Gå til innhold

salami!!


stineb

Anbefalte innlegg

Hmmmm, min lege kan ikke være riktig vel bevart han da... for på første kontroll med førstemann sa han bare at "Husk, svangerskap er ingen sykdom!" og "Spis det du har lyst på, med måte selvsagt, men rakfisk trenger du kanskje ikke spise da :)" Ingen som har informert meg om matportalen.no ... og den tida min mor gikk gravid med meg hadde de ikke http://www.matportalen.no engang, men jøss, jeg kom da til verden jeg også! Jeg skal ikke legge meg oppi hva folk spiser og ikke spiser, men litt av et hysteri man kan lese om mange plasser her :( Jeg forstår at det kanskje muligens har gått galt med noen av oss gravide, men jeg lurer litt på i hvor mange tilfeller kunne de påvise at det gikk galt grunnet noe man hadde spist...og hvis man tenker på hvor mange som er gravide til enhver tid, og i hvor mange tilfeller det går galt så er det ikke sikkert prosenten er så veldig høy likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig så driter jeg i hvordan andre spiser i sitt svangerskap. Men jeg velger å forholde meg til det som står i matportalen. Fordi hvis dere går innpå og ser, så ser dere at det faktisk IKKE er mye vi blir frarådet å spise! Man kan spise det meste.

 

Man vet så lite om farene vet å spise f.eks spekemat. Men jeg synes faktisk ikke at det er verdt å ta sjansen! Er ikke avhengig av spekemat liksom!! Så må da klare å la være å spise det i 9 mnd! Forstår bare ikke problemet med å la være!

 

Og det som står i matportalen står ikke der kun for moro skyld. Det er jo noe man har forsket på og funnet ut at det kan være en fare!!

Og selvfølgelig....det går jo som regel bra!! Verste jeg hører er folk som sier.. "Ja i gamle dager gjorde de ditt å datt å spiste alt, og det ble folk av dem og". Men herregud...må da gå an å tenke litt selv.. Selv om det går bra med noen betyr ikke det at det går bra med alle! Og det skjedde faktisk flere spontanaborter før i tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er tatt ut fra matportalen.no:

 

 

Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

 

 

 

 

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg.

 

 

 

 

Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises.

 

 

 

 

 

Dette er hva Gilde har svart i mail! :

 

 

Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter.

En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises.

Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale.

 

Toksoplasma tåler ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner.

Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon.

 

Mvh

Ane-Guro Danielsen

----------------------------------

Fagsjef spekevarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg på speketips.no

Så kan dere velge om dere synes det er farlig eller ikke...;)

Jeg spiste salami i forgårs, men etter det blir sammenlignet med bakterier fra katte avføring har jeg liksom ikke så lyst på lenger....:-/

 

Vanlige spørsmål og svar om spekemat

 

 

Jeg er gravid, kan jeg spise spekemat?

 

Spekemat er ikke varmebehandlet og gravide anbefales derfor ikke å spise dette. Grunnen til dette er den encellete parasitten Toxoplasma gondii. Denne parasitten er mer utbredt i milde og fuktige strøk, og er derfor vanligere i Mellom- og Sør-Europa, der risikoen for smitte er beregnet til ca 20 ganger større enn i Norge. Risikofaktorer for smitte med toksoplasmose i Norge er konsum av ufullstendig varmebehandlet kjøtt og uvaskede frukt og grønnsaker, samt ved direkte kontakt med avføring fra katter.

 

Ønsker du mer informasjon om emnet finner du dette på hjemmesidene til Mattilsynet, Folkehelseinstituttet eller Veterinærinstituttet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil dette si at du aldri skal spise salami??? du kan jo få det av utrolig mye annet også, men det er så sjelden i norge, fordi vi har et renslig forhold til mat/hygene osv..!

Jeg vil heller ikke spise mer salami i svangerskapet, men det er ikke fordi det kan være "avføring" på kjøttet. Men jeg følger også rådene matportalen/leger/jm gir. vi kan også få i oss mye annet ved å spise ubehandlet kjøtt. e-coli f.eks. Dette er egentlig en uendelig diskusjon på hva man burde gjøre eller ikke. Jeg ville f.eks ikke gi min 3 årig datter morrpølse etter e-coli skandalen for en tid tilbake. Men skal man bestandig holde seg unna???? skal man konstant gå redd for hva man putter i munnen...nå gjelder dette ikke bare gravide. det gjelder barn, eldre og de med nedsatt immunforsvar....! Man kan bli veldig syk av salat som ikke er vasket. Er det noen som bruker å kjøpe mat på resturanter og lignende??? hva er garantien for at kokken ikke vasket salaten og lignende før han serverte den...! Nå er dette innlegget bare et eksempel på hvor "gale" vi kan bli, hvis vi konstant går å tenker på det! Drikkevannet vårt kan man også bli syk av...!

