Adalis Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 ..var det ikke rart når søskenbarna deres hadde andre navn på de?? Her har vi alltid hatt samme, og kun vært mormor/morfar eller farmor/farfar om de bare har hatt døtre eller sønner, sånn at alle barnebarne kalte likt... Nå har vi alltid hatt veldig nære forhold i familien, masse samvær med søskenbarn og slik da.. Hva tenker dere om dette? Begynte plutselig å tenke over det, når jeg svarte på tråden til Northernlight..
meg & to små vampyrer Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 Nei. Synes det er mye mer forvirrende med de som har to sett med bestempr/bestefar og man hele tiden må legge til stedsnavn.. Altsp; bestemor på/fra -.--
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 Aldri tenkt over det.. Jeg sier bestemor til min farmor, men mine søskerbarn sier mormor.. Ikke vært merkelig som jeg kan huske iallfall..
Adalis Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2008 Hehe.. Kanskje ikke tenkt så mye på det? Husker jeg lekte mye med søskenbarnet til moren min, var så rart når hun sa mormor og jeg sa oldemor...
Adalis Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2008 Slik har det desverre blitt hos oss. Går helt fint i dagligtalen, men værre når jeg skal skrive ting i album e.l. Men der syns jeg svigerforeldrene mine skulle tenkt litt lenger, siden de kun har to sønner, så kunne de valgt seg farmor og farfar syns jeg! ;o)
Northernlights Skrevet 19. januar 2008 #7 Skrevet 19. januar 2008 Nei,det var aldri rart. Eksen min i Norge har 4 søsken, og det er både brødre og søstre, så der var det brukt både mormor,farmor,bestemor,farfar OG morfar. =o) Ingen tenkte over det.Sånn var det bare.
pandabjørn Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 det er jo det som er vanlig å kalle mine foreldre for mormor og farfar og foreldrene til min samboer blir kalt farmor og farfar hvis alle besteforeldre skulle bli kalt mormor og morfar så vet jo ikke ungene våre hvem de mener om det er mine foreldre eller min samboers foreldre de snakker om så jeg går for den gamle tradisjon som jeg skrev i første linje
manonym Skrevet 19. januar 2008 #9 Skrevet 19. januar 2008 Nei. Har mange søskenebarn, og noen av oss var med hverandre så og si hver dag da vi var liten, og en av de sa mormor til begge sine, mens vi sa farmor. Eneste jeg husker at jeg tenkte litt på var at de sa søremormor (hun som bodde i sør), skjønte ikke helt hvorfor de ikke sa farmor til henne.
Mrs. Bouquet Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 Nei, det var ikke rart. Men det hendte vi kranglet over hva hun/han heter. Farmoren og farfaren til jenta var har barnebarn fra før, og de kalles av de mormor og morfar, så de var litt forvirret selv i begynelsen.
ano`num *17.03.10* Skrevet 19. januar 2008 #11 Skrevet 19. januar 2008 Nei, jeg er vokst opp med at bestemødrene våre bare het mormor/farmor. Det har alltid gått naturlig for seg. Både i "opprop" og i samtale om de..... Hos oss vil det også med tiden bli mormor og farmor om min mor. Så langt er det bare mormor, men en dag vil det nok også bli farmor. Er hun som ikke vil hete bestemor, sioden hun synest det blir så "gammelt".
Adalis Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 19. januar 2008 Hehe, mente ikke at alle fire skulle kalles for morfar/mormor! Men en bestemor, om hun velger å kalle seg bestemor eller mormor/farmor. Om hun feks velger mormor og farmor, og har to sønner og to døtre, så vil jo barnebarna hennes kalle henne forskjellige ting. Virker mer naturlig å ha samme "besteforeldrenavnet" for alle barnebarna. Om jeg kun får døtre, kan jeg gjerne være mormor. Men om jeg får en sønn og, vil jeg heller ha ett nøytralt navn, sånn at alle barnebarne mine kaller meg det samme. feks bestemor, besta e.l.
Karoline's*mamma Skrevet 19. januar 2008 #13 Skrevet 19. januar 2008 Ikkje så veldig rart, nei. Farmor/farfar og mormor/morfar fortel jo kven dei er, alså mormor er mamma si mamma osv.
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #15 Skrevet 19. januar 2008 hehe..husker jeg tenkte, "nei! det er jo feil! mormor er jo ikke farmor?!" Men det gikk fort over ;o)
Tommage♀♂ Skrevet 19. januar 2008 #16 Skrevet 19. januar 2008 Nei, det har ikke vært rart. Jeg blir både mormor og farmor (håper jeg), og gleder meg til å være begge deler=) Helt unaturlig for oss å si bestemor
Kondis som en murstein Skrevet 19. januar 2008 #17 Skrevet 19. januar 2008 Her er det bestemor&bestefar (mine foreldre) og farmor&farfar... Farmor&farfar har flere barnebarn, så de er både farmor&farfar og mormor&morfar. De surrer (sier feil), og ungene skjønner ingenting, hehe... Jeg vokste opp med bestemor&bestefar x2 Ikke noe problem, vi bruker navnene dems etter bestemor/far )
Bea80 & Gullgutten Skrevet 19. januar 2008 #18 Skrevet 19. januar 2008 Jeg sier mommor og moffen og farmor og tidligere besten til min stefarfar, (men han er også død som min farfar var før jeg ble født. ) Men gutten min får mommor og besten(min stefar) Morfar(jeg kaller han d)/bestefar(kaller seg selv for d) og stemormi sitt navn. Farmor og bessen (sambo sin stefar) + oldemommor og oldemoffen og oldefarmor (jeg har begynt å kalle dem det for å holde styr på hvem som er hvem) MYE å holde styr på. Hehe
Gjest rufusa Skrevet 19. januar 2008 #19 Skrevet 19. januar 2008 Mormor klager - fordi HUN synes det er forvirrende... Men ærligt talt, her har vi valgt mormor/farmor/farfar, for barnet skyld - for å skape minst mulig forvirring for barnet. At hver besteforelder har sitt kallenavn. Synes definitivt at det er best. Hvordan skulle det ellers ha vært? Bestemor der, og bestemor der, eller bestemor [navn] og bestemor [navn] - hadde jo bare blitt tull.
juniorsen Skrevet 19. januar 2008 #20 Skrevet 19. januar 2008 Her fungerer det veldig bra med bestemor [navn] og bestefar [navn] )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå