Gå til innhold

Blitt gravid naturlig, minstemann er 5 mnd...hjelp

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff da har det seg sånn for 5 år siden startet vi med å prøve å få barn. men det gikk ikke. så startet vi med prøverør, fikk ei jente i 2004. i 2006 fant vi yt at vi ville prøve å få en til. og det klaffet igjen på prøverørs forsøk. fødte en gutt i aug 2007. Totalt hadde vi 4 forsøk. vi ville bare ha to barn og har fått to friske vidunderlige barn. vi har aldri brukt prevansjon. trodde da heller ikke at vi skulle bli gravide naturlig, teit men det trodde vi aldri. Så sitter jeg her da. mensen er en uke forsinket. tok en test på morran. og den var positiv. og jeg er absolutt ikke klar for ett barn til, eller gå gravid igjen nå. har slitet nok med prøverør og graviditetene. Sitter her med dårlig samvittighet for vi har vell egentlig bestemt oss for å ta dette bort, men tenk jeg har blitt gravid naturlig også skal jeg ta det bort.. sliter veldig med dette her. men vet at jeg ikke kommer til å ha det bra akkurat nå å gå gravid igjen eller få ett barn til. men denne sammvittigheten gnager noe vanvittig. skulle bare ønske noen kunne bare tatt dette valget for meg. har det så jævlig, tenker jo også på mine medsøstre som går igjennom prøverør og sliter med dette, også velger jeg kansje nå å ta abort når jeg plutselig ble gravid på naturlig måte. gruer meg til og med å fortelle legen om hva jeg egentlig ønsker. eller er det det jeg ønsker?? noen som har vært igjennom abort? jeg vet at jeg kommer til å slite psykisk etterpå, for psykisk har jeg slitet så veldig med både før, under og etter prøverør.. Hjelp jeg er så forvirret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har bestemt oss for å ta abort? vil DU ta abort? viss DU føler at det blir for mye for DEG,da tar du abort...forstår godt at du har dårlig samvittighet,men du må faktisk tenke ka du selv klarer...5 mnd etter en fødsel er tøfft,ikke ha dårlig samvittighet,det er DITT valg....sammtidig,skulle du en gang ville ha nr 3 blir det ekstra tøfft å gjennomgå den lange prosessen,er du heeeeelt sikker på at du bare vil ha to barn?

er redd for at en sliter en del etter abort...har mange venniner som har vert igjennom det og de sliter...prøver å være så ærlig eg kan med deg....dette er et vanskelig valg..det beste rådet eg kan gje er: tenk med hjertet ikke hodet:) lykke til med valget,håper du finner en løsning som er best for deg:)

Skrevet

det er meg det blir for mye for, min mann støtter meg uansett. men en til nå det blir for tøfft. og jeg vil ikke ha flere en to. men det gnager på samvittigheten dette her, for det har skjedd naturlig. noe vi ikke trodde var mulig. også rekker jeg jo ikke annet en å bli ferdig med permisjon fra jobben før jeg skal ut i ny permisjon, og da har jeg jo ikke krav på no særlig lønn som jeg forstår. så alt både fra hjertet og hodet heller mot å ta det bort. men sammvittigheten gnager... vi har jo slitet med å få de to første, og er fornøyd med å ha to. både plass messig og tidsmessig. Er så forvirret. men vet jeg kommer til å tenke på dette etter at jeg evt tar det bort.Men sa når vi skulle i gang med anndre prøverørsforsøk med nr to, viss ikke dette går denne gangen, vil jg ikke i gjennom mer. både forsøk og graviditetene har vært vonde psykisk og fysisk for meg. Er egentlig sikker på at det å ta abort er det jeg vil, men samvittigheten gnager i meg, tenk det har skjedd naturlig...

Skrevet

Det er aborter som dette om gjør meg så inderlig sint. Samfunnet har brukt enorme ressurser på deg slik at du kan få akkurat det antallet barn du vil ha. Hva om du hadde fått tvillinger. Du har hus, bil mann og barn med samme mann og nå passer det bare ikke så bra. Æsj.. hvis du sliter veldig etter denne aborten skjønner jeg det meget godt. Ta bort sitt eget barn i et forhold fordi du ikke brukte prevensjon, alle med noe hjerte ville fått dårlig samvittighet etter noe sånnt.