Håper dette innlegget ikke støter noen som virkelig går inn for å unngå alt jeg nevnte...dette er bare en "påminnelse" på hvordan samfunnet vårt er blitt....!

 

vennlig hilsen en som drikker vann fra springen, spiser salat og holder seg til info fra matportalen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bli heeeelt hysterisk nå...... man kan IKKE si at det å spise salami er det samme som å mishandle barnet, det er det verste jeg har hørt!!!!!!!!! Uhørt å skrive noe sånt, det vitner om ekstrem uvitenhet!!!!!!! dette provoserer meg!!!

 

spis salami, men ikke la den ligge lenge i kjøleskapet!!

 

Hilsen en med en lege til samboer!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente ikke at det er avføring på kjøttet, men at det er samme bakterie som i katteavføring... Sorry for at jeg forklarte meg dårlig.:o)

Sånn som jeg har forstått det er det helt ufarlig til vanlig.:o):O)

Det er bare det at det er mer farlige bakterier i spekemat som ikke er helt heldig når barnet er så svakt som det faktisk er. Og så er vel vårt imunforsvar litt nedsett også...

Tror det kan bli litt hysterisk dette. Jrg kommer hvertfall til å spise ute uten å spørre kokken om han har vasket salaten.;O) Selvfølgelig kan han drite i å vaske den og det vil få konsekvenser for meg. Men da blir livet mitt UTROLIG begrenset viss jeg skal ALLTID bekymre meg for det...

En anne ting er at speke betyr tørke. Kjøttet er altså "inntørket"...

 

hilsen en som også spiser salat og drikker vann fra springen.:o):O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk om hysteri!!!! hvorfor kan vi ikke heller nyte dette svangerskapet vårt, og passe på viktigere ting enn om salami er dødsfarli eller ikke for den lille i magen!!! Jeg tror nok at i de aller fleste tilfeller det babyen dør i mors liv, så er det fordi det ikke var levedyktig i utgangspunktet, og at det er naturens måte å gjøre det rette på!

viss noen her inne (nevner ikke nick) er veldig fanatiske, så la dem være det, men de skal jammen ikke komme å angripe oss som ikke er det!! de kan holde sine meninger for seg selv!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på JM og legen,matportalen er vell å bra den,men den er jo ikke oppdatert,mye av det som står der er faktisk 5 år gammelt!Da er nok di matvarene blitt sjekket opp å ned i mente,å eventuelt blitt forbedret eller tatt av markede,siden det ikke står noen ny informasjon om den!

(Nå tenker jeg ikke på fenalår å sånt!!)

Jordmor sa til meg at spekemat kan spises,bare la det fryses i opptil 2 døgn først,regner med hun er oppdatert på den informasjonen hun gir ut!Ga et eksempel på skravle igår om kjøttdeig,den har faktisk folk dødd av,men ingen som har sagt at den skal man holde seg unna?Det er vell fordi di har sjekket ut kjøttdeigen å forbedret eventulle feil å mangler,men hadde den vært uttrygg så hadde vi fått ny oppdatert informasjon om den også!!!Så tenk litt før dere gir ut informasjon,bare fordi matportalen fins,så er det fakrisk mulig å tenke selv også.Mange av di bakteriene som finnes i kjøtt/spekemat,dør faktisk av frysing å er ikke skadelig for oss.Det handler ikke å utsette barnet for unøding risiko,da skulle man jo bare spist hjemme å aldri ute på spisesteder med tanke på hygiene,for den er faktisk også veldig viktig når man tenker på å lage å behandle matvarer!!!Ikke bare når man er gravid,men ellers også!

Nei...Man må lære å tenke selv,å sile ut informasjonen man får.Det er såå mange som har en finger oppe om ditt å datt,at man sitter snart bare å drikker vann å tørt brød,hør på jordmor å lege å OPPDATERT info fra diverse nettsteder så er man på den sikre siden!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe jeg fant til oss som ikke har lært å tenke selv, sile ut, går inn på nettsider som ikke er oppdatert og ikke helt vet hva de skal tro og mene.... Er veldig enig med deg Irismarie så ikke bli sint på meg. :-O

Men jeg er ikke så flink på nette at jeg vet va som er silbart og ikke. Tipper (håper;O) ) det er flere som meg.

Hvertfall, dette er oppdatert for litt over ett år siden og takk for gode råd om frysing, IrisMarie. Tror ikke jeg hadde klart å tenke meg til det...

 

 

 

Regnes fårepølse til spekemat som ikke bør spises av gravide? Tips en venn Utskriftsvennlig versjon

Forfatter: Mattilsynet

Publisert: 22.09.2005

Sist oppdatert: 06.11.2006 - 10:33:25

 

 

Couscoussalat med fårepølse. (Foto: Morten Brun, Opplysningskontoret for kjøtt.) Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

 

 

 

 

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg.

