buggi med 2 jenter Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Barnet mitt på neste 15mnd er helt umulig å legge om kvelden...de siste ukene har hun holdt det gårende til langt på kveld. Jeg er helt fortvilet og vet ikke min arme råd lengre. Er helt utslitt for tiden. Noen som har noen råd å gi til en fortvilet mor?????? Noen som har en metode som fungerer???? HJEP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Stor_smil Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Hei! Ikke lett dette med søvn og barn. De endrer stadig søvnmønster, i tillegg til at de også forstår at de kan "drøye" både legging, tålmodighet og samvittighet hos foreldrene ;-) Det er noen ting du kan tenke over: 1. Er dere alltid på farten helt frem til leggetid? Kanskje trenger han litt ro før dere starter med leggningen. Rolige leker, sangleker, lese bøker, tegne/fargelegge osv 2. Rutiner. Dempe beslyning og lyd hjemme. Ha faste rutiner/leggetid hver kveld. Gjerne ett varmt bad med natusan sin levendelolje(skal være søvndyssende) Ikke ha i så mye vann, så unngår du for mye sprell og aktivitet. Ha også faste rutiner i forhold til stell, mating, amming/melk (om han får det), sang øg natta. 3. Forberede til legging. Fortelle at nå skal du spise kvelds, få litt melk, så skal du sove. 4. Ikke drøy leggingen. Når barnet er i seng, er det natta. Dersom barnet ikke er helt hysterisk, så kan du sitte utenfor rommet, og be barnet roe seg og fortelle at du er der, uten å gå inn. 5. Ikke gå inn for ofte. Når du gå inn, legger du barnet ned, sier god natt og går ut igjen, ikke bli i rommet. 6. Vær konsekvent, selvom det er tøft. Han vil fort forstå at det ikke nytter å skrike og protestere, dersom han ikke oppnår noe med det. Før gjerne "søvnmønster", slik at du ser hvor mye han sover på dag, kontra natt, og hvor lang tid han bruker på å sovne om kvelden. Kan være greit å få med seg de små fremskrittene.. som også er svært motiverende. 7. Dersom du ser at de dagene han sover mindre på dag (om han gjør det), at han sover bedre om natten, så bør du korte ned på dagsovingen. 8. Er han overtrøtt når han legger seg? Kanskje han må legge seg tidligere, dersom dere legger han sent? Lykke til.. håper det er en periode han "vokser" fort ifra
tuppen og lillemor Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 bra innlegg stor smil... men noe å tenke på også, det er kankje å kutte ned eller ut på søvnen om dagen... vet ikke om han sover på dagen, men mine sluttet å sove på dagen når de var året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå