Gå til innhold

Et litt intimt og ekkelt spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt kraftige blødninger under mens, men etter at jeg fikk nr 3 er det blitt værre enn noen gang. Jeg må opp på natta og skifte og enda risikerer jeg å blø igjennom. Bruker nattbind både natt og dag.

På dagtid må jeg på de verste dagene skifte hver halvtime/time. Har også blødd igjennom pga at det fosser så mye ut på en gang at bindet ikke rekker å suge det opp.

Er det noen som vet om det er noe en kan gjøre for å blø mindre? Har det noen hensikt å gå til gynekolog?

Syns det er så kjipt å fly til legen når de ikke kan gjøre noe med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, høres helt forferdlig ut og ha det slik, du må jo bli blodfattig. Jeg syns jeg har kraftig mens, men du har det værre. Det går sikkert ann og snakke med fastlegen din. Tror jeg ville ha gjordt det!

Skrevet

Hva med å prøve spiral, hvis du ikke skal ha flere barn på en stund.

Ville nok tatt en tur til legen, dette høres slitsomt ut.

Skrevet

Spiral vil ikke sitte på meg, hadde to som datt ut.

Og ja, det er slitsomt. Gruer for å være på jobb eller på besøk de dagene det er som verst.

Var på et seminar/ julebord med jobb før jul og da blødde jeg gjennom under middagen. Heldigvis hadde jeg sorte bukser og dunkel belysning, men det var helt grusomt!!

Skrevet

uff det hørtes absolutt slitsomt ut:( Hva med p-piller kan ikke de minske mensen? Eller er det kanskje bare smertene de tar?

Skrevet

P-stav da? Det er jo omtrent det samme, bare at den sitter i armen. Og den faller IKKE ut. :)

Skrevet

Har hørt at du kan ta utskrapning hos gynekolog, det skal visst gjøre blødningene mindre.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg ville ha dratt til lege/gynekolog. Jeg tror det finnes piller (ikke prevensjon altså) en kan ta for dette.

Forresten prøvd å ta p-piller uten pause?

Skrevet

Huff, jeg har det akkurat som deg. Men jeg bruker barnebleier, og det er bedre enn bind, selv om jeg ikke tør gå ut døren da. (Fr jo en diger bul i buksa, både foran og bak.. Hva med å snakke med legen så du får feks tena lady på blåresept eller noe, det skal vel ha bedre oppsugingsevne enn vanlige bind tror jeg.

Når jeg skal bort, bruker jeg først nattbind nederst i trusa, og så evt saba oppå det igjen, det er nesten bare innpakket bomull, så det trekkes fort opp, og så har jeg i tampong samtidig. Må skifte tampong etter ca 15-20 minutter, men da slipper jeg å gå med digre bleier ihvertfall. Ellers finn jeg mindre blødninger i 7 måneder etter utskrapning (haded ma), og to av slektningene mine har hatt utskrapning for redusere blødning, hun ene har tatt det to ganger. Var vel ikke helt store virkningen, men det går jo ann å forsøke?

Syns uansett du skal ta det opp med legen, jeg var til gyn og fikk p-ring nå før jul, og beskjed om at jeg kunne ha mens bare fire ganger i året med den.

Skrevet

Det var jo et godt tips med både nattbind og saba (visste ikke saba fantes lengre)

Høres jo ut som jeg har et reelt problem som en lege kanslkje kan hjelpe med. Er så redd for å gå til legen og bare få høre at ting går over av seg selv, føler meg som den hypokondren.

P-staver og piller har jeg i utgangspunktet ikke lyst til å bruke da jeg er ganske overvektig og passert 35 år (redd for blodpropp)

Takk for svar, jenter!

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg, jeg har prøvd mye forkjellig, ingenting hjelper. Min fastlege sier at det eneste som vil hjelpe meg er hormon spiral. Men jeg/vi vil så gjerne ha et lite mirakel til før jeg putter inn spiralen.

Jeg har også overvektig(står i kø for operasjon) og passert 35

Skrevet

Hva med p-ring?? Laveste hormonmiddelet du får, siden det kun virker lokalt? Jeg er/var fornøyd, men begynte plutselig å blø for noen dager siden, så tok den ut. Brukt i to måneder uten mens i mellom. Har mye mindre blødning nå enn før jeg begynte.

Skrevet

Mamma har det akkurat som deg! Hun gikk da til lege, som henviste til gynekolog som igjen henviste til ett ingrep på sykehuset. De varmer vist opp livmoren også tar bort ei hinne inni der. Hun skal gjøre dette om 14 dager. Det er dagkirurgi under narkose.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Et drastisk alternativ er jo fjerning av livmora.

Skrevet

Kjenner til problemet, jeg går på cerazette nå, har litt irriterende uregelmessige småblødninger, men slipper " fossmensen" som jeg kaller det. Jeg måtte ha de største tampongene PLUSS nattbind de værste 4 dagene og skifta annenhver time for å ikke blø igjennom alt. På natta måtte jeg ha Tena...grrr...glad jeg slipper det nå.

Blødde 10 dager..og ble blodfattig

Så mitt råd, prøv cerazette, p-stav, p-sprøyte eller lignende.

Skrevet

Det finnes operasjoner som man kan ta.. Men om de kan tas om fortsatt skal ha flere barn er jeg usikker på..

Tanten min tok en operasjon for og blø mindre.., men husker desverre ikke hva de gjorde..

Jeg ville pratet med legen din..

Skrevet

Takk for linken, det var nyttig informasjon.

Har fått de barna jeg skal ha, så derfor er det ekstra frustrerende med kraftig mens...hehe

Får bestille time da, så håpe at gynekologen tar det på alvor.

Hadde kraftige blødninger etter siste fødsel, brukte en pakke nattbind om dagen. Men gynekologen syns ikke det var spesielt mye...Trodde sikkert jeg var overhygenisk eller noe.

Skrevet

Du må rett og slett ta kontakt med noen som er spesialister på dette da. En pakke nattbind er ganske mye.

Jeg har i lange perioder blødd såpass kraftig at jeg har hatt blodmangelanemi og dette er noe de må ta seriøst. Da har jeg blødd mindre enn det du beskriver og det har allikevel vært for mye for kroppen min...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...