 

 

 

 

Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises.

 

Synes det er trist jeg at vi skal være så hakkete på hverandre.

En salami-klem til alle fra meg!;O)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...Det var ikke meningen å virke blærete eller krass på noen måte!!Håper ingen har tatt det jeg har skrevet ille opp,det var i så fall ikke min hensikt!!=) Jeg er ikke bedre enn andre på noen måte,men det som er hovedpoenget er man burde følge di råd å henvisninger på den måten man selv ønsker.Blir litt sånn hør på meg opplegg her inne av å til,mange mener det sikkert godt å er "redde for at andre skal gjøre feil" det er jo kjempe bra det da,men noen velger å gjøre ting på sin måte å det er det jeg vil frem til!!!!Gjør ting slik man selv ønsker,følg di råd som du føler er di beste,men ikke tving noen andre til å gjøre det samme..At jeg velger å fryse diverse kjøttpålegg,betyr jo ikke at naboen må gjøre det forde,men det er faktisk en metode som di sier er ok!Å det velger jeg å tro på det...

 

Neij,nå tror jeg denne salami tråden er ferdig diskutert fra min side!!

Håper alle spiser sunt å unner seg noe godt akkurat nå dem måtte ønske det...Det er vell det det hele handler om(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan spise salami pga fare for toksoplasmose kan man heller ikke spise fks salat pga den samme smittefaren. Parasitten smittes fekalt-oralt dvs fra avføring (via hender) og katt er hovedvert. Personen som tilbereder salaten (eller salamien) din kan altså smitte deg dersom han/hun har parasitten på sine hender. Hovedgrunnen til at spekemat ikke anbefales til gravide er faren for listeriasmitte, som kan skade fosteret. Jo ferskere pålegg, jo mindre smittefare ettersom bakterien vokser over tid.

Hilsen en som har utdannelse innen slakteri- og næringsmiddelhygiene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De på 3.trimester ler seg ihjel av denne debatten... Tror det er smartere å få veiledning fra dem enn bedrevitere på 1.tri..bare et forslag, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det egentlig er ganske fasinerende hvor lang en tråd kan bli om noe som omhandler noe man har på brødskiva :o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så uheldig å ikke er helt ening i denne mat praten som foregår,så blir det kela med en gang!!!Vet ikke hva som er værst...Å spise det eller diskutere det!!(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Glemte jo at de på 3. trimester har doktorgrad isalami og svangerskap....Dumme meg!!! Så folkens, Selv om dere har 10 barn fra før, men ikke er komt lenger enn 1. trimester så vet dere lite og ingenting om graviditet før 3.trimester.

Hjelper visst eller ikke med noen som helst utdanning heller...

Nå takker jeg for meg her i salami-helvete (som jeg også har ledd av for den ble så lang, men uten at det er stygt ment!!!)

Vi får vente med å diskutere og spørre hverandre om ting til vi er i siste trimester også.

Snakkes til sommeren!

Da er det vår tur til å slå oss på magen å le av "bedreviterne" på 1.trimester.

Klem fra en "bedreviter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette handler om salami jeg, men hormoner:)

Hvordan kan så mange bli sinte grunnet salami?

 

Jeg for min del spiser ikke salami, forde jeg ikke liker det. Men spekemat fra Gilde det spiser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmmmmm "spise" "slafse" "fråtse"

 

Det var deilig med en brødskive med SALAMI og majones....mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

 

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, de på 3.trimester HAR mer peil enn førstegangsmødre på 1.tri....Tro det eller ei! Vet dette er fryktelig vanskelig å for noen å tro ( gud forby at noen har mer kunnskap enn visse andre her inne ), men man står jo fritt til å overse fornuftige råd fra erfarne gravide og heller tråkke opp sin egen forkrøplede sti. Lykke til - may the force be with you...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var innlagt med hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) fikk vi servert salami , ingen fortalte at dette kunne være farlig og avdelingen besto av bare gravide med ekstrem svangerskapskvalme...

 

Jeg hadde dilla på salami på den tiden og spiste salami og vossafår til jeg var i åttende mnd, da ble halsbrannen for sterk til at jeg klarte å spise salami...men vossafår spiste jeg til gullet kom ut...

 

Dette var i slutten av 2006....mye som har skjedd siden da tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiste også salami i mitt forrige svangerskap. Helt til jeg også ble plaget av halsbrann. dette var i 2004.

men nå holder jeg meg unna det, for sikkerhets skyld, men kan jo glemme meg bort da...for d er jo så godt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke flink til og holde med unna, spiser salami og spekemat, nam,nam:-)

har jo spist det hele livet uten og bli sjuk, liten sjanse for og bli det akkurat disse mnd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...