Gjest Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Mange reagerer jo på at det er forferdelig å omskjære jenter, og det er jeg enig i..Men mange synes det er ok å omskjære gutter. Synes det høres like forferdelig ut jeg...Men jeg vet jo at det er vanlig i enkelte kulturer..Bare husker jeg så et slikt bilde i dagbladet hvor en gutt på 9 år eller noe ble holdt fast av familien sin og skjært i..Huff og huff det så så forferdelig ut :/ Får man bedøvelse, noen som vet dette?
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Omskjæring av både kjønn gjøres under alle slags forhold. Mange omskjæres under skikkelige forhold med bedøvelse eller full narkose. Spør du meg så er det forferdelig dersom noen skjæres i uten bedøvelse, uansett hva det er som gjøres. Omskjæring av jenter er forferdelig selv om jenta får bedøvelse fordi man skjærer bort deler av kjønnsorganet, og fordi det gjør fødsel vanskeligere (i varierende grad, avhengig av type omskjæring), omskjæring av gutter har færre negative sider og derfor er ikke motstanden like stor på verdensbasis.
Gjest ->>- Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 Omskjæring av gutter på ingen måte sammenlignbart med kvinnelig kjønnslemlestelse. Om det gjøres med eller uten bedøvelse varierer, men her til lands er det nok vanligst med - jeg er usikker på om det nå er lovregulert, var en debatt om dette for en stund siden. Begge deler er en uting, spør du meg. Men konsekvensene av kvinnelig kjønnslemlestelse er betydelig mer groteske enn de av mannlig omskjæring.
Gjest ->>- Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 Opprinnelig er det en religiøs praksis i bl.a jødedom og islam. Men i f.eks USA har det spredt seg til allmennheten, og begrunnes ofte med hygiene.
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #6 Skrevet 19. januar 2008 Argumentene varierer ifra at det er mer hygenisk, at omskårne peniser er penere, at omskårne menn er mer utholdende, til at det er guds befaling...
lykken på jord Skrevet 19. januar 2008 #7 Skrevet 19. januar 2008 Her i norge blir barnet omskjært under sterile forhold på ett sykehus med bedøvelse. Ett raskt og enkelt inngrep. Ser ikke noe problem med å omskjære gutter, hadde ikke gjort meg noe å gjøre det med min sønn. Men da skulle det vært gjort da han var mindre.
Gjest ->>- Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 Problemet ligger jo, når inngrepet foregår under ok forhold, i at det er etisk betenkelig å ta valg for barna sine som medfører en irreversibel og unødvendig fysisk endring, og at det finnes en del omskjærte menn som mener de har vært utsatt for et overgrep. Debatten om hvorvidt den seksuelle nytelsen nedsettes ved omskjæring er jo også relevant, selv om ingen har klart å komme opp med noe definitivt rundt hvorvidt dette faktisk skjer.
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #9 Skrevet 19. januar 2008 Synes omskjæring av gutter er like ille...ttalt unødvendig.. En ting hva de gjør av MEDESINSKE årsaker..men å fjerne forhuden på en babygutt eller smågutt...GRØSS!! SKAM PÅ FORELDRENE!!!!! De skulle vært banka!
Gjest ->>- Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 At det er ille må du gjerne mene, men LIKE ille som kvinnelig kjønnslemlestelse? Selv om man skulle mene det er uetisk, unødvendig og slemt så forekommer det uhyre sjelden, om noensinne, at konsekvensene av å omskjære en gutt blir i nærheten av de man ser hos kjønnslemlestede jenter.
mamma til s@lma Skrevet 19. januar 2008 #11 Skrevet 19. januar 2008 Det finnes jo mange menn som bestemmer selv å gjøre det i voksen alder, uten at noen tvinger dem til det på noen måte. Ikke bare av medisinske grunn. Det er også bevisst at inngrepet er faktisk mindre smertefult , selv med bedøvelse, om man utfører det når barna er små og ikke forstår det ennå.
Gjest ->>- Skrevet 19. januar 2008 #12 Skrevet 19. januar 2008 Javisst. Det finnes mange voksne som velger å tatovere seg eller pierce kjønnsorganene også, i voksen alder. Personlig mener jeg det blir litt samme greia - et unyttig fysisk inngrep med potensielle problemer som konsekvens, og dermed uetisk å påføre barna sine. Men det finnes likevel grader av hvor ille noe er, og omskjæring av gutter kommer temmelig mye lengre ned på skalaen enn kjønnslemlestelse av jenter.
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #13 Skrevet 19. januar 2008 Omskjæring av gutter kan på ingen måte sammenlignes med omskjæring av jenter! På gutter fjernes forhuden, og det er nok ubehagelig der og da, men fører ikke til noen problemer seinere. Hos jenter blir jo klitoris fjernet, og de syes igjen sånn at de kan få STORE problemer seinere. Både mht urin og menstruasjon... De får bedøvelse hvis det gjøres i siviliserte former.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. januar 2008 #14 Skrevet 20. januar 2008 Sist gang jeg skreiv her på dib om omskjæring av gutter blei jeg utsatt for personangrep, men jeg står på mitt og mener det er barnemishandling. Jeg synes det er rart at folk kan være for det...jeg driter i at det er pga av tradisjon eller religion, og er det av hygieniske årsaker så kan jo disse foreldrene lære guttene sine å vaske seg ordentlig i stedet. Omskjæring av jenter ER barnemishandlig, overgrep og en grotesk handlig...jeg er jævla glad jeg er fra en kultur der dette ikke er normen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå