette kan slå ut på eggløsningstester da spiralen sender ut hormoner.Det er ikke enkelt å få oversikt over syklusen sin,så lenge enn har spiralen. Første blødnig etter uttak av hormonspiralen,kan ikke regnes som mens og en bør derfor vente en periode til før en prøver på å bli graivd,slik at livmoren kan bygge seg opp å være klar for at egge skal feste seg skikkelig,hvis en ikke gjør dette er faren for en tidlig sa tilstede. Hun sa også at det siste er de lærde uenige om,noen sier at det er bare å satse på for fult med en gang.

Håper du ble klokere av dette.Lykke til med prøvinga

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Får vel bare være tålmodig og vente på den første skikkelige mensen da, så får vi ta det som det kommer :-)

Skrevet

Jeg tok ut hormonspiral, fikk blødning etter 2 dager. Fikk en mens og så ble jeg gravid. Jeg ville bare prøvd. Går det så går det, hvis ikke så er det bare å vente!

Skrevet

Hei. Jeg hadde veldig sjelden mens da jeg brukte spiral. Tok den ut, fikk mensen dagen etter, så ble jeg gravid på første forsøk. Er nå i 15 uke og alt står bra til. Men legen sa forresten at det kan ta en liten stund før en får igjen mensen. Han ble ganske overrasket når jeg ble gravid så raskt. ;)

Skrevet

Gratulerer til deg og lykke til videre :-)

Jeg har ikke hatt noen problemer med å bli gravid tidligere så forhåpentligvis blir det ingen problemer denne gangen heller. Har tidligere blitt gravid mellom 1 og 3pp så jeg håper at det går like raskt denne gangen ;-)

Skrevet

Har forresten hør at det ikke skal være like vanskelig å bli gravid igjen etter å ha brukt spiral som det f eks kan være etter å ha gått på pillen eller p-sprøyte, så her er vi optimistiske og ved godt mot :-)

Skrevet

Det stemmer,for du fjerne jo hormonene,så i utgangspunkte kan du bli gravid samme dag som du tar den ut,hvis du får eggløsning den dagen. Det som legen min mente at da var faren,var at en ikke hadde tykk nok slinhinne i livmoren,noe som gjorde at det ikke var gode nok vekstmuligheter til egget og dermed kunne ende i en abort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...