KristineMed2Sønner<3 Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Vært en del tråder angående dette, hvor jeg så vekt og lengde + alder på andre sine babyer... Så da begynte jeg å tenke litt... hehe. Han er 5 uker prematur, 4 mnd (ikke korrigert). På kontrollen for noen dager siden var målene slik: Hodemål: 40 cm. Lengde: 57 1/5 cm. Vekt: 6350g Han var 2200 g og 44 \ 45 cm når han ble født 5 uker for tidlig. Så vil dere definere gutten min som overvektig? Alle som ser han, får nesten sjokk når de får vite hvor tung han er utifra åssen han ser ut. Så kanskje han har kraftig beinbygning? Men nå har jo HS sagt at jeg burde prøve å være liitt forsiktig med maten nå, siden han legger på seg ganske mye, ganske fort... Hehe:-) Hadde lagt på seg 1kg på under 4 uker nå.... Kan kanskje virke som jeg her hysterisk på dette osv. men det er jeg altså ikke! Hadde bare vært litt morsomt å høre hva dere syns:-)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Husker ikke helt hvordan min var på samme alder men han har hele tiden ligget øverst på kurvene:) Fullammer du? Hvis du fullammer har det ikke noe å si hvordan han er nå, det vil jevne seg ut etterhvert. En som er litt rund nå kan godt bli tynn og lang når han er 2 år (det er først da det har jevnet seg ut mellom mm og mme-barn). Tror ellers du kan ta det med ro, spes i og med at han er født for tidlig:)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 Er du forresten 16 (17) år? Har lest mange av dine innlegg, og syns du har gode spørsmål og fine innlegg, hehe, virker reflektert og moden:) Du gjør nok det beste for gutten din:)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 ingen unger under 1 år er overvektig..
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 Nei, overhodet ikke. Det må jo være bra at han legger så godt på seg når han var/er prematur. Har jo litt å ta igjen da:=)
blittmamma07 Skrevet 19. januar 2008 #6 Skrevet 19. januar 2008 er ikke 250 gram i uke helt normalt da? dessuten er det ingen små som er overvektig.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #7 Skrevet 19. januar 2008 Her er percentilskjema. Hvis du sjekker forholdet høyde/vekt ser du at han ligger på 97 percentilen, altså regnes han som normalvektig. De som ligger over 97 percentilen regnes som overvektige og de som ligger under 3 percentilen regnes som undervektige.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 Maaaange som raser opp i vekt den første tiden, helt normalt. Babyer som er så små spiser akkurat det dem skal ha. Det som er overflødig gulper dem opp. Mini var rund og god som en ball det første året, da han begynte å gå forandret han seg raskt ) Nå er han slank (2 år).
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #9 Skrevet 19. januar 2008 Da min gutt var 3 måneder veide han 7,3 og var 66 cm lang (han er lang ja..!) Det blir 110 gram per cm. Din gutt veier 6,3 og er 57,5 cm - det blir 110 gram per cm. Gutten din er fin!! (jeg har aldri fått beskjed om eller tenkt at han er stor. Alle små er forskjellige. Din er ikke så lang, ikke så mange cm å fordele vekten på. Min er lang og har flere cm å fordele på. Likevel er de egentlig like "tykke"!) Og fra 5 til 6 måneder la han på seg 1 kg..! Når de er så gamle, skal de vel egentlig ikke gå opp så mye på 1 måned, men når de begynner å bli mer aktive - vil de forbruke mer energi! Da er det fint at de har litt å gå på!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 Har funnet frem helsekortet til min. Da han var 3 mnd var han 67 cm, hodemål 41 og veide 7130 g. Min har hele tiden ligget øverst på kurvene, men aldri hørt at han er overvektig:) Spurte selv på 1-årskontrollen (12kg), legen sa da at jeg "behøvde ikke smør på brødskiva hans". Syns din høres helt fin ut jeg:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. januar 2008 Så artig med så mange svar!:-) Gøy med litt sammenligninger. Ja, han er ganske kort med høy vekt igrunn:-P Det jeg liksom har stusset litt på når jeg har sett andre har skrivd at babyene dems er like tunge som Felix, men som er mye lenger. He he:-) Å til du som skrev lengst opp: Ja jeg er 16 år:-)
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 19. januar 2008 #12 Skrevet 19. januar 2008 min gutt var 57,5 cm da har var 6 uker, da veide han 5240 og 38 rundt hode... vil ikke si at babyen din er overvektig..ikke bry deg og slikt, så lenge han legger på seg og er friskt har det ingentng å si=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå