Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff ikke tenkt over at man ikke kan spise salami jeg,det som er så godt. hvilke kjøttpålegg er de trygge??

når jeg var gravid sist var det bare et pa ting vi fikk beskjed om å holde seg unna,nå virker det som det er mye!??

følger dere det til pungt og prikke??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn og les på matportalen.no om hva du ikke skal spise,det er en del ting,jm sa til meg at de var pliktet å refere til den siden,men at ikke alle var like flinke til det.

Skrevet

Jeg hadde lest her inne at man ikke kunne spise salami, og har vel aldri hatt så lyst på salami som de 3 siste månedene.

Men så var jeg på miit første besøk hos jordmor på tirsdag i uken som gikk, og hun nevnte dette med mat og om jeg hadde sjekket hva jeg kan spise og ikke. Jeg sa at jeg hadde sjekket matportalen og at jeg savnet salamien. Da sa hun salami? Hvor har du hørt at du ikke kan spise salami? Så lenge den er fersk og det er en mnd eller mer til utløpsdato er det da helt trygt. Dro rett på rema etterpå og spiste 5 brødskiver med salami til lunsj. Nyyydelig!

Så det så....

Skrevet

Jeg hadde byttet jm jeg,og det tvert,hadde aldri gått til henne,tror også jeg hadde lagt inn en klage på henne.Tenk å oppfordre folk til å utsette barnet sitt for fare,nei,slikt går ikke ann

Les på matportalen.no,der står det at spekemat ikke skal spises og det er disse sidene jm er pliktet til å gi råd fra.

Skrevet

Jeg følger jordmoren min sine råd og holder meg unna rakfisk.

Spiser kjøtt-biff o.l. gjennomstekt.

og ellers spiser jeg all pålegg inklusiv spekemat ferskest mulig

=)

Skrevet

Hvis du leser på matportalen,som jm skal henvise til,så står det der at spekemat ikke skal spises. Forstår ikke hvorfor så mange vil utsette det ufødte barnet sitt for fare.

Skrevet

Jeg har da spist salami-rett nok uten å være klar over at det skulle være farlig-og ingenting har da gått galt her?? mener det er forskjell på å hive innpå med sushi-og spise salami med lang tid igjen til best før datoen. Åt det i alle de forrige svangerskapene også-resultat: fire friske, intelligente unger. blir litt som fugleinfluensahysterien dette...

Skrevet

Hva med fårepølse da? Noen som vet-går det og under spekemat?

Skrevet

fårepølse er også spekemat

Å si at det har gått godt for andre eller for meg i andre svangerskap,viser meg hvor mye IQ som rører seg i hode på folk. Hvorfor bruker sikkerhetsele i bilen,det går jo som regel godt. Vet om folk som har kjørt i 40 år og aldri vært utsatt for en eneste bilulykke.Faren er der og hvis en ikke kan ha kjærlighet nok til å ikke sette ungen sin i fare,bør en kanskje tenke over om en virkelig ønsker dette barnet

Skrevet

Hei!!Pass kjeften litt nå...før du uttaler deg bør du kanskje kjenne folk? men siden du er ekspert på dette-akkurat hvorfor er slamaien den nye pesten?og jeg vil høre med dine egne ord-og ikke en henvisning.

Skrevet

jeg tenkte også på dette med salami...Må si jeg mener den går under spekemat. Men, jeg må jo si at all mat kan jo inneholde etter eller annet som ikke er bra for barnet. hvis Vi alle skulle bli hysteriske over alt vi spiste i svangerskapet, så regner jeg med at svangerskapet ikke hadde blitt noe sunt!

De fleste holder seg sikkert med det vi blir opplyst om av jordmor, leger og matportalen.

Uansett så mener jeg at hver og en tar sitt eget ansvar for sin graviditet uannsett hva andre mener om spisevaner osv...! Må si jeg ikke >"bryr" meg i hva andre fører i seg, men hvis jeg vet noe som andre ikke vet, ville jeg ha opplyst de om det...på en fin måte.

kos dere damer:)

ps. jeg spiste en brødskive med salami i går....

Skrevet

Hvorfor skal jeg kjenne folk før jeg uttaler meg,det er nok å se at de ikke gidder å sette det ufødte barnet foran seg selv,ved å spise ting som kan utsette den lille for fare.

Som du selv sier,så er jeg ingen ekspert på dette område og derfor bruker jeg henvisnger til folk som er eksperter på dette område.

Forstår ikke at kjærligheten til barnet ikke overskygger alt,at en må først og fremst tilfredstille sine egne lyster,før en tenker på barnet.Lurer veldig på hvordan det blir når barnet er født jeg.

Skrevet

Hvorfor skal en ikke bry seg om hva folk gjør under svangerskapet,hvorfor skal det være greit å misshandle barnet før det er født,ja kanskje sette det i dødsfare??

Skrevet

HAHAHA må jeg bare si altså. Ikke fortell meg her at du sammenligner det å spise en brødskive med salami under svangerskapet med misshandling? det er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Skrevet

Spist salami hele svangerskapet jeg =) Samå trønderfår =)

Bare ikke la den ligge lenge i kjøleskapet, spis den fersk :D

Skrevet

Det er faktid verre Nonnings,for du utsetter barnet for livsfare.

Skrevet

Gullgutten min har ikke fått salami enda,men det har min voksne datter.

Skrevet

Kjære deg, da regner jeg med at du ikke har noen problemer med at jeg ser på deg som en aldri så liten fanatiker som skal frelse verden da.

Du kan strengt tatt ikke påstå at folk ikke vil det beste for barnet, eller gi det de beste oppvekstvilkår. Men ingenting av det vi spiser, eller gjør, er i grunnen sunt-det finnes stoffer i alt. det er noe som heter alt med måte..og flesteparten får faktisk ikke høre at det og det og det og det er farlig. Det går også an å lese seg hysterisk. Jeg elsker mine unger-både fødte og den på vei-like mye som det du gjør. Jeg hverken røyker eller drikker, ei heller spiser jeg rå mat, men jeg passer på at den maten jeg spiser er langt unna holdbarhetsdato, og ikke inneholder store mengder hverken sukker, salt eller fett, og jeg er særs måteholden med snop. Ikke liker jeg brus, og kaffe har jeg gått fra to kanner til to kopper. Så ikke sleng i min retning at jeg gir faen..kanskje du heller skal passe på deg selv? Lurer veldig på hvordan det blir etter at ditt barn er født-med forbud i hytt og gevær...

Skrevet

Jeg gidder ikke å forholde meg til alt som står skrevet her og der, er så masse forskjellig etter som hvor og hva man leser.

Det er derfor jeg har JM og lege. Forholder meg bare til dem og synes det holder....

Hadde blitt vanskelig om jeg skulle forholde meg til hva alle her måtte mene...

Skrevet

det tok noen år før min datter fikk det, men jeg er ikke så glad i å gi henne spekemat pga. veldig mange tilfeller av E coli de siste årene.

for å si det slik, så består ikke matpakkene hennes av det.

Det er sikker mye vi skulle ha spist og ikke spist. men mann bruker jo fornuften når det gjelder slikt i svangerskapet får jeg håpe.

Tenk på vannet i springen...!

Skrevet

Det jeg har hørt er grunnen til at man ikke skal spise spekemat ( der forøvrig salami faller inn under), er at det er ikke varmebehandlet kjøtt. Da er det en hel annen bakterieflora i det kjøttet som kan bli for mye for fostetet. Det er jo selvsagt ikke sikkert av barnet tar skade, men kanskje en sjangse å ta viss en spiser store mengder hele tiden.

Du kan jo ta en røyk og det går sikkert fint det også men det VET vi så mye om hvor farlig det er så da prøver jo vi å holde oss unna det. Sikkert mange delte meninger om dette, men uansett er det mer farlige bakterier i spekemat. Lykke til videre alle sammen!

Cher up! det er helg!!! =D

Skrevet

hjelp trodde ikke jeg skulle få så mange svar på dette,ble helt paff jeg nå over hvor hysterisk alt er.men uansett takk for svar

Skrevet

Vel, jeg bor i Asia, spiser alt mulig tenkelig, slik de har gjort her i aartider, og det blir jammen meg friske barn her ogsaa... Er saa glad jeg ikke lever "barepassdegduellersdoerdukanskje"skremmelandet Norge akkurat naa naar jeg er gravid, hjelpe meg, regner med minst 80% av dere norske gravide maa slite med frykt og kanskje angst (dessverre) for tiden grunnet alt dette fyfyfokuset!??

Og saa er det jo alltid noen herlige som bruker hele livet sitt paa aa formane andre og fortelle dem hva de skal gjoere og ikke.

Utrolig enig med du som sier at du hoerer paa JM og lege, husker godt fra forrige svangerskap da jeg var i Norge, det foerste legen sa til meg var foelgende: "Dersom du skal gaa hos meg, maa du love meg en ting: ikke noe lesing paa internet, hvor alle de mest bekymrede evangeliserer sine menigheter....ok?"

Say no more, og hoer paa legen deres, JM eller hvem enn dere gaar til. Jeg hoerer paa min og her spiser vi det meste, slik de alltid har gjort i denne verden. Med noen unntak selvsagt, og det skal jeg ikke gaa inn paa her en gang.

Lykke til jenter! Og ikke la dere skremme opp av overnervoese kjeftesmeller her inne. Svangerskapet er en deilig tid, kos dere og hold dere til de mest vanlige reglene naar det gjelder mat. Frys ting foer dere spiser det dersom dere er i tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...