Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. er det noen som vet om jeg har rett/plikt til å ta ut ferien min før permisjonen? Begynner permen i slutten av mai. Og når kommer i tilfelle feriepengene? Og får jeg betalt hvis jeg ikke tar ut ferien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette er ting du og arbeidsgiver blir enige om. Sånn jeg har forstått det, kan du ta ut ferien din enten før, etter eller i permisjonen. Men det må avtales på forhånd. Det varierer fra arbeidplass til arbeidsplass når feriepengene utbetales. Mest vanlig er kanskje samtidig med lønningen for juni eller juli. Noen steder kan man velge selv når man vil ha feriepengene. Snakk med arbeidgiver, så blir dere enige:)

Skrevet

Du har rett til å ta 4 uker og 1 dag av årets ferie i permisjonstiden din. (Har du ferie igjen som er overført fra 2007 kan du søke nav om å få ta ut inntil 14 dager ekstra ferie i permisjonstiden). Da stoppes permisjonen denne perioden og starter igjen når ferien er over, og blir dermed forlenget. Ferie skal fylles ut på nav skjema om fødselspermisjon (bare husk å ikke sette det opp i løpet av de første seks ukene av etter termin din, da det er permisjonstid som er lovbestemt for mor...)

Så du har ingen plikt til å ta ut ferien før permisjonen. Om du har rett til det avhenger vel litt av feriebestemmelsene på jobben din. De fleste arb.givere har noen retningslinjer om når ferie skal taes ut. Mange steder må jo tre eller fire uker taes i løpet av sommeren, og da har vel ikke du noen rett til å få din ferie nå i vår kanskje, men de fleste vil vel heller ikke ha noe ønske om det, men heller spare det til permisjonstiden for å få lenger tid hjemme med babyen...

Feriepengene kommer i juni, men om du får lønn for ferieperioden også i juni eller når den aktuelle perioden ferien taes ut er jo forskjellig fra arb.plass til arb.plass.

Skrevet

Ja, her er det opp til arbeidsgiveren din. Går selv ut i permisjon slutten av mai. Jeg har tenkt å spørre avdelingslederen der jeg jobber, om jeg kan overføre 4uker til neste år. Og få utbetalt den 5 uken.

Slik at jeg da kan ta 8 uker sammenhengende ferie sommeren 09, til minsten begynner i barnehagen. Men det spørs da :) krysserfingra for ledren går med på det.

Min bedrift betaler ut feriepengene i mai. Så får vi vanlig lønn når vi er ute i ferie.

Får man ikke "tid" til å ta ut all ferien får man det utbetalt i desember.

Skrevet

Du trenger ikke å ta ut ferie under permisjonstiden, det er frivillig ( står i loven-). Men du får kun overført 2 uker til neste år om du ikke tar ut ferie, resten av ferien vil du da miste. .. Vanligvis utbetales feriepengene sammen med juni lønnen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...