Skrevet

Hei! :)

Jeg ville heller ikke gått på prevansjon om vi ikke kunne fått barn, så det skjønner jeg godt at du ikke gjorde.

Du virker nå klar i din sak, at du ikke ønsker eller orker flere barn. Dere fikk de barna dere ønsket deg, og nå ønsker dere ikke fler. At dere ble gravid på egenhånd spiller ingen rolle det, dere står fremdeles i en uønsket situasjon.

Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet ovenfor oss som "sliter", du kan ikke sammenligne deg selv med andre, hverken når det gjelder graviditet eller andre ting. Tror ikke vi andre som går gjennom ass. befruktning får det noe lettere for om du beholder et uønsket barn uansett! :) Det er mange som tar abort, og det er mange som sliter med å bli gravid, det er uavhengig av hverandre.

Snakk med mannen din og kom frem til den løsningen som fungerer for dere og familien deres, kom frem til hva dere skal gjøre, og ikke ha noe dårlig samvittighet for det! :)

Lykke til! :)

Hilsen Elisabeth, *IVF til høsten* :)

Skrevet

Litt vel kvast over meg her. Men jeg er forsåvidt enig. Synes jo ikke det skal være så enkelt å bare "fjerne" et barn for man hadde tenkt at to var bra tall. Og jeg tror jeg ville hatt ekstra store problemer med tanke på at jeg ikke hadde klart å få barn på den vanlige måten.... Men ditt valg

Skrevet

Hei du anonym 06.48:) bare lurte på hva du mente med at samfunnet hadde brukt enorme ressurser på meg? fordi jeg har to prøverørsbarn? og det at du skriver ta bort sitt eget barn i et forhold?, de to prøverørs barn er også mine egne barn. hadde jeg fått tvillinger siste gangen hadde jeg vært fornøyd med det, og da hadde ikke det vært noe problem med tre barn. for da kom det to samtidig. Nå har jeg en 5 mnd gammelt barn, som jeg skal orke å ta meg av. og de to forrige svangerskapet, klarte jeg så vitt å gå og stå, og jeg kastet opp. hvordan skal jeg da klare å ta meg av minstemann? skal det gå utover han stakkar. du skriver at det er slike aborter som dette som gjør med så sint, tror ikke det er så mange som er i den situasjonen at de tar en abort etter 4 prøverørsforsøk, og ble plutselig gravid naturlig.

Men du har lov til å ha din mening og den meningen har jeg hatt også på en måte. skjønte ikke folk som tok abort. for da sleit jeg så selv. men jeg kunne aldri tenkt at jeg ville havnet i denne situasjonen. Vi har ikke brukt prevansjon på over fem år, hvem skulle tro at det skulle skje nå da? ikke jeg i hvertfall. Skjønner heller ikke åssen jeg skal klare det . også skriver du at jeg har hus og bil, hva vet du om det??? du vet ikke åssen den økonomiske situasjonen er, den er ikke så bra, bare for å ha sagt det:) Men takker for deres meninger, vet jo selv hva jeg sitter med. og må jo selvfølgelig tåle kritikk på det. Men at jeg sliter ja det gjør jeg. kaster allerede opp, er 4 uker på vei, og denne på 5 mnd stakkar, skal bare ligge der han da til mamma er ferdig....

Skrevet

Det finnes avlastning å få. Skulle ønske du ikke tok abort jeg. Det er så trist når damer tar abort når de er i en familie situasjon og barnet kommer til å få søsken. Trist at de kom så tett, men gøy for barna når de vokser opp. Du tar en alvolig avgjørelse i forhold til barna dine syntes jeg,,, de skulle ha vært en til.. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke kunnet klart å ta en abort på det grunnlaget du tar abort, det er i allefall sikkert. Kanskje blir det kjempe tøfft i begynnelsen økonomisk og tidsmessig, men det er jo ikke akkurat en tilstand som kommer til å vare i så altfor mange år.

Skrevet

Naturen har det med aa leve sitt eget liv. Ville ikke lagt saa mye vekt paa hvordan livssituasjonen min var i oyeblikket, men sett ting i litt tids perspektiv. Kanskje faa litt hjelp til dette utenifra? Syntes ikke du skal ha daarlig samvittighet for ikke aa ha brukt prevensjon. Hvem ville vel ha gjort det. Virker som om du har bestemmt deg, men saa er du jo her inne da.,.,. hold oss oppdatert.

Skrevet

Uff vært helt i villrede jeg siden jeg fikk positiv test. Men etter en lang natt og dag, hvor jeg virkelig har satt meg ned å bare tenkt, og kommet til hektene. så klarer jeg ikke å ta dette bort, selvfølgelig:) skjønner ikke at jeg var så bestemt i førsten. men har ikke vært helt meg selv. har sittet å pratet med storesøster og venninne som har hjulpet meg med å se perspektivet riktig og ikke helt enveis kjørt:) Så da ser det ut til at jeg skal bli mamma igjen i september:) Men må si det har hjulpet mye å få ut frustrasjonen her, selv om den ble litt mye. Men er vanvittig glad for fol som skriver å sier sine meninger, selv om det kan bli tøfft å høre det. men det hjelper å sette ting i perspektiv:)

Herregud jeg skal bli mamma igjen:) Og alle gode ting er tre;) Så håper vi på det beste, og at barnet er friskt:)

Takk for deres meninger

Skrevet

Å, så kjekt å høre! :) Det er nå en løsning som du aldri kommer til å angre på i hvert fall! :) Det var nok ment at det skulle skje også, det er nå kjekt å tenke på at du ble gravid uten hjelp. :)

Håper at du får et fint svangerskap, og at du blir i bedre form denne gangen. :)

Lykke til! :)

Skrevet

Dette går nok bra skal du se, antagelig mye bedre enn du frykter. Høres forresten ut som du har en fin og støttende mann. Lykke til!

Skrevet

Dette var en super nyhet. Jeg heier paa deg!! Saa faar vi haape at svangerskapskvalmen ikke blir like forferdelig som forrige gang og at den ikke varer saa lenge. Haaper du kan faa en pille eller 5 som stillner det litt i allefall. AAA saa glad jeg ble. Du maa jo vaere fryktelig glad i barn som har gaatt gjennom det slitet for aa lage de to forste. Tenk saa mye glede barna dine kommer til aa faa av hverandre. Okonomien og boforholdene kommer jo sikkert til aa forbedre seg drastisk etter som de vokser til.

Skrevet

Kvass anonym her: Ja da, jeg hadde litt dårlig samvittighet etter innlegget mitt... Er så glad for at du valgte å beholde. Er overhode ikke mot abort. Bare syntes det var så forferdelig trist i ditt tilfelle. Var sikker på at du kom til å angre deg grønn. Håper du får et mye bedre svangerskap enn med dine to første. Og at du får hjelp og avlastning.

Skrevet

Hei! Selv om du har blitt fort gravid, så er det jo en god stund til du skal føde dette barnet da. Og det er jo bra at du beholder barnet, håper det går bra denne gangen selv om du ble naturlig gravid. Det er faktisk ganske vanlig at man lettere blir naturlig gravid etter prøverørsbarn. Og du kan jo ha henne som nå er baby i barnehage før du blir mamma igjen, i alle fall halv plass. Lykke til!!!

Skrevet

Hei... ei stund siden dette ble skrevet.. Men kjempeflott at du har valgt å satse... Dette klarer dere... Har selv ei venninne som har en på 6 og deretter slet de veldig for å få flere. så kom nr 2 i 06, og jammen var ho ikke gravid at etter bare to (2) mnd etter fødsel... så sistemann kom 11 mnd etter fødsel 2.. Var tøft i starten, men går veldig bra nå.. De blir nesten som tvillinger etterhvert... Sørg for gode rutiner fra starten så blir dette bra...

Klem.. Lykke til...

Skrevet

Jeg synes faktisk en abort hadde vært helt greit dersom du hadde gått for den løsningen. Kroppen er tross alt ikke restituert før etter halvannet år etter svangerskap og fødsel. Vi er da mennesker med en helse vi skal ivareta, ikke fødemaskiner.

Uansett, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...