Gå til innhold

Hva mener dere om "Mor og Far" som tittel på besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det bare jeg som synes det er en annen måte å si mamma og pappa på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hvor jeg kommer fra er det helt vanligt for mange og si mor og far til besteforeldre. Det er ingen som bruker mor og far i plassen for mamma og pappa. Men det kommer vel litt an på hvor en er fra+dialekt=)

Skrevet

Mannen min kalte sine besteforeldre på farssiden for Mor og Far. Det ville ikke vært naturlig for meg å gjøre, så våre barn har mormor/morfar og bestemor/bestefar.

Tror det er litt forskjellige tradisjoner rundt om i Norge.

Skrevet

Er vel vanlig i Nord Norge, men jeg ville ikke likte det.

Er unaturlig for meg, men så kommer ikke jeg fra en kant av landet hvor man sier det til besteforeldrene sine.

Skrevet

HI her. er selv fra nord norge, men har selv vært vant med bestemor/bestefar i *stedsnavn*.

Min samboer sier Mor og Far til sin mormor og morfar, å på hannes side av familien er det vanlig med den tittelen på moren sine foreldre. mine foreldre ville være bestemor og bestefar, å svigers vil være Mor og Far, Men så fikk jeg et brev fra sykehuset der det sto nederst "kopi er sendt barnets mor" å da begynte jeg å tenke litt.. bestemor kan bøyes til "bestemora til" å man snakker fortsatt om bestemor, men "Mor" blir "mora til" å da snakker man jo om mammaen. hmm...

Skrevet

det hadde jeg aldri godtatt! her er mor og far det samme som mamma og pappa... far sine foreldre blir farmor og farfar!!

Skrevet

For meg har det alltid vært besteforeldre, så syntes ikke det er rart i hele tatt. Hos oss bruker vi mor og far om mine foreldre (atså for barnebarna.)

Nå bruker vi Granny og grandpa om farens foeldre da. så mine barn har ingen av de vanlige norske besteforeldre titlene

Skrevet

Mor og far er mine foreldre, både jeg og mannen min kaller våre foreldre for mor og far. Derfor er det ikke aktuelt at gullet kaller dem mor og far.

Så vi har mormor og besten, og bestemor og bestefar.

Skrevet

Jeg kaller min farmor og farfar for Mor og Far, og min datter kaller sin farmor for Mor.

Synes egentllig det er litt koslig jeg.

Skrevet

Jeg kommer fra en kant av landet der "mor og far" er bokmål, og bare brukes i skriftspråk eller på tv... Jeg har alltid sagt mamma og pappa til mine foreldre. Og til mine besteforeldre å har det alltid vært "ho Mor og han Far". Men dette var kun innad i familien, til mine venner så sa jeg alltid "bestemora mi, eller bestefaren min oppi nordnorge", fordi det var unaturlig å bruke "mor og far" i vennespråket. Men til slutt, å sa jeg det visst likevel, for en venninne spør hvordan det går med "han Far". Og ei anna venninne, sier besta om sin mormor, og siden det er det som er naturlig, så spør jeg henne om hvordan det går med "besta". :-)

Jeg kunne aldri sagt "mor og far" i min dagligtale, om det ikke var til mine besteforeldre. Pappa sa mamma og pappa til de, så det er nok en besteforeldrebetegnelse, i allefall i vår familie. :-)

Skrevet

Det er forskjellig fra sted til sted. Mamma og pappa er "mor og far" til sine barnebarn, også kalles de gjerne bestemor og bestefar på andre siden. Veldig greit skille. :) Farmor osv er ikke noe som er hyppig brukt hos oss, i alle fall, for meg blir det sånt som de bare sier på film og i bøker.

Skrevet

Jeg har alltid syntes "Mor og Far" om besteforeldre høres rart ut.

Skrevet

For meg er mor og far, mormor og morfar. Jeg har vokst opp med mammas foreldre som mor og far. Og mine to kusiner som er døtre av mammas bror, kalte de også for mor og far, selv om de der faktisk var farmor og farfar....

Gubben har også vokst opp med mor og far på besteforeldrene på morsiden, så ja, for meg er det helt naturlig at mor og far er besteforeldre:-)

Skrevet

Jeg synes det å kalle besteforeldrene for mor og far er rett og slett teit... unnskyld meg, men ungen har allerede en mor og far... sånn seer jeg det.

Håper når ungene våre får unger at de ikke er i nærheten på å kalle oss for mor og far.. synes det er en egen sjarm og kos i bestemor og bestefar..

Synes og at det å kalle f.eks ene settet med besteforeldre for mor og far på en måte blir å sette de høyere enn de andre besteforeldrene..

Skrevet

jeg ahr alltid kalt mine besteforelre på mamma sin side for mor og far. alle i min familie gjør det. så for meg er ikke det noe feil i det...

Men det er en vane sak. min far vil ikke bli kaldt for morfar, der er det bestefar. og min mor synes at bestemor høres så gammelt ut at hun vil være mormor

Men det er jo en smak sak

Skrevet

Ungene til broren til pappa kalte farmor og farfar for mor og far, ingen andre som gjorde det, og jeg syntes rett og slett det var teit. Forstod aldri greia med det, men jeg vet at det er mange som bruker mor og far.

Skrevet

Min mamma og pappa er mor og far for min lille, akkurat som mammas foreldre er mor og far for meg, sånn har det alltid vært, så for meg er dette helt naturlig og koselig :) Alt kommer jo an på hva en er vant med, samboeren min syntes det er rart :)

Skrevet

Vi kalte bestemor og bestefar for mor og far da jeg var liten. Mamma kommer fra harstad, og det er vist veldig vanlig i nordnorge.

Skrevet

jeg kalte min oldemor og oldefar for mor og far.

Skrevet

Det er jo snakk om dialekt, så det er vel ikke så mye å "mene" om det?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det går vel på dialekt, tenker jeg. Vi sa mamma og pappa til foreldrene og bestemor og bestefar uansett side. Bestemor på morssida, bestemor på farssida hvis en måtte forklare nærmere.

Vestlandet.

Skrevet

"Teit"? Her nord er det ikke vanlig å kalle mamma og pappa for mor og far. Mor og far er et kjærenavn for besteforeldre.

Litt "teit" av deg å si slike ting, eller hva?

Skrevet

Kommer jo an på dialekta som sagt. Men her i familien har toåringen forkorta "bestemor" og "bestefar" til "mor" og "far" helt på egenhånd, siden det er lettere å si. Og det må han jo få lov til :-)

Skrevet

Er vel vanlig visse steder å bruke "Mor og Far" på sine besteforeldre.

Jeg er ikke noe for det.

For meg er "Mor og Far" det samme som "Mamma og Pappa".

Moren min og jeg diskuterte dette temaet for litt tilbake og vi begge er enige om at å bruke "Mor og Far" på besteforeldre ikke er noe særlig. Vi begge synes det er mer kos å bruke "bestemor/far, Mommo osv..)

Skrevet

Jeg kaller mine besteforeldre for mor og far..

Junior kaller mamma og pappa'n min for mor og far..

Ser ikke problemet i det, det er nok som det sies her at det er tradisjoner for ulike steder her i landet..

Synes det er kjempe kos med mor og far, samme som bestemor og bestefar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...