Gå til innhold

Til studenter: når foreleseren foreleser utenom pensum!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så forb....!

Vi har en bok som er pensum, men foreleseren går uteom den. Og forelesningsnotatene er i stikkordsform og når han prater er det umulig å notere ned noe. Han bruker andre bøker og ting som ikke står i pensumboka. Så da blir jo spørsmålet: til eksamen, blir det tatt ut i fra boka som er pensum, eller det foreleseren skriver/foreleser om???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heh.. Dette er da ikke uvanlig!? Forelserer skal forelese fag/emne, du skal lese pensum og sette deg inn i det. Du kan få begge deler, eller bare en av delene på eksamen.

Skrevet

Det var det verste jeg visste!!! Pensum er grunnlaget for eksamensoppgaven. Hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett droppet de irriterende forelesningene med denne foreleseren. Det er rett og slett bortkastet tid for deg - om det han snakker om overhodet ikke belyser pensum, er det bedre du bruker tiden på å lese pensum selv.

Bare et lite tips i fra en som har studert masse....

Skrevet

Syns ikke du nødvendigvis skal droppe det jeg! Det kan være nyttig å få litt mer "kjøtt på beinet" enn kun pensum! Men om du ikke føler det gir deg noe, så blir det jo en annen sak.

Skrevet

Hva er poenget med forelesninger da om han ikke snakker om annet enn hva som står i pensum boka di? Ingenting som iriterer meg mer enn forelsere som omtrent siterer pensumbøker, det er kjedelig det!

Forelesningsnotate bør vel være i stikkordsform, ellers er det vel ingen vits å få de? Skal foreleser skrive notatene for deg mener du?

Skrevet

Og det er jo fantastisk bra for eksamensresultatet ditt om du klarer å dra inn annet relevant stoff enn bare pensum :o)

Skrevet

Hmm, hva med å lese pensum og ta forelesningene som interessant tilleggsstoff?

Skrevet

Det er jo det lærerne sier også....At de studentene som faktisk møter opp til forelesning får et mye bedre resultat på eksamen, da de har mer å dra inn....Da det gjelder diskusjoner osv de har hatt på disse forelesningene.....

Jeg ville nok møtt opp ja, men jeg skjønner deg også veldig godt!

Frustrerende hvis man føler man ikke får noe ut av forelesningene...

Skrevet

Takk for svar og råd!

Mitt første år på høyskole, så ikke så lett å vite hva som er "normalt" å gjøre. Det er masse stoff vi skal gjennom og det virker endesløst å lese pensumboka og forelesningsnotatene, men får gjør et forsøk. Da er man i alle fall sikker.

Skrevet

En foreleser jeg hadde som la utrolig mye vekt på en ting. Pensum tilsa ikke at dette var så viktig. Men gjett hva en av eksamensoppgavene var om? :) ja, nettopp.

Skrevet

Ikke sant? Hvis foreleser også er fagansvarlig er det jo som regel han/hun som også lager eksamensoppgavene. Man kan omtrent gjette seg til eksamensoppgaven på forhpnd på en del forelesere :o)

Skrevet

Men så er det jo som regel foreleserne som lager eksamensoppgavene også! Og de plukker gjerne stoff fra ting de har gjennomgått på forelesningene!

Jeg pleier sjelden å lese hele pensum, men går på de fleste forelesningene og får da en "feeling" på hva som er viktig og ikke.

Skrevet

Pensum er det jo som regel ditt eget ansvar å tilegne deg. At forelesninger går utenom pensum synes jeg er helt greit, så lenge det er trygt innenfor fagemnet. Som regel masse nyttig tilleggsstoff som kan være greit å ha snøring på til eksamen. Gjør seg med kunnskaper ut over pensum når man besvarer eksamen.

Jeg er i alle fall veldig vant til at forelesninger omhandlet andre deler av fagemnet enn det som står i pensumbøkene.

Skrevet

Dette har jeg også opplevd og det foreleseren sa var at eksamensoppgavene måtte være hentet fra pensum.. Så det han tok opp i forelesningene, som var utenom pensum, kunne ikke komme på eksamen!

Derfor syns jeg egentlig forelesningene var bortkastet og gjorde at jeg ble mer forvirret enn opplyst:)

Uansett hjalp det ikke noe uansett hvor mye hele klassen klagde, for som foreleser sa: Det er frivillig å møte opp på forelesning